• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • nomana

Procraft verkar förresten ha några bindor i shopen nu (alltså färdigsydda) - först till kvarn...

• Auroratiger
    nomana skrev 2008-08-09 19:53:23 följande:
    Det låter ju fantastiskt! Jag har velat prova hampa ett tag som översta skikt och ull som spärrskikt -- det här är ju guldchans! Dessutom fanns det med bambu, undrar hur det är? Nu blir jag jättesugen - tack Kantarellen!
    Båda är högabsorberande. När det gäller tygblöjor så föredrar jag bambu eftersom det blir mjukt och gosigt även utan torktumling (hampa blir stenhårt om man inte tumlar). Men tumlar man ändå sina bindor så spelar det nog ingen roll. Möjligen kanske hampan är tunnare? (Den brukade vara det när det gäller blöjor)

Jag undrar mer hur det funkar med ullen, om man nu ska kunna tvätta bindan som vanligt som det står på hemsidan. Jag har fått lära mig att ull måste tvättas med ulltvättmedel som återfettar ullen, och helst kuras emellanåt för att inte ullens egenskaper ska gå förlorade. Och öht tvättas så sällan som möjligt (ett par nerkissade ullblöjbyxor kan ju vädras och användas igen rätt många gånger innan de behöver tvättas, lite svårare med en blodig binda...).
  • Indiansommar

Jag hade ingen aning om att det fanns tygbindor!!
    Har det funnits länge? Var köper man dom? Nu är inte jag i behov av dom eftersom jag efter op inte har mens längre, men det var kul att se att det fanns!!

Man lär sig något nytt varje dag!

• nomana
    Auroratiger skrev 2008-08-09 23:06:35 följande:
    Båda är högabsorberande. När det gäller tygblöjor så föredrar jag bambu eftersom det blir mjukt och gosigt även utan torktumling (hampa blir stenhårt om man inte tumlar).
    Ojdå, tack för det tipset! Jag har ingen tumlare så det hade inte varit så kul att upptäcka om hampan. Då blir det bambu! Flanell blir ju lite hårt, eller i alla fall inte så mjukt, efter några tvättar -- blir bambun det också? Eller håller det mjukheten? Det skulle ju vara kalas, som en av mina mellanstadielärare skulle ha sagt.

Är det någon som vet var man kan få tag på bambutyg för att sy själv, förresten?
  • imsel
    nomana skrev 2008-08-10 22:57:55 följande:
    Ojdå, tack för det tipset! Jag har ingen tumlare så det hade inte varit så kul att upptäcka om hampan. Då blir det bambu! Flanell blir ju lite hårt, eller i alla fall inte så mjukt, efter några tvättar -- blir bambun det också? Eller håller det mjukheten? Det skulle ju vara kalas, som en av mina mellanstadielärare skulle ha sagt. Är det någon som vet var man kan få tag på bambutyg för att sy själv, förresten?
    Blir flanell hårt?.. Eller vänta nu, det är väl flanell på ecosoft? Dom har ju jag och jag tycker inte dom blir speciellt hårda..
  • nomana
    imsel skrev 2008-08-10 23:50:29 följande:
    Blir flanell hårt?.. Eller vänta nu, det är väl flanell på ecosoft? Dom har ju jag och jag tycker inte dom blir speciellt hårda..
    Tänkte faktiskt inte på dem, utan på mina egna och procrafts. Vet inte om det kanske har att göra med att de är mer ihopsydda i tjocka lager - det blir lite styvt efter ett tag. Ecosofts är lite fluffigare. Var det här förståeligt?
  • johlinn

begåvat o posta tomma inlägg! får skylla på sömnlös natt

nomana - glasklart!! o jag håller med. ecosoft är mjukare efter tvätt än procrafts.

• imsel

Okej.. Och jag har ju ingen torktumlare, så jag får tänka på det om jag beställer nån med flanell.
    På procraft var ändå alla som jag tyckte ar fina bomull.
    Fast nu lär jag väl inte beställa därifrån på ett tag, tror jag..

Får se vad jag beställer istället.

Svar på tråden Älskade tygbindor!