• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Tinny

Jag tänkte bidra med lite jag också.

Jag är uppvuxen delvis i Halland och Delvis i Skåne, men min dialekt verkar mest tillhöra den som talas på hemorten i Halland, utanför Falkenberg.

Här säger man att man har fått en flisa i fingret.

Att man läskar betyder att man frestar/lockar.

Man äter middag då andra äter lunch, varför skulle det inte heta middag egentligen? Innan middag är det ju förmiddag = före middag. Efter middagen blir det ju eftermiddag = efter middagen. Är det inte ganska så logiskt att middag kommer där emellan då egentligen?

Vi kallar fjärrkontroll för knapptryckare.

Är något tråkigt heter det att det är keligt, och i skåne kallar man det för tradit.

Tyken är man då man är stöddig/kaxig/käftar emot eller något liknande.

Potatis kallar man för päer.

Ha? används ofta som Va?/Vad sa du?

Hövve = Huvud

Man leker tafatt och där det är fritt kallas för pax.

Jämte istället för bredvid.

Just nu kan jag inte komma på något mer.

• snobben

Jag kommer från norraste norrland och vi har faktiskt inte så mycket dialekt här som många tror.

karkki=godis
    tjogga=kiosk
    penki=pengar
    dora=fönster
    vars= istället för var eller vart

hmm...kommer inte på nåt mer

Leken kallas för burk här!

• lillstrumpaa

Citronella: Jag är född göteborgska men har aldrig hört talas om "svalö"(?!) däremot "svale" som då är trappuppgång men det va kanske inte det du menade?

Försökte komma på lite mer dialektord men kommer inte på nånting som inte redan har skrivits

• beverfia

Åååh, det här är kul!

Min mormor är världsbäst på att häva ur sig riktigt gamla värmländska uttryck, och när jag tar efter dem så är det ingen som fattar nåt. Eller rättare sagt: De fatter ittnö.
    "Jämt ittnö" ("nästan ingenting"...) är ju en klassiker.

"Vill du ha litte mer kaffe?"
    "Ja, dä ska att va jämt ittnö då."

Men mormor, som sagt, säger saker som "kövne" och "dörme å" vilket är ungefär som att få slag och/eller dö. Eller favoritfrasen "dä smaker inte änne i väärä." (det smakar ingenting)

Det där med att trycka ner folk i snön kallar jag "tryne".
    Å, jag älskar verkligen dialekter!!!

• amathea

Man sa va gla att en ble som en ble, nä ma inte ble som en sulle
    (Sagt av känd Skaraborgare)

(man ska va glad att man blev som man blev, när man inte blev som man skulle)

• Finta

Jag kommer från Ume i norrland men bor nu i Stockholm tillsammans med en Smålänning... Lite intressant faktiskt för då lär man sig hur otroligt olika vi verkligen pratar. Nu har inte jag läst hela tråden så mina "saker" kanske redan har tagit upp.

Jag är uppvuxen med tex (skulle kunna skriva en uppsats av alla konstigheter):

Tänd lampan/ Tänd av lampan = släck på lyse /släck av lyse
    "Jag ska bara snabbt springa in på kiosken" = Jag ska tvärspringa in på affär´n
    Kastade du mjölkpaketet = snörde du mjölkpaketet
    Lugna dig = tjånäe
    Ja = Schoooo

osv osv!!!

• My 2

En halläning här:

Kommenterar valda delar av alla de andra inläggen...

* Jag har lekt "kull" och man är "fri"
    * Vi hoppad rep "i ström"
    * Jag äter middag och kvällsmat (även om restaurangerna envisas med att sälja lunch mitt på dagen) (Två dagar i veckan är jag i Danmark, då äter jag frokost mitt på dagen - för att ytterligare krångla till det).
    * När jag skrattar så grinar jag
    * När jag ramlar med cykeln har jag "cyklat vält"
    * När något är äckligt är det "sytligt"
    * När något är tråkigt är det "keligt"
    * Träskor heter "Träbonnar"
    * Jag blev "mulad" när jag fick snö upptryckt i ansiktet

/my
    *född uppländska men numera inbiten hallänning*

• Anne Yone

Åhh! Intressant tråd!!

Jag är uppväxt i olika delar av västerbotten.

Men... Jag måste bara få fråga...
    Keligt? När nåt är tråkigt?
    När men kelar så myser man ju... Å jag tycker då inte det är särskilt tråkigt....

Jag tror det mesta är sagt redan, som jag kan komma på. Men lite har jag väl att tillägga... (inte läst allt dock så nåt kan vara gammal)

Klo = toalett
    Kvammen å = Tuppa av
    Tjoller = Ja den som kan komma med en bra förklaring.. Kontakta mig!!! Skulle vilja säga... Småtokig/knäpp på ett bra sätt? *ler*

Sen är det det många andra skrivit... Som vars någerst och fara överallt och ha en massa saker ogjorda och allt vad vi nu säger.

Sen förkortar vi ju en massa ord.... Som int tex. Klassiker.

Nej det finns så mkt.....
    Har egentligen bara en sak att tillägga:

Harrta bortur harrta å så harrta bortur he.
    Hur myche jer he?

• Anne Yone

Måste bara tillägga....
    Bor för tillfället i Borås och jag diggar ordet tyken.
    Himla användbart å bra!! Ungefär lika oumbärligt som vårat tjoller!!

• vadskajaghetadå

träffade min diebetsskjuksköterska häromdan å hade de inte vart för att min killes släkt ärifrån tårnedalen så hade ja blitt irriterad när hon sa nå hea tiden,,men me betoningen nåh..lite trevligare än nååå.....

= va/säg?

Svar på tråden Dialektord!