• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • zmurfan

Jag har testat en av mina procraftination som kom lagom till denna period. Den kändes lite stel innan tvätt men efter tvätt så kändes den helt okej.
    Lika fina som mina punkys var de iaf.

• zmurfan

Men vad ledsen jag blir på mina punkys. Plasttryckknapparna "slutar funka" efter många tvättar. Nu har jag knappat om 3 stycken. 2 st inom loppet av 1 vecka. Och har 2 som ligger i riskzonen att bli omknappade.

Är det någon fler som märkt av det problemet med plasttryckknappar?

• imsel

Kollade på imsevimses trosskydd, dom verkar ju vara utan pul, nån som provat eller vet nåt om dom??
    Kollade på amandas intima.

• imsel

Och det här står ju på lunette trosskydd:

Material
    Bomullsflanell med ett lager laminerad polyuretan som vätskebarriär.

Den är med pul då va?

• Kantarellen
    Svar på #248
    Jag provade minibindorna med inläg och de var inte alls bekväma. Trevliga att titta på men en pina att ha på sig.
  • imsel
    Kantarellen skrev 2008-08-02 16:56:24 följande:
    Svar på #248Jag provade minibindorna med inläg och de var inte alls bekväma. Trevliga att titta på men en pina att ha på sig.
    Hur var dom obekväma?
    Jag har som aldrig haft problem att tex plastbindor "skaver" eller nåt, och sen har jag ju bara haft ecosoft.

Och sckoon minibinda är ju 23,5 och ecosoft är 22cm..
    är det förresten kanske kanterna på sckoon som är obekväma?
    De verkar ju vara de enda som har såna kanter.

Får kanske bara beställa från magdalena nehm, trosskydd, för dom är ju utan pul vad jag kan läsa.
  • Kantarellen

dom skavde helt enkelt. Det blev för mycket tyg där inlägget skulle fästas, har för mig att kanten var rätt hård också. Har bara upplevt detta med sckoons minibinda. (sen krymple de en hel del så jag tror de bara var 19cm efter tvätt). Kantänka mig att det är en helt annan sak med deras allt i ett variant.

• fru fogeby

nu har jag suttit i över en timme å läst igenom eran tråd och kom fram till att det här med tygbindor är nåt jag vill prova.
    dels för att jag vill slippa köpa massa obekväma engångsbindor som luktar apa, dels för att jag nästan ALLTID får svamp efter mens(lider dessutom av herpes så det kanske hjälper oxå) och sen så har jag även vestibulit.

men som sagt har jag aldrig provat dessa och har därför lite frågor och hopaps det är ok ?
    1: jag har bara provat engångs och får känslan av att det är så blött, hur blir det när det är tyg?
    2:vilket material föredrar ni om ni ska sy egna?
    3:hur många bör man ha om man BARA ska ha tygbindor?(blöder ca 3dagar och 2 sparsamt)

• fru fogeby

glömde en fråga, hur fäster man fast bindorna? vanliga engångs sitter ju fast med klister...

• Auroratiger

Jag har Sckoons minibinda (den med lösa inlägg, ifall det nu finns fler) och gillar den inte särskilt mycket, den är alldeles för tjock och klumpig för min smak. Trosskydd har jag bara provat Lunette och Ecosoft, och av dem gillar jag Lunettes bäst, de har bättre passform och är dessutom finare

Svar på tråden Älskade tygbindor!