• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Precis, jag tror jag siktar på en vanlig 116 för beställaren har inte uppfattat att jag normalt syr dessa muddisar med pös.

Har du koll på klänningsvidden jag frågade om ovan, på ett ungefär? Vill inte slösa elefanter om jag klipper en för vid klänning.

• Cirrus
    yrväder skrev 2008-07-18 22:36:56 följande:
    jo men hur lång ska den vara, och ska det vara singoalla eller mer som theas elefantklänning. Ska det bli volangkjol eller bara lagomt mycket utställt?Jag skulle nog säga 36-37 och max 40 om det inte ska bli volangvarning på den.
    Vilka frågor, jag är ju pojkmamma

Har tänkt mig en lite A-linjeformad modell som ska vara av klänningslängd till att börja med och sen lite mer som tunika om vidden fungerar. Flickan som ska ha den är 16 månader och storleken ska vara mer mot 86 men inte stor.

Jag mätte mönstret på ottobres nirunaru-klänning, den japanskinspirerade som på bilden räcker strax nedanför rumpan. I str 80 var den 40 cm i nederkant utan sömsmån och då ska min vara längre. Tror jag börjar med 44 i alla fall och får sy om sidsömmen i värsta fall. Tack alla
  • Cirrus
    Tygtiiger skrev 2008-07-19 13:02:31 följande:
    Kort rapport från den (fortfarande nya) coverstylen: Bra maskin. Nu har jag sytt mig ett par halvlånga linnebyxor (de blev lite för korta inser jag nu när jag vill dra ihop dem längst ner men det är ju inte maskinens fel!) När man drar i trådarna ordentligt så att trådspänningsrattarna får ordentligt grepp om dem så syr den fantastiskt fina sömmar. Bara att ställa in efter boken och sy!Alltså lättanvänd och användbara sömmar. Jag har provat täcksöm, fyrtrådig overlock, tretrådig overlock, rullfåll och kedjestygn och alla fungerar utan minsta problem. Snyggt blir det! (Så finns det ju en radda andra sömmar som jag ska testa vid tillfälle!)Nästa projekt blir antingen jeans eller en sidenblus - vad tror ni om att sätta i "vanliga" 70 microtexnålar i overlockmaskinen?Absolut väl värd pengarna alltså!
    Åh vad härligt det låter Vilken av Pfaffarna var det du köpt?
  • Cirrus
    Humleblomstern skrev 2008-07-22 13:16:13 följande:
    Tack Cirrus! Det känns roligt att vara tillbaka och få se på allt fint ni har sytt! Yrväder, finemang! Jag skriver i din gästbok.
    Hur är det med din lilleman, kommer ihåg att vi fick ungefär samtidigt. Min är numera som ett riktigt yrväder Lånar ditt "namn" Liza
  • Cirrus

Vad bra att mössan passar. Gjorde höjden efter ditt mått och sen när jag jämförde den med min egen mössa så kändes den hög. Jag har ju dessutom större huvud än vad du har. Men höjden är annars frän om man trivs med den

Ingen fara med mönstren, ska bli kul att prova dem och sy någon annans. Klart du ska ha gult till smurfarna, eller kanske plocka upp den röda färgen. Undra om Hilcos turkosa matchar det smurfblå, jag har inte jämfört

• Cirrus

Mari78 m pojktriss skrev 2008-07-22 23:19:13 följande:

Rockat ugglor: en massa tillklippt ikväll igen (för de som inte vet rocka ugglor = uppdaterat blogg) Det skall bli så skönt att få syyyyyy och inte behöva klippa ett enda plagg i helgen. Men först lite annat pyssel innan jag får hugga in på högarna.Det känns galet mycket det jag har klippt till, men jag får försvara mig med att jag har tre gossar att klä *skratt*.
    Nyfiken, är all din mass-sömnad till dina egna pojkar?
  • Cirrus

Mari78 m pojktriss skrev 2008-07-23 09:13:22 följande:

Japp, just nu är det totalrenovering utav grabbarnas klädgarderober till hösten. Så faktiskt är allt till dem. Det är liksom bara att räkna med minst ett ombyte per dag *skratt* för de är riktiga vildar & lortgrisar
    Jo vi behöver nog en ny uppsättning varje dag här också, minst Men jag köper gärna en hel del kläder för variation också så då blir det att jag behåller bara godbitarna av det jag själv syr.
  • Cirrus

Nu är jag här med mina "klänningsproblem" igen Tacksam om någon kan bistå mig med lite måtthjälp.

Jag ska sy en singoallaklänning till en 4-åring. Längden har mamman själv bestämt till 69 cm från axel och när jag måttar på min 3,5 åring så skulle klänningen bli rätt lång, så pass att det är inget måste med tights el likn.

För att få en schysst skärning på "kjolen" så tog jag ett klänningsmönster och ritade ihop det med en singoallaöverdel. När jag lagt ihop mönsterdelarna så ser det så stort ut, som vanligt när det är klänningar haha Från ärmhåla till ärmhåla mäter den 38 cm och i nederkant 52 cm, då är ju det måttet i höjd med mitten av vaden. Flickan som ska ha klänningen är av str 104, kanske lite mot 110 t o m. Någon som kan ha synpunkter på måtten?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle