• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Tin o Trolls mamma

Hmm, kom på en sak till.

Här på Gotland säger man sutta, när man menar skaka eller rista nånting. Gissa om jag började garva när en av mina vårdtagare bad mig sutta hennes filt!? I Småland betyder sutta nämligen suga..

Rydde betyder städa eller röja på gotländska..

Ujj, jag skulle kunna fortsätta i all evighet. Måste sätta stopp här! Ekorren.

• Polgara

Hej!

Är från Dalsland, har en mor från Västergötland, gift med en bohuslänning och bor i Skåne...

Vet inte några speciella ord som är dalsländska, men vi kallar det att mula någon när vi mosar snö i ansiktet på ngn. Fick också höra från klasskamrater att jag i-ade mycket. Bodde då väldigt nära gränsen till bohuslän så det verkar vara bohuslänskt.

Min mor brukar säga räligt, jag tror det betyder ngt tråkigt, naturligtvis säger hon också potäter=potatis, räva=rumpan å en massa annat jag inte kommer på nu.

Något jag reagerade på när jag flyttade till Skåne var det extra e-et som lades till ibland: nyckElen etc. Och det tog lång tid innan jag fattade vad en rullebör är

Vi är också tykna i dalsland...

kommer inte på mer nu

• Polgara

Varför blev det en ledsen gubbe hos mig? Det ska det ju inte va´....

• hoppfull

kom på en sak till...
    i skåne har vi ett uttryck för om någon är sjuk eller dålig.

då säger vi:

"vad fattas...*henne*"

alltså vad är det för fel/ vad lider hon av!

min man frågade en stockholms kollega vad som fattades en tredje kollega! stockholmaren tittade på honom som om personen skulle fattas en arm eller ett ben fniss....

• dexterswife

Vi är också tykna (el tykiga) i västra Småland, det kan man absolut inte vara i Gävle, de har ingen aning om vad man menar... Rälig kan man också vara här (skittråkig). Utanför Gävle säger man att någon är händig och menar trevlig/söt. När jag tänker på händig tänker jag typ Martin Timell så jag har väldigt svårt att vänja mig vid det.

• milimina

den här tråden var hejdlöst kul!

själv är jag född och uppväxt i det vackra hälsingland, men där får man skilja på norra och södra delen... när jag flyttade blev jag nämligen 'mobbad' av mina klasskamrater därför att jag kallade radergummin för "sudde", men där heter det "suddi" eller helt enkelt "sudd".

efter att ha flyttat ner till fjollträsk i vuxen ålder kan jag säga att jag själv blir förvirrad ibland kring vad saker heter, och mer än en gång har käre maken bara storstirrat för att han verkligen inte begriper vad jag säger.

here goes:
    -leken heter tagen
    -att få snö i ansiktet kallas att mula/mulas
    -potatis heter pära/pärer
    -ostkrokar heter ostkrokar (gud, innan det gick in att det heter ostbågar här!)
    -handfatet på toaletten heter tvättfat
    -grytlappar heter pannlappar (käre maken återigen tror att jag är galen)
    och självklart heter förra året ifjol! heter det inte så i hela landet?

andra sköna uttryck hemifrån är
    säckla = dregla
    köjas/köjs = hulka
    fara = åka
    örsa = vara jobbig, bråkig
    braka sta = går inte ens att förklara...
    byn = centrum/stan

ovanpå det sväljer vi halva orden och meningar där man håller med avslutas med 'å och de man inte håller med om med 'e.
    (ex: jo, män dä tyshe ja'å; nä dä vill int ja'e)

har tappat mycket av dialekten sen flytten, men behöver bara befinna mig däruppe i fem minuter eller prata med nån i telefon för att jag ska börja bräka igen, ackompanjerat av en fascinerad make, som återigen inte begriper ett ljud...

• magdamamma

Min man, som är från Falsterbo, förstod inte alls vad jag menade då jag (äkta stockholmare) talade om "pjuck". Men det vet väl alla att "pjuck" är skor?? Min svärmor (från Malmö) säger att man "drar pennor" då man försöker lura henne. Tog ett tag innan jag fattade det!

Att kalla handen för "kardan" är också typiskt stockholmskt, påstår mina utomstockholmeliga vänner.

Många i min bekantskapskrets säger "nuppa" om att ha sex. Är det nu stockholmsslang eller finns det på fler håll i landet?

Väldigt kul att läsa alla dialektord!

• sundborn

Helkul tråd det här!

Mör i mutten (= Styv i korken/vara uppkäfftig) som FeuerKind skrev skulle jag tolka som att man hade ont i underlivet.

Läste i en tidigare tråd om olika uttryck för pendla (dvs resa till jobbet). I östergötland sa man tydligen kava och i västmanland sa man HASCHA!
    Tänk dig själv om nån säger att de haschar på bussen...

• magdamamma

Ordet "gucka" har fascinerat min mans skånska familj, som alltid brister ut i gapskratt då jag använder ordet. Gucka är helt enkelt all typ av gegga och klet och jag använder det om tillbehör till mat, röror och sådant, som inte är tillräckligt lättrinnande för att ordet "sås" ska passa. Tror att ordet kommer från gucamole, att det helt enkelt blivit en förkortning, men enligt skåningarna är det ett mycket stockholmskt ord!

• teten

Det blir mycket Småland i denna tråden... men även inom småland skiljer det sig åt. Mina föräldrar kommer från Älmhult, där säger de
    here - pojk, kille
    grebba- flicka
    hansas here - hans son

Jag säger att jag sitter "jämte" någon, men får alltid påpekat att det heter "bredvid" någon. Jämte är en person från Jämtland tydligen. Men jag säger så ändå....

Svar på tråden Dialektord!