• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • majanli

Gick in o kikade, dom är ju jättesnygga.

Ziggystardust skrev 2008-08-01 13:21:20 följande:
    Nu har jag sytt mina första tygbindor! Jag använde flanell både som fyllning och till ytlagret och fleece till undersidan. Nu är det bara att vänta tills man kan använda dem för att se hur de fungerar. Jag gjorde tre olika modeller för att se vilken som är bäst. Bilder finns i mitt galleri om någon är intresserad.
  • Ziggystardust

Majanli: Tack för det! Tittar man noga så är det lite trådtrassel och lite slarvigt sytt. Jag satt uppe igår kväll och sydde när sonen somnat. Hoppas de fungerar också så jag kan sy fler för det var ganska kul och gick rätt fort.

• majanli
    Svar på #232
    Lite trådtrassel har jag med på mina, har en symaskin från 1959 som fungerar lite som den själv vill. Men det är ju o andra sidan inget som syns. Värre är det när jag ska laga kläder då är det inte så kul med trassel som syns. Men mitt nästa projekt blir att hitta en bättre symaskin.
  • Fru Korpamo

Har hamnat i tygbinde träsket jag med...
    Har haft imses vikisar och trivs bra med de...
    Jag hittade popolini de i frotte med två inlägg...
    Inläggen funkar kanon som trosskydd tycker jag och änvänder de och imse aio trosskydd...
    Jag "boostar" även imses vikisar med frotte inlägget...
    Dock tycker jag att popolini suger lite dåligt men inser att när jag läst tråden att jag ska tvätta de ngr gånger till innan jag kan säga ngt. Dock tycker jag de blir fuktiga iaf nu under sommaren.

I värsta fall har jag limpvikt en tygblöja funkar kanon det med.

Dock har jag lite problem med "mögel" det blir konstiga fläckar på bindorna som ligger i blöt.. och då byter jag vatten varje kväll... är det ngt som har ngt förslag.. vissa skriver att de inte blötlägger alls...

• mira

jag blötlägger inte. bara knäpper ihop och så får de ligga några dagar i tvättkorgen till nästa tvätt. de har blivit rena ändå. nån enstaka har en skuggning annars syns de inte att jag gjort så.

• majanli
    Svar på #234
    Jag bara lägger dom i min special "smutsigabindortygkasse" i väntan på tvätt, och har aldrig blivit några fläckar.
  • imsel

Ni som inte blötlägger, gör ni något alls med dom innan ni sätter i maskinen??

• majanli

Förtvättar gör jag alltid och tvättar i 60 gr ibland 90 gr. Inget annat som fläckborttagning eller så, ids inte, är lite lat.

• imsel
    majanli skrev 2008-08-01 21:33:49 följande:
    Förtvättar gör jag alltid och tvättar i 60 gr ibland 90 gr. Inget annat som fläckborttagning eller så, ids inte, är lite lat.
    Jag kan inte sätta förtvätt på min maskin, och den är bara nåt år gammal.
    Den har inte snabbtvätt heller..
    Hoppas nästan den ska gå sönder så jag får en ny
  • majanli

Oj, ja det låter ju lite krångligt då.

Svar på tråden Älskade tygbindor!