• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • fröken

Annca, vi spelade också landbandy. Jag visste inte vad innebandy var förrän jag själv blev licenserad spelare och det var ändå på 90-talet...

Börs säger farmor också.

Hemma hos mig har vi alltid pulat med saker, dvs pysslat.

Vet ni vad ett jyffle är?

Och vad kallar ni knölen på sidan om foten. Jag säger knyla och har alltid trott att det heter så på "rikssvenska". Min bror och jag har nu lagt till en betydelse till knyla och det betyder nu också "dum" eller "klantig" (...han är en riktig knyla...)

Min man säger att de ( i Degerfors) säger bös om torrt smuts, typ damm och gör (uttalas med g i början) är blött smuts typ lera.

Ett ord till sovel, det är ju kött och pålägg på mackan. Pappa säger såvvel, mina kollergor här säger sövvel och min man söggel. Nåt annat förslag?

• Aiwendil

Jag brukar säga att man "sovlar" på osten, dvs hyvlar en skiva och äter som den är... utan smörgås...
    Jag tror det kommer från småland från början, för ingen här i Sthlm har nånsin hört talas om ordet...
    Vet inte vad JAG fått det ifrån men det har liksom alltid hängt med

• Jennie Brunflo

Ångermanland här.

Grina = gråta

Innebandy säger man nog här.

Sovel på mackan heter såvvel här.

Börs heter det!!

Pula = pyssla med grejer

Knölen på foten = knölen på foten...eller fotknölen....vet inget annat ord.

jyffle vet jag inte vad det är!!!! *nyfiken*

• Signatur

Kommer från västmanland och där säger man att man "tar någon" (hehe) eller så säger man "du är" om man dunkar dem och fristället heter pax.

• Alvi

En sak som stör mej är folk (både barn och vuxna) som säger " Vardå förnånstans?" istället för "Vardå nånstans?"
    Det är ju grammatiskt fel ju!

Osså kom jag på ett ord till: "Jag klöks" = "Jag får kväljningar"

Osså lite gulligt - ingentingen... =) (Istället för ingenting)

(För övrigt betyder "pula" knu**a på norska) =)

Osså mular man ju såklart när man trycker snö i nåns ansikte...

• Fru H

Intressant tråd!

Jag kan bidra med något som mina åttaåringa killar i skolan alltid säger, som känns rätt allmänt vedertaget i den åldersgruppen nu. Jag vet däremot inte om det är speciellt för Stockholm, där jag bor.

De "spelar" inte dataspel, de "kör dator".

Oavsett vad det är de spelar så säger de att de "kör"; köra fotboll, köra bandy, köra hockey etc.

Och jag som precis vant mig vid att säga "rygga".. (ryggsäck) trots att det tar emot

• Lady Namárië

Tossan79--> "Får jag paja din katt?" *asg*

Jag har släkten i södra Hälsingland, och de pratar ju på sitt sätt.

Middag äter man mitt på dagen - dvs. "på middan".

Ett ord som verkar vara väldigt geografiskt betingat är det som används om trappan framför ytterdörren. Vi säger "bron", vilket många tycker är jättekonstigt.

Vi säger ostbågar istället för ostkrokar. Där pappa kommer ifrån använder de i ordet båge ett sådant där långt, tjusigt ö-ljud som sitter långt bak i munnen. Jättetjusigt när man beställer kaksorten "Himmelska böögar" på konditoriet, eller för den delen äter "ostböögar"..

• Krillan

Här i Borås där jag bor nu säger man att något är kiligt när något är tråkigt, men i min hemby Östra Frölunda (för övrigt samma krokar som Stefan & Krister kommer ifrån så då kan ni ju tänka er dialekten där) där säger man att det är keligt när det är redigt tråkigt, och det kan ju som ni förstår missförstås, för kela är väl ändå "rikssvenska"?!?!

• AnnaGBG

Knölen på foten kallar vi för knocken ( uttalas med långt o )

• A L V

Är också ångermanlänning.

"Börs" säger då jag. "Plånbok" för mig är herrarnas börs.

"Ostkrokar"

"Pärer" =potatis

"Hä" används väldigt flitigt! ( = lägga, sätta upp mm mm)

Åsso om nåt är "extra häftigt" så säger jag att man tycker det är "helgdags". (uttalas härrdas, men inte så att r:en hörs))

Svar på tråden Dialektord!