• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • lycra

Som Lise skrev innan; Jag säger att jag ska till jobb.. jag är på jobb.. osv.. använder nästan aldrig "et" på slutet. De som inte är vana tycker det låter jätte konstigt men själv tycker jag de låter konstigt med jag är på jobbET :)

• Sannah

Min sambo (från Ångermanland) äter inte frukost - han fikar
    Eller så säger han fikar frukost

• Tin o Trolls mamma

På Gotland betyder fika bara en slät kopp kaffe. Kaffe heter förresten kaffi.. Vill man ha nåt till får man säga kaffi med doppa. Eller ha kaffibröi till.

• Twilight

Hälsingland här.

Knölen på foten heter åkerkula, så det så (Osäker på r:et dock)
    Även här blir man pulad i snön.

• Twilight

Milimina: Var i hälsingland kom du ifrån? Du pratar som mig förutom mula som heter pula

Klart att det heter pannlappar, vad skulle det annars heta?

• Tossan79

På tal om pannlappar: Så säger vi ju i Finland också - kanske alla finlandssvenskar härstammar från Hälsingland?

• Nanne

Ha ha, pula hos oss i Härjedalen är det samma som att ha sex......

• Lucylin

Är från Mellansverige och har hamnat i djupaste Småland där alla har talfel :) Närå, så farligt är det inte men jag irriterar ihjäl mig på att alla ord som slutar på -el blir -len i bestämd form. Synvinklen, musklen, biblen... när barnen i skolan skrev "Hörslen" i sina skrivböcker och ett barn sa "Tigren" istället för tigern fick jag nog. I kombination med detta säger folk härVID och därVID istället för här och där.

Behöver jag nämna att jag längtar hem till gnällbältet? ;)

• TazGirl

jag ä från karlstad då =)....äkta värmlänning hehe.

Göre = Göra
    Nöe = Något
    sanna = sanden....hehe låter lite löjligt eftersom min dotter heter sanna =).

Ra = då...tex...jag vet inte va jag ska göre ida ra.

Vi har väl inte så konstiga ord kanske men man ändrar ju på uttalet hehe.
    Tycker man låter helfånig när man hör sej själv på ett videoband eller nåt sånt hehe.

Svar på tråden Dialektord!