• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • LillemorR

Nu är jag på jakt efter fler tygbindor men det finns ju en uppsjö så jag vill gärna att ni tipsar mig om bra bindor och sidor där jag kan beställa...Tack!!!

• fru fogeby

jag är lite inne på att sy egna bindor.. har 5 st ecosoft som jag inte hunnit prova ännu.. men ialf så är jag nyfiken på att göra egna..vill kunna leka lite med olika tyger och färger..

MEN jag är inte så hajj på vad det är i en binda.. är det så "enkelt" att det är ett lager fleece(botten) sen fleece i mellan och sen flanell överst? hur många lager behövs i mellan till en dagbinda?

• Kantarellen

I mitten av bindan gungerar nog det mesta som suger vätsa. Frotee mikrofiber och flannell är nog det som används mest. Hur många lager beror helt på hur mycket du blöder och kvaliten på vad du använder. En tummregel är dock att ta lite mindre än man tror. Flanell har jag i 4 lager och mikrofiber i ett lager.

• nomana

fru fogeby skrev 2008-08-17 23:25:38 följande:

jag är lite inne på att sy egna bindor.. har 5 st ecosoft som jag inte hunnit prova ännu.. men ialf så är jag nyfiken på att göra egna..vill kunna leka lite med olika tyger och färger..MEN jag är inte så hajj på vad det är i en binda.. är det så "enkelt" att det är ett lager fleece(botten) sen fleece i mellan och sen flanell överst? hur många lager behövs i mellan till en dagbinda?
    Jag använder oftast ett lager fleece och fyra lager flanell, men har en binda där jag har tryckt in sex lager flanell (vilket för min del egentligen inte behövs, men det beror ju på hur mycket man blöder).
  • VulgusProfanum
    ostry skrev 2008-08-17 17:30:29 följande:
    :) första gången jag hade tygbinda på mig under mens så stod jag i hallen och juckade, sambon undrade va fanken jag sysslade med och jag öste vackra och fina ord om hur skönt det var att ha tygbindor i ställer för plast :P det är nästan synd att han inte kan få prova på vilkn skillnad det är
    Hahaha
    Ja det är helt klart en himla skillnad.
    Jag tipsar_alla_jag känner om tygbindor nu
    Så de är liiite less på mig
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • fru fogeby
    Kantarellen skrev 2008-08-18 01:04:16 följande:
    I mitten av bindan gungerar nog det mesta som suger vätsa. Frotee mikrofiber och flannell är nog det som används mest. Hur många lager beror helt på hur mycket du blöder och kvaliten på vad du använder. En tummregel är dock att ta lite mindre än man tror. Flanell har jag i 4 lager och mikrofiber i ett lager.
    ok, men microfibrer,finns det att köpa? har bara haft det i trasor tidigare
    nomana skrev 2008-08-18 08:42:22 följande:
    fru fogeby skrev 2008-08-17 23:25:38 följande: Jag använder oftast ett lager fleece och fyra lager flanell, men har en binda där jag har tryckt in sex lager flanell (vilket för min del egentligen inte behövs, men det beror ju på hur mycket man blöder).
    ok, jag blöder kanske mycket 2 dagar..sen är det ganska så sparsamt så fyra lager flanell kanske funkar då?
  • nomana

fru fogeby skrev 2008-08-18 09:45:58 följande:

ok, jag blöder kanske mycket 2 dagar..sen är det ganska så sparsamt så fyra lager flanell kanske funkar då?
    Jag blöder ungefär som du, så jag tror att fyra lager flanell fungerar. Det kanske också beror på vad vi båda menar med "mycket" i och för sig.

Prova med fyra lager - det räcker längre än vad man tror. Jag har bara lyckats blöda igenom fyra lager flanell och ett lager fleece en enda gång, det ytterst lite och berodde på att jag inte kunde byta binda under en av dagarna med mycket blödning. Lycka till!
  • fru fogeby
    Kantarellen skrev 2008-08-18 11:14:46 följande:
    Mikrofiber går utmärkt att köpa i form av damtrasor.
    aha...då måste jag testa att göra en sån med, så jag kan jämföra vilka skillnader det är om det är några
Svar på tråden Älskade tygbindor!