• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • Ziggystardust

Fru fogeby: Spännande att prova! när jag beställde från eilas kom leveransen på några dagar så vi får hoppas att det går lika snabbt för dig! Hoppas du trivs med tygbindor, återkom gärna och säg vad du tycker. Jag har bara provat imse vimse och ecosoft (eilas) och tycker ecosoft är bättre då imse vimse saknar spärrskikt och det då blir lite läckage när det blöder mycket. Men det verkar vara en smaksak vilka bindor man gillar. Det finns ju även en massa fler sorter man kan testa. Sen har jag sytt några egna bindor som jag ska testa nu kommande mens. Om de funkar bra ska jag sy många fler!

• fru fogeby

vad kul, då får jag hoppas att det går lika fort för mig ja, jag funderar själv på att sy egna sedan, vill ju ha lite snygagre,trots att det bara är jag som vet hur dom ser ut

• Yamit

Ziggystardust skrev 2008-08-03 19:13:24 följande:

Jag har bara provat imse vimse och ecosoft (eilas) och tycker ecosoft är bättre då imse vimse saknar spärrskikt och det då blir lite läckage när det blöder mycket.
    Imses allt-i-ett HAR sparrskikt, dock inte i vingarna vilket gor att de lacker just dar. Sparrskiktet (PULet) ar bara i sjalva bindan och vingarna ar "bara" flanell.
  • DEB

Hej!
    Orkar inte läsa hela tråden så jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga här.
    Är det någon som sytt sina egna bindor?
    Vad har ni använt för tyg då?
    Har ni använt tryckknappar eller kardborre eller kanske inget alls?

• Kantarellen
    Svar på #275
    Vi är nog rätt många som syr sina egna bindor i denna tråden. Lämpligt tyg att ha som spärrskt mot trosorna är fleece eller PUL. Som uppsugande kärna kan man använda tex mickrofiber, frote eller flanell, Överst fungerar flanell eller fuskmocka bra (inte vanlig utan speciell för bindor). PUL och fuskmocka finns att köpa på babyheaven. Till vingarna fungerar diverse trckknappar eller inget alls. Några kar prova kardborre men jag tror inte det blev så lyckat.
  • johlinn

fru fogeby - lite sent svar kanske, men jag blöder som du, få dagar tre-fyra dar och två-tre dagar ganska sparsamt. Har klarat mig bra på betydligt färre bindor än jag har nu, klarade mig på ca 5 bindor och 5 trosskydd. Men köpte lite fler så jag kan byta oftare än jag behöver egentligen.

• imsel

Nä, nu tänkte jag beställa medans jag kommer ihåg..
    magdalena nehms trosskydd tänkte jag.
    men hur många ska man ta.
    Tänkte först 2, men kanske lika att ta 3??

Det var väl ingen som har klagat på dessa?
    Sen kan jag ju skicka tillbaka 2 st om jag köper 3 och dom inte är bra?..

• PrettyUgly

Jag hoppar rakt in och ställer en fråga utan att läsa så jag hoppas ingen blir irriterad om det har frågats förut.

För tillfället sysslar jag inte med mens då jag ammar men den lär jag väl inte slippa för evigt och då hade jag tänkt att införskaffa en menskopp men jag skulle även vilja ha tygbindor att variera med och använda som extraskydd. Och då till min fråga: Vilka sorter finns det som har fina färger och mönster?

Svar på tråden Älskade tygbindor!