• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Beatrize74 skrev 2008-06-15 14:59:15 följande:
    Vad skönt att ni börjat på en ny tråd...jag har verkligen surfat hit efter att ha kommit in på en myyycket tidig sida och följt länkarna i slutet på varje ända hit! Om jag hänger med från början i den här tråden så behöver jag kanske inte känna att jag ligger så mycket "efter" som jag faktiskt gör. Bara några små frågor först:- Får jag vara med även om jag inte syr bebiskläder eller någonsin beställt en decimeter av det fina uggletyget?- Har ALLA här inne proffsmaskiner, eller är det en och annan som faktiskt "bara" har en vanlig symaskin med raksöm och sicksack typ?Jag har en blogg, men får inte länka här. När barnen somnat ikväll ska jag sy JÄRNET av de tyger jag fick hem idag. Ha en underbar dag!Kram Bea
    Kanontrevlig blogg, me like. Underbara bomullstyger fanns det på bild också. Trikåer i all ära men ganska ofta längtar jag tillbaka till hederlig bomullssömnad. Lite sånt i sommar för mig då kanske. Var köper du dina tyger?
  • Cirrus
    Amdadesign skrev 2008-06-15 16:13:51 följande:
    Här är en tråd om vaxdukar där brukar det tipsas om var man kan hitta snygga o billliga vaxdukarwww.familjeliv.se/Forum-5-179/m32103964.html
    Amda: först, tack för hjälpen med velouren, den första biten har kommit fram och ligger just nu till sig lite

Du (som jag tror) gillar vaxduk, vad brukar du göra för kul av den, förutom haklappar och liknande?
  • Cirrus
    yrväder skrev 2008-06-17 23:10:39 följande:
    bibbi har ju en tång, och enlig florin passar den kanonbra till stoff och stils knappar. och det bästa, den kostar bara 50 kr. Blir nog en sån sen i höst, när mer pengar trillat in
    Den whitecroft-tången har jag också, rekommenderar den. Passar bra till S&S knappar som sagt men jag gillar nog knapparna som man köper till via Bibbi bättre. S&S sitter så hårt att det känns som om man antingen måste offra en nagel eller slita sönder ett plagg i värsta fall. Knapparna som hör till tången är också rätt prisvärda vad jag kan komma ihåg.
  • Cirrus

Tänkte sy en muddkjol i velour och då jag inte syr så mkt "flickplagg" skulle jag uppskatta lite vägledning

Vad är lämpligt, ska man använda ett fram- och ett bakstycke eller blir det bättre med fler våder? Har inte tänkt mig någon snurr-variant. Skulle även gärna vilja ha en mått hänvisning på hur lång en färdig kjol i str 92 ska vara. Från midja till nederkant om kjolen slutar strax ovanför knäet.

• Cirrus
    Lallan skrev 2008-06-23 19:37:26 följande:
    Ah, smart! Har funderat på att det borde finnas något att sy i men kom inte på ngt så enkelt. Ni som sytt mössor, brukar ni alltid sy så att dom blir i dubbelt lager tyg eller syr ni även med bara ett lager?
    Jag syr numera bara dubbla mössor för jag tycker resultatet blir bäst. Du slipper söm och fåll i nederkant och formen blir bättre, i alla fall för mig. Sen bor jag i Jämtland och härikring så gör det inget med dubbel trikå om mössa verkligen behövs.
  • Cirrus

Även som "inventarie" får man ibland fråga flera gånger. Jag undrar fortfarande över en bra kjollängd för str 92. Hjälp någon?

• Cirrus

Tyras föräldrar skrev 2008-06-24 11:45:07 följande:

jag svarade dej. Backa lite.
    Ja men då så, då ska jag inte fråga mer om det Tack!
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-06-24 11:56:32 följande:
    Haha, mina sköna metrar håller jag hårt i!
    Jag sparar också på en del av mina för de lär bli finfina till hösten. Mycket är dock använt.
  • Cirrus
    Stratus skrev 2008-06-24 19:31:13 följande:
    Tänk, jag har sytt något till mig själv i dag. Det var länge sedan. Men lite kul. Men jag vet inte om det var värt besväret egentligen. Det tar ju sån tid. OCh så kan man köpa toppar på H&M och Lindex för inga pengar alls.... Men lite kul är det i alla fall. Jag ska leta reda på något enklare mönster på top som inte är lika mycket pill. Här är i alla fall resultatet. pysselptorp.blogspot.com/
    Vilken superläcker topp du fått till Jättefin är den!
  • Cirrus
    Stratus skrev 2008-06-25 21:04:29 följande:
    Hur får man en 4-åring att somna? Vi bråkar VARJE kväll.
    OT men.. läggningen är the easy part här, vi bråkar dagtid istället Han är tre, och jag är 31
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle