• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pochahontas skrev 2008-08-06 18:33:17 följande:
    Har tre små frågor till er alla goa här... VAAAR kan jag få tag på regnbågsfärgade randiga velouren jag sett lite här och var? Samma fråga gäller röd-orange randig velour som jag också sett nån använda. Till sist undrar jag om nån vet var jag kan hitta knallorange velour - dock inte Hilcos, som säkert är jättefin, men alldeles för dyr för min plånbok.Nån som har nåt bra svar till mej? *håller tummarna*
    Jag vet att Bingerts har haft orange velour tidigare i alla fall.
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-08-07 13:50:21 följande:
    Hmmm, jag är nog lite skadad... Håller på att slå in en present till en ettåring och märker plötsligt att jag håller på att mönsterpassa de glesa små prickarna på pappret! Min sambo frågar torrt om jag även tänkt fålla kanterna innan jag tejpar!
    You go! Jag skulle gjort exakt samma sak
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-08-08 09:07:57 följande:
    Haha, det gör jag med! När jag berättade det till mannen så suckade han bara
    Självklart viker vi kanterna. Är det små paket brukar jag försöka vira på snöret utan att tejpa också
  • Cirrus
    Tygtiiger skrev 2008-08-09 23:10:08 följande:
    Morr... jag har fått fin velour från neanobelle, och har ägnat kvällen åt att sy en tröja åt sonen, gul med bruna muddar. Jättefin, riktigt 70-tals retro. Planerar att sy på en lejonapplikation (har glatt kopierat ett lejon från en av hans småfolktröjor). MEN: den är gigantisk! Man kan klä en tanig tonåring med den! Sydde enl 110, hans riddardräkt är sydd i 110 och sitter faktiskt hyfsat (sonen är nästan precis 104 cm lång) men den ser ut som 122. Blä. Vad göra tycker ni - sy in sidosömmarna och fusksyin raglanärmen, eller sprätta bort all mudd och krympa den enligt konstens alla regler (så TRÖTTSAMT), eller bara höra efter om femåriga gudsonen är sugen på en gul tröja och sy en ny?
    Har du tyg så skulle jag har sytt en ny. Tröttsamt att sprätta och greja, det tar ju nästan längre tid än att sy en ny dessutom. Synd med storleken
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-08-11 10:43:23 följande:
    Jag fick hem skärmatta och rullkniv från SoS förra veckan, otroligt fiffigt! *hjärta* (vet inte hur man gör det, arg gubbe passar inte riktigt här )
    Verkar den vara av bra kvalitet? Funderar på att beställa annars köper jag nog lokalt men jag gissar att det är dyrare. Hur stor är mattan från S&S förresten?
  • Cirrus

Mimmi 71 skrev 2008-08-11 10:54:19 följande:

Tänkte faktiskt på dessa hjälpmedel i morses och funderade på om de är till mycket hjälp så att det är idé att köpa sådana? Är ju på G att klippt till megamycket till min marknadskollektion och vill ju att det skall vara så enkelt som möjligt (pryltokig blir man av att hänga här )
    Det är bra hjälpmedel till bomullstyger, alltså vävda tyger. Trikå, velour och liknande går nog bort i sammanhanget. Jag har dock aldrig testat
  • Cirrus

Liiiite OT, ni andra som har barn och gillar att sy, syr ni allt till dem? Funderar själv då jag har spanat på Me&Is nya höstkollektion idag och jag är en shoppinggalning när det gäller barnens kläder trots att jag syr en hel del. Okej, det handlas mindre sen jag började sy men nog handlar jag mer än jag behöver

• Cirrus

Mari78 m pojktriss skrev 2008-08-11 21:24:04 följande:

Tidigare gjorde jag inte det - men jaaa nu är allt utom ytterkläder och skor hemgjort *skratt*. Det får vara någon måtta på det. Och så byter jag ju lite kläder mellan varven med andra också för att få lite variation och nya idéer, men allt är hemsytt även om det inte är utav mig.
    Det är en bra variant med byte också tycker jag. Jag har ett på gång med Solig som jag ser mycket fram emot

Periodvis syr jag dock så mycket till andras barn att mina får köpekläder. Pengar in, pengar ut. Skämt åsido, de brukar i alla fall kunna få vänta på sina hemsydda kläder ibland. Fast min store son brukar lägga in beställningar ibland när han vill ha något speciellt
  • Cirrus
    HugOlle skrev 2008-08-11 22:19:56 följande:
    Oooh kollade just på menadi's nya kollektion. Igelkottesnickisarna i turkost var ju bara så underbara. (Undrar om jag har nåt sånt mönster hemma...?)O flugsvampar. Så fint! Men så j-vla dyrt på ren svenska...
    Jo jag håller med, det går fort pengar då det dessutom gärna blir mer än något enstaka plagg. Men å andra sidan uppskattar jag kvalitet som håller tvätt efter tvätt. Jag ramlar dit titt som tätt på något kul på t ex Lindex och får reklamera hälften av gångerna. Jag handlar en hel del på Po.P också och det kostar ju det med. Började nog handla där just för att jag också har två pojkar. Finns inget tråkigare än att måsta köpa grått, marinblått och skogsgrönt som "pojkkläderna" ofta har hos de större kedjorna.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle