• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • imsel
    PrettyUgly skrev 2008-08-07 23:19:40 följande:
    Jag hoppar rakt in och ställer en fråga utan att läsa så jag hoppas ingen blir irriterad om det har frågats förut.För tillfället sysslar jag inte med mens då jag ammar men den lär jag väl inte slippa för evigt och då hade jag tänkt att införskaffa en menskopp men jag skulle även vilja ha tygbindor att variera med och använda som extraskydd. Och då till min fråga: Vilka sorter finns det som har fina färger och mönster?
    Vad jag vet så finns det sckoon, har själv inte provat, men tänkte beställa deras minibinda, men två har sagt att den skaver på något sätt.. så jag beställer inte den.
    De vanliga bindorna vet jag inte om någon provat, så de kanske är bra.

Jaa, just ja, glömde helt bort procraft!! Hon har massa olika tyger som man får välja mellan,men leveranstiden är ganska lång, men det gör kanske inte så mycket för dig Vissa har fått vänta ca. 8 veckor..
    Det finns länkar i första inlägget.
  • Kantarellen
    Svar på #280
    Fortsätter på imsels svar. Babyheavens bindor har mönster och färger, dock osorterade. Barnsop har en variant med mönster och en variant med fina färger.
  • Kantarellen

Barnshop verkar inte ha några bindor inne, vet inte om det är tillfälligt eller om hon slutat sälja tygisar. Kanske läge för ett mail och höra efter om du vill ha fler alternativ än de du fått.

• Auroratiger

Ang. procraftination så har jag äntligen fått mina bindor nu, det tog nog över 9 veckor. Men de är jättefina och ser välgjorda ut, och sitter bra Jag har bara lite mens just nu så jag har inte hunnit "hårdtesta" dem än, men vad jag sett hittills verkar väldigt bra.

• ostry

Fick också mina bindor från procraftination i går. Måste nog säga att jag är ganska mycket besviken.
    Ska ge bort dessa bindor i present och hade valt provpack pul vs fleece och med snygga färger, just för att de skulle ges bort. Igår när jag öppnade brevet fanns det en lapp i där det stod att tyget jag valt blektes så mycket så hon hade sytt bindorna i 2 andra tyger till mig.
    2 tyger som är hemskt fula och som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att ge bort till någon som fyller 20 år.
    Lite besviken över att hon inte kunde maila mig och be mig välja ett annat tyg.
    Jag har ju ändå haft drygt 2 månader på mig att fundera ut nytt tyg

• Kantarellen
    Svar på #285
    Fy vad tråkigt! Hon har ju som sagt haft en hel del tid på sig. Tror det hade varit läge för ett orderstopp för henne just nu.
  • nomana
    ostry skrev 2008-08-09 09:42:28 följande:
    Lite besviken över att hon inte kunde maila mig och be mig välja ett annat tyg.Jag har ju ändå haft drygt 2 månader på mig att fundera ut nytt tyg
    Oj, vad synd! Jag fick förfrågan om vilket tyg jag ville byta till när det jag hade valt var slut. Hon kanske har för mycket och göra och helt enkelt tog ett par bindor som redan var sydda, men hade avbeställts av någon annan? Synd för dig i alla fall! Du skulle ju kunna försöka reklamera - hon brukar ju vara schysst.
  • ostry

jag fick ett par som kom från en avbeställning. Men har fått mail av henne och fått välja nytt tyg. så nu ska de andra skickas tillbaka.

• nomana
    Kantarellen skrev 2008-08-09 18:04:05 följande:
    Nämen vet ni vad????Ny sort på ingång till barnshop www.fussybutt.com/catalog/index.php
    Det låter ju fantastiskt! Jag har velat prova hampa ett tag som översta skikt och ull som spärrskikt -- det här är ju guldchans! Dessutom fanns det med bambu, undrar hur det är? Nu blir jag jättesugen - tack Kantarellen!
Svar på tråden Älskade tygbindor!