• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • mira

imsel - nej bara knäpper upp dem. kör maskinen på 60. ingen förtvätt.

• Kantarellen

Mia bindor får torka som dom är, sen lägger jag dom i kallt vatten en stund innan dom skall tvättas. Mest bara för att få kort lite blod för det ser så sunkigt ut i maskinen annars...

• Kantarellen

Grumme kulörtvätt, förut var det via. Häller lite ätika i sköljmedlet och tycker det luktar frächare när bindorna används då.

Tygbindor (eller tygblöjor men det är väll sak samma) skall tvättas i kulörtvättmedel och utan sköljmedel.

• ostry

jag använder tvättnötter till all min tvätt

• mira

jag har alltid kulörtvättmedel - oftast grumme för jag gillar det märket.

• kristinah

jag sköljer ur mina bindor i handfatet - kör på lite galltvål - hänger upp dem på elementet bakon tvättkorgen i badrummet på kvällen - på morgonen är de torra och åker ner i tvättkorgen.

• imsel
    Kantarellen skrev 2008-08-01 23:02:24 följande:
    Grumme kulörtvätt, förut var det via. Häller lite ätika i sköljmedlet och tycker det luktar frächare när bindorna används då.Tygbindor (eller tygblöjor men det är väll sak samma) skall tvättas i kulörtvättmedel och utan sköljmedel.
    Just nu tar inte min maskin från sköljmedelsfacket..
    Jag som ville prova tvätta med lite eterisk olja..men den ligger fortfarande kvar.
    Inte tygbindorna med det förresten.

Nä, alltså nu MÅSTE jag beställa trosskydd!
    Det bara är så.
    Skulle vilja prova en minibinda från sckoon, dom är ju såå fina, men jag tyckte att någon sagt att dom skaver.. hur?
    Dom kunde man väl ha både med inlägg och utan?

Eller kanske lunapads, eller magdalena nehm..
    Visst är alla dom utan pul?
  • Yamit

Fru Korpamo skrev 2008-08-01 20:13:36 följande:

Dock har jag lite problem med "mögel" det blir konstiga fläckar på bindorna som ligger i blöt.. och då byter jag vatten varje kväll... är det ngt som har ngt förslag.. vissa skriver att de inte blötlägger alls...
    Jag blotlagger inte heller. Skoljer ur dem de forsta dagarna (nar man har mycket) och sen torkar de vid tvattkorgen tills det ar dags for tvatt. De "mindre" dagarna gor jag inget alls med dem. Blir ibland lite skuggor kvar pa dem efter tvatt men det gor inte sa mycket.
    Du kanske ska prova att INTE blotlagga dem alternativt blotlagga med SALTvatten eller ATTIKSvatten (eller det kanske du redan gor)? Salt/attika borde hämma mogelbildningen. Sen ar det viktigt att vattnet ar KALLT (sa att inga bakterier frodas). Kanske svårt nu under sommaren om vattnet star en hel dag?
    Kor bindorna i 90 grader for att fa bort eventuellt mogel och frascha sedan upp dem med "Nappy Fresh" (ifall du har sant hemma). Det ar antibakteriellt och anvands for att frascha upp tygblojor emellanat.
    Anvand sedan attika i skoljmedelsfacket och ALDRIG skoljmedel (som dessutom forstor uppsugningsformagan).

Sjalv anvander jag inget "speciellt" tvattmedel. Har anvant pulvertvattmedel i olika marken (beroende pa vilket som var billigast vid koptillfallet). Har hort att flytande tvattmedel ibland inte skoljs ut ordentligt ur tvatten sa jag kor med pulver av den anledningen. Har alltid attika som "skoljmedel" (aven till annan tvatt).
  • Fru Korpamo

jag kör med kallt salt vatten... har inget nappy hemma men jag ska köra med ättika.. brukar ändå köra bindorna för sig själv alt med tvättlapparna i 90 grader och ibland med grummes fläck och blekmedel..

sköjmedel kör jag inte alls med pgr av allergi.. det blir mest ättika som går i sköjmedelsfacket till blöjorna och det luktar riktigt trevligt i blöjlådan sedan =)

Svar på tråden Älskade tygbindor!