• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Lucylin

Kom på en till grej... när jag säger käka och snacka skrattar barnen så jag antar att det är dialektord. Men snacka borde det väl heta i hela landet?

• miya

Jag är då från GBG och har under några år bott ihop med en kille utanför Övik. Hans farmor hade en dialekt som jag hade sanslöst roligt åt mååånga gånger!
    Första vintern bad hon mig säga åt min sambo om han ville hjälpa henne med "sprögen"...det visade sig vara Sparken!
    Bara ett av alla de skojjiga sakerna hon sa.
    Men än idag får jag mina gapskratt när jag pratar med mina vänner där uppe, framför allt när min man pratar med dom för han blir ett levande frågetecken ibland.

Dom säger; spit åt= spänner åt
    ; pärlanne= potatislandet
    ; skjuva= putta,köra(tex barnvagn)
    ; pilla= kissa

Nu kommer jag inte på fler men det finns jag lovar!

Kul tråd hör ni!!

• milimina

twilight,

jag har bott både i bollnäs och hudik var kommer du ifrån?

det kan heta vilket som för min del jag har nog sagt och hört båda varianterna faktiskt -och det på samma ort! kom jag på nu när du sa det

annars var det faktiskt svårt att komma på direkta dialektord sådär, om man inte pratar riktig gammal dellboska o liknande då...

• Jemi

Vilken kul tråd!
    Här i Österbotten så "skuttar" vi barnvagnen och "pedar" när vi cyklar.
    Leken som det var tal om här kallas för "tagare" eller "suggo" och vi "pesar" varandra i snön!
    Det kan både "snöga" och "snia" här på vintern.Ordet lada heter "ledo" eller "lödo" på vårt "språk"!

• Ace

Jag är från Sthlm, jobbade i Pressbyrån i flera år o blev lika fascinerad varje gång skåningar kom o handlade. "Ett raider, ett snickers, ett kexchoklad" etc... EN heter det väl...?
    En annan grej - lite apropå det som Lucylin skrev om - min sambo har hakat upp sig på skåningar (förlåt, blev er igen...) som säger cykelen, å nyckelen etc. Men hur säger dom "cykelnyckeln" då? Cykelennyckelen eller?
    Men han borde kanske inte snacka, han kommer från Västerbotten, och säger lääääker om saker som läcker (typ ett mjölkpaket) - jag blir tokig!
    och flänna betyder grina (alltså gråta). Grina säger han däremot om att lipa (räcka ut tungan)...
    Men han har jättekul åt min pappa som säger keka, trena, eta etc (käka, träna, äta...) Å jag måste ibland hålla med, min pappa berättade en anekdot en gång som involverade en galge, och han säger på det bredaste stockholmstugg ni kan tänka er "å så fastnade det en kleeeehengare i kinden på henne". Jag höll på att skratta ihjäl mig!

• Jossan

jag är uppvuxen i Hultsfred i småland där de faktiskt inte har någon speciellt dialekt iaf inte en småländsk sen har jag flyttat runt lite östergötland, västragötaland och nu växjö i kronobergslän..
    men vart jag än flyttar förstår ingen när jag säger att jag har en ruga med tanke på att det är ett enkelt ord som betyder sårskorpa så är det konstigt att ingen förstår det...
    i göteborg verkar den vanligaste meningen vara är du go eller? vilket betyder ungefär är du dum i huvudet..
    här i växjö är det mesta förvirrande för hur ska man kunna äta middag kl 12 när man alltid ätit middag kl 18?
    min farmor har bott utanför växjö och aldrig använt sig av sånna uttryck..

kram J

• Ace

Glömde bort klassikern! Min sambo säger "bås" om ludd på tröjan el om man har nåt skräp på kinden. Jag såg ut som ett levande frågetecken i början, men nu säger jag så också...

• muffin

Ace...

de heter ju läker läcker säger jag om något/någon är snygg! tex. vilken läcker kille! *S*

• Lucylin

Hihi Ace, har en sambo som faktiskt säger ETT choklad och är helt övertygad om att det är så man säger. Han får gärna göra det men jag säger antingen EN snickers eller bara choklad utan bestämd artikel. Jag kanske lät lite hård i mitt inlägg, hoppas ingen smålänning tog illa vid sig.. jag har bara lite hemlängtan idag

• annca

Ibland blir man lite förvirrad, ja. Jag har ju kompisar från runtom hela landet i stort sätt, och snacka om att jag blev förvirrad när en småländsk kompis (som jag dessutom labbade analog elektronik med) på fikapausen berättade att hon hade hittat [en åhm i gaaschet]. Det tog faktiskt några sekunder innan poletten trillade mer och jag hajjade att hon pratade om "en Orm i Graget"

Svar på tråden Dialektord!