• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • fru fogeby
    Kantarellen skrev 2008-08-24 12:21:12 följande:
    Ett lager mickrofiber och ett lager flanell överst räcker fint om du tycker att Ecosoft klarar lagom med blod. Prova gärna att sy en provbinda först och se vad du tycker.
    ok..då ska jag testa det ska testa göra några med microfiber några med flanell och några med froté
  • annsing82

Beställde en hel bunt trosskydd isgå så nu har jag nästan bondor så jag klarar mig. Belv dyrt men orkar inte vänta längre på att få så jag slipper krångla med tvättstugan. Förengångs tar jag inte på mig igen.
    Beställde ju ganska många ecosoft dagbindor i våras när det var billigt och har sparat några oanvända för att kunna ge bort. Gav bort en för nån vecka sedan till en kompis som håler på att sluta amma. Vet att hon är tveksam till det här med tygbindor. MEn sa att hon får använda den om hon vill så vi får se om hon också blir fast. Hoppas för hennes skull.
    Mamma däremot har ja inte ens vågat säga nått till. Vi pratar inte om sånt.

• sarahl

hjälp mig nu flickor, tänkte prova tygbindor. Vill sy själv. Vart hittar jag billigast material? och hur gör man...

• ostry
    majanli skrev 2008-08-26 08:28:53 följande:
    Nu har www.barnshop.se fått in nya bindor. I många härliga färger.
    snygga tygbindor får mig att vilja ha mens oftare!
  • nomana
    sarahl skrev 2008-08-26 07:39:27 följande:
    hjälp mig nu flickor, tänkte prova tygbindor. Vill sy själv. Vart hittar jag billigast material? och hur gör man...
    Du hittar en massa bra länkar i första inlägget i tråden. Den billigaste flanellen jag har hittat (49 kronor metern) finns på Ohlssons tyger, men jag vet inte i hur många städer de finns. Tygaffärer brukar ju ha restbitar (vad heter det? nu har jag tappat ordet) billigare, så det är bara att gå och rota för att se om de har något. Du kan också använda en gammal flanellpyjamas, frottéhandduk, eller liknande som uppsugande material.

PUL (till spärrskikt) tror jag brukar vara ganska dyrt och svårhittat, men det går jättebra att använda fleece istället (vissa föredrar fleece, andra PUL och ytterliggare andra föredrar att inte ha något spärrsikt alls, det går också att använda ull, men det har jag själv ingen erfarenhet av).

Den här sidan tittade jag på när jag började sy tygbindor och trosskydd: shewhorunsintheforest.googlepages.com/ Rekommenderas! Där finns all möjlig information.
  • majanli

Hi hi Flört

ostry skrev 2008-08-26 09:49:17 följande:
    snygga tygbindor får mig att vilja ha mens oftare!
  • Kantarellen

Hur bär ni er åt för att få en positiv reaktion när ni berättar om tygbindor??? Tog upp det i dag med några kompisar jag trodde redan viste om tygbindor/menskoppar (väldigt måna om att vara miljömedvetna och snälla mot sina kroppar) men icke. De satt med hakan vid knäna och bara gapade... Efter en stund medgavs dock ett artigt, "det hade kanske varit bra". Suck

• imsel
    Kantarellen skrev 2008-08-26 20:12:26 följande:
    Hur bär ni er åt för att få en positiv reaktion när ni berättar om tygbindor??? Tog upp det i dag med några kompisar jag trodde redan viste om tygbindor/menskoppar (väldigt måna om att vara miljömedvetna och snälla mot sina kroppar) men icke. De satt med hakan vid knäna och bara gapade... Efter en stund medgavs dock ett artigt, "det hade kanske varit bra". Suck
    Jag vet inte om jag berättat för någon bara sådär.
    Nån gång har nån sett tex nån tråd om tygbindor, och hunnit säga att fy, det måste vara äckligt.
    Då har jag sagt att jag har såna, och sagt att jag verkligen inte kan ha plastbindor, för det kliar så förjäkligt.
    Sen är det inte någon som sagt så mycket mer, inte mer än att dom aldrig skulle vilja ha det..
    Dumma, dom vet inte vad dom missar
    Dom som använder bindor alltså. Använder man tampong förstår jag att man inte vill byta till tygbindor, eller binda över huvudtaget.
Svar på tråden Älskade tygbindor!