• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Plibo

Kommer i från Lidköping, o här säger vi:

Potäter=Potatis

Grönnsaker=Grönsaker

Gå fram till stan=gå till staden ( i strömstad säger de "Ska vi gå till byn?")

När vi frågade våra arbetskamrater i Strömstad om vi skulle gå fram snart, kollade de bara på mig o frågade "Hur gör man när man går bakåt då?"

Men jag vet, det låter j*vligt illa att prata som vi gör....

• fröken

Potatis hemmavid heter pären. Så heter det ostkrokar, grina(=gråta), jyffle=äpple.

Finns det fler ställen där folk (mest äldre) säger Hej då när de hejar på byn?

• JsN

Middag för mig är dagens huvudmål oavsett vid vilken tid det äts... Så antingen äter jag middag och kvällsmat eller lunch och middag eller också är det middag mitt på eftermiddagen (typ söndagsmiddag klockan 16) och då blir det ingen mera mat.

• lycra

jag kommer från skåne... den leken kallade vi dunka. Så när man "tog nån" så sade man du är dunkad 1.2.3... eller det är inte den leken? Sen förstår jag inte det där med fri?? vad menar ni med det?

• JsN

Jag är också från Skåne och tror att leken det talas om är pjätt, men jag har aldrig lekt det med frizon.

• Snoken

Jag är söderböna (tjej från söder i sthlm) och jag har lite skojjiga uttryck:

Plånka= Plånbok
    Schuck = Näsa
    Tuben/tricken=tunnelbanan
    Våfflan=handen
    Gaffla=prata snacka
    Pula=fixa med någonting
    Bulle=taxi
    Puma=snygg tjej

• nassepånken

jag är jamte.

först och främst, leken, man säger varg. inget annat

stårs=flicka

peran=potatis

och mycket mer...

annars tycker jag att den mest komiska dialekten är den som talas runt motala.

• ålänningen

Har samma dialektala ord som Tossan79. Det har varit många förvecklingar här i Sverige med pajade katter (läs klappade) och borttappade tuttar (läs nappar).

Ett typiskt åländskt ord är jåla. Det gör man när man töntar sig, typ.

En rolig sak jag har märkt är att man här i Stockholm har större problem med att förstå min något muminliknande dialekt jämfört med vad man hade i Östersund när jag bodde där. Plus att ingen tar en på allvar. Man låter ju så "gullig".

• lycra

Sen säger min moster pantoffler till potatis... & mamma & hon säger itt till ett & himma till hemma.

Svar på tråden Dialektord!