• Kajsan

Bugaboo tråden nr 14

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

Bugaboo:s modeller: Gecko, Frog (säljs numera bara i USA), Cameleon, Bee

Här har vi syjuntatråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m22154182.html

Läs gärna här innan du ställer frågor i tråden:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b71700.html

Inboxa Kajsan ang. bytesmailinglistan om du vill vara med!

NY BILDTRÅD!

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32431862.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 21:12
    Ännu nyare bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m34979756.html

• Svar på tråden Bugaboo tråden nr 14
  • Mawe123
    Corpset skrev 2008-07-21 14:03:54 följande:
    En historia om dålig service:Runt 15-17 juni tog jag kontakt med Babyproffsen Norrköping angående mitt chassi, som drog snett. Då jag har flyttat och mitt lokala Babyproffsen inte säljer Bugaboo, så blev det krångligt. Närmaste Bugaboo återförsäljaren låg 10-20 mil+ bort. Vi kom överens om att jag skulle åka in till Babyproffsen i stan (2 mil bort) och att de skulle titta på vagnen och vidarebefodra till BP Norrköping. Sagt och gjort, vi åkte in, och de kollade på chassit, samt selen som krånglat. Där fick jag höra att selen skulle vara sån (glida upp hur lätt som helst) och att chassit drar snett, att det är så på dessa vagnar.Anyway, de vidarebefodrade sina åsikter till BP i Norrköping. Senare blev jag uppringd, jag skulle få byta på chassi och sittdelsbas. De ville bara veta vilken färg, så skulle de lägga en beställning. Det skulle levereras direkt hem till mig, så skulle jag maila och få de gamla delarna upphämtade när de nya kommit fram.Den 27 juni fick jag ett mail från BP i Norrköping om att chassi var beställt och att det skulle ta ca 14 dagar.Den 8 juli så tar jag kontakt med BP i Norrköping, och de säger att det säkert kan ta en vecka till. De har inget kollinummer eller något sådant.15 juli mailar jag Bugaboo direkt och frågar om kollinummer. En väldigt trevlig person, som t o m är på semester, svarar nästan direkt och ber mig höra av mig till BP i Norrköping. Jag svarar att jag redan tagit kontakt med dem och att de inte vet något. Jag får till svar att hon ringt en kollega som kollat upp det, och hon kunde inte se någon beställning på ett chassi, endast en reklamation på en grå bas som gjordes 8/7. Hon bad att jag skulle be Norrköping maila mig och henne en konfirmation på beställningen. (Hon från Bugaboo är fortfarande på semester och ändå är hon så snabb på att svara och maila!)Jag ringer BP i Norrköping den 17 juli. Jag får prata med en J, som kollar upp mailen. Hon som skött ärendet är nämligen på semester. Hon tycker "Aha, så det var du som skulle ha basen. Finns ingen kund här som skulle ha den, den levererades till oss." Hon kollar igenom mailen och säger att T som är på semester får fixa det där när hon kommer tillbaka från semestern.Hon säger även att det är jättelång leveranstid på både klädslar och chassin och att det är säkert därför jag inte fått något än. Jag mailar det till hon från Bugaboo som kvickt som attan ringer upp mig och säger att det är 14 dagars leveranstid på chassin, och att de i Norrköping får helt enkelt lägga en ny beställning om hon som skötte den förra är på semester.Jag ringer BP i Norrköping igen. Jag säger att eftersom det inte verkar finnas nån beställning lagd, så får de lägga en ny. Det börjar bli dags för inskolning snart, och då behöver vi ha en vagn. Jag får till svar att T får sköta det, hon kommer tillbaka från sin semester den 21/7. Jag säger något halvhjärtat om att då tar det ju ännu längre tid att få den, men men...21 juli ringer jag BP i Norrköping. T är tillbaka från sin semester. De ska undersöka varför inget har kommit och sen skicka den grå basen som (fortfarande!!!) ligger hos dem till mig.Det är fortfarande två veckors leveranstid på chassit...Jag önskar att jag beställt ifrån Babytrader. :(
    Jag hade också strul med en reklamation av ett dåligt chassi, kontaktade då en tjej på bugaboo och berättade om min dåliga erfarenhet och besvikelsen över bugaboo investeringen, hon erbjöd mig då att fritt välja ett tillbehör till vagnen som kompensation från dem.

Jag valde en åkpåse och det känns lite bättre nu när jag fått den,Flört 
    och mitt nya fungerande chassi
    William 000213, Lowe 070712
  • Moa38

lite OT men vet att någon i denna tråden vet
    vilka kostnader är det som tillkommer när man beställer från USA??
    25% på priset och tull?

Hur mycket ligger tullen på?

• oOrosamarängerOo
    Trojka skrev 2008-07-21 15:16:17 följande:
    Är det inte lite lustigt att dom dessutom har två helt olika vagnar på bilderna.
    Ja, haha och har även haft lite andra versioner i tidigare annonser, jag har sparat bilderna
  • oOrosamarängerOo
    loveliva skrev 2008-07-21 13:48:26 följande:
    Jag har ingen aning om det spelar någon roll , har aldrig haft problemet själv, men hörde någon som sa det nån gång.
    Kul om det funkar, men skeptisk då pinnarna är identiska  Har inte heller haft det problemet, menskulle absolut skölja upp den så den rätar ut sig i vått tillstånd
  • FinalFantasy
    Moa38 skrev 2008-07-21 16:09:11 följande:
    lite OT men vet att någon i denna tråden vetvilka kostnader är det som tillkommer när man beställer från USA??25% på priset och tull?Hur mycket ligger tullen på?
    tull = 33% av priset och frakten har jag för mig Tror jag gav det för en klänning åtminstone.
  • Helena S

Skall nog också kontakta bugaboo om mina vagnar (bee & cam) och beklaga mig lite....

Camen är trasig i de runda vita knapparna man trycker på för att ändra sitt/liggläge (väntar på reservdelar) + skumgummit runt handtaget har lossnat (men det säger Bugaboo att så skall det vara?!)samt att bromsarna inte fungerade som dom skulle, men det fixades direkt (fast nu tar bromsarna så fort jag svänger med vagnen, jätteirriterande). Har väntat på reservdelar i drygt 2 veckor nu, så har gått runt med en trasig vagn. Meningen var ju att jag skulle lämna in camen direkt och använda been... men samma dag lämnade jag in been för att fixa bromsar och ihopfällningen (ena sidan fungerade inte som den skulle). Det lagade dom på 30 min. MEN servicekillen lyckades även ta sönder been dvs handtaget gick upp i högsta läget när man drog/fällde upp vagnen även om handtaget var låst (vilket jag märkte när jag åkt därifrån, så det var bara att vända tillbaka)!! Så nu har jag fått ett nytt bee chassi som står och väntar på mig. Detta tog 2 veckor att fixa. Så drygt!! Har minst 40 min bilfärd till affären, så jag åker ju inte dit för jämnan...

• Ms Kanga

tullen ligger på 4-5% av varans värde och frakt. Moms beräknas på varans värde, frakt och tull. sen brukar man få betala ett förtullningsarvode på nån hundralapp till fraktfirman.

• Moa38
    Ms Ms Kanga skrev 2008-07-21 16:30:23 följande:
    tullen ligger på 4-5% av varans värde och frakt. Moms beräknas på varans värde, frakt och tull. sen brukar man få betala ett förtullningsarvode på nån hundralapp till fraktfirman.
    Så om man kan köpa en vara i USA för ca 2500 som kostar 5000 här hemma så borde man tjäna på det?
    (förlåt, vet inte vart jag annars skall fråga
    Skall inte besvära mer sedan med OT-frågor
  • Ms Kanga
    Moa38 skrev 2008-07-21 16:33:22 följande:
    Så om man kan köpa en vara i USA för ca 2500 som kostar 5000 här hemma så borde man tjäna på det?(förlåt, vet inte vart jag annars skall frågaSkall inte besvära mer sedan med OT-frågor
    olika varor har olika tullsatser och frakten från USA kan ibland vara lika dyr som varorna om grejerna skickas med kurir t ex Fedex eller UPS. Det billigaste är om det skickas med USPS (amerikanska posten), men lite borde du ändå tjäna när det är så stor prisskillnad.  Sen är det ju mycket struligare att reklamera en felaktig vara när man köpt den på andra sidan atlanten, det får man ju också fundera på om det är värt det
Svar på tråden Bugaboo tråden nr 14