• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • imsel

Magdalena Nehm har ju oxå flanell på sina, någon som tycker dom blir hårda?
    Fast de blir väl muka när man väl sätter den på sig va??

• prickig

Jag har både procraftination och ecosoft med flannel och jag kan då inte känna någon skillnad på dem. Tycker inte att nån av dem blir särskilt hårda, möjligen är nattbindan jag har från procraft lite styvar vilket väl har sin förklaring i att den har fler lager och är tjockare, men hårda, näää. Nu tumlar jag iofs ganska ofta mina bindor men långt i från alltid.

Hmmm, blev ju lite sugen på att prova fussybutts. Är lite tveksam dock - har en WAHM natural cyclez eller vad de nu heter som jag INTE gillade. Dels höll den ju inte formen men vad jag förstod så har väl Barnshop slutat med den just eftersom många klagat på den så det ska väl förhoppningsvis inte vara nåt problem med fussybuttsen. Men jag kunde aldrig riktigt bestämma mig om jag gillade velouren som toppskikt eller inte. den var ju väldigt mjuk och go, men jag tror att jag tyckte den kändes lite blöt och den fick mycket lättare fläckar. Tyckte också den kändes tjock och klumpig med ullskiktet i botten men kanske är fussybuttsen tunnare...? Har i alla fall inga pengar att köpa bindor för och behöver väl dessutom inga vanliga bindor just nu. Kunde behöva några nattbindor dock.

• nomana
    prickig skrev 2008-08-11 13:58:41 följande:
    Jag har både procraftination och ecosoft med flannel och jag kan då inte känna någon skillnad på dem. Tycker inte att nån av dem blir särskilt hårda, möjligen är nattbindan jag har från procraft lite styvar vilket väl har sin förklaring i att den har fler lager och är tjockare, men hårda, näää. Nu tumlar jag iofs ganska ofta mina bindor men långt i från alltid.
    Det kanske beror på kvaliteten på flanellen? Vet inte, men jag skulle vilja ha dina bindor i alla fall.

Jag ska prova att hälla ättika i sköljfacket nästa gång och se om det blir bättre!
  • imsel

Nu har jag skickat en beställning till Magdalena nehm, tre trosskydd.
    Kändes lite konstigt när man inte fyller i nåt, eller har nån varukorg eller nåt.
    Hur har ni skrvit i mailet?
    Jag skrev vad jag ville ha, färger, och min adress.
    Får se när hon svarar.

• ostry

hur många bindor äger ni? jag har 7 och måste tvätta 2 ggr under periodn :) för att överleva. och eftersom jag bor i hyresrätt utan egen maskin är det d.r.y.g.t

hur många behöver man egentligen för att klara sig?

• imsel
    ostry skrev 2008-08-11 20:40:26 följande:
    hur många bindor äger ni? jag har 7 och måste tvätta 2 ggr under periodn :) för att överleva. och eftersom jag bor i hyresrätt utan egen maskin är det d.r.y.g.thur många behöver man egentligen för att klara sig?
    Alla behöver ju olika, du får ju räkna lite
    Själv har jag 5 ecosoft, men har mest tampong, och just nu använder jag mest binda hemma, och som trosskydd efter mensen..
    Hade jag bara använt bindor hade jag nog behövt nån till.
  • nomana
    ostry skrev 2008-08-11 20:40:26 följande:
    hur många bindor äger ni? jag har 7 och måste tvätta 2 ggr under periodn :) för att överleva. och eftersom jag bor i hyresrätt utan egen maskin är det d.r.y.g.thur många behöver man egentligen för att klara sig?
    7 bindor, tvätta två gånger = 21 bindor. Eller alla bindor kanske inte går med sista gången?
  • ostry
    nomana skrev 2008-08-11 22:13:17 följande:
    7 bindor, tvätta två gånger = 21 bindor. Eller alla bindor kanske inte går med sista gången?
    nä det är ju lite olika. sen är jag nog lite snålare med bindorna än vad jag skulle vilja vara :) har man egen maskin eller många bindor kan man byta lite som man känner för :) så tyget på bindan matchar resten av kläderna. :D

jag
Svar på tråden Älskade tygbindor!