• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Jossebell

fluur betyder här i västernorrland "litet ludd"
    Min make som är från lule han brukar fluura, och då tar han sig en funderare.
    som barn var jag ganska "veesutt" men jag tror att ni som inter är från västerbotten skulle ha sagt att jag var kavat eller en tjej som visste vad hon ville.
    min mamma fick lära sig som barn att det inte lönade sig att "flänna" (gråta) allt för mycket, och att man inte bara fick äta "sovlet" (det dyra/feta) utan att man även måste äta potatisen.

Min morfar hävdade att korna blev kåta (glada) när de fick komma ut i sommarhagen och att man kunde skratta så att det runkade (skakade) i fläsket. Och han kunde inte föstå varför det var något fult med dessa ord för det hade det minsann inte varit när han var yngre....

• Finta

I Ume har vi ett uteställe som kallas för "Draggen" och även en gymnasieskola kallas för det... Min sambo höll på att tappa öronen då vi skulle ut på "Draggen" för enligt de småländska sederna betyder det mannens könsorgan!

• Tant Green

Jag har sett att del här väntar en "bäse". Jag förstår ju att de väntar barn... men varifrån i landet kommer ordet bäse? Jag hade aldrig hört det förut.

• therreh

sudd -> ingen aning, men det är nog nåt smeknamn överallt för barn?

• Tin o Trolls mamma

Oups! Ska be syrran sluta med det uttrycket då! Hade ingen aaaaning!!!

Bäse är väl ganska vedertaget uttryck för bebis på de flesta orter i landet.

Ekorren.

• millface

Jag kommer från Småland och har flyttat till Skåne och här är allt bara ett j*vla MÖG...

(Betyder skit)

• Tant Green

Ok. Antingen är Stockholm en av de få orter där man inte säger bäse, eller så är det helt enkelt så att vi aldrig pratar om barn

När jag tänker efter så pratar jag nästan aldrig om barn med folk jag känner (det är bara här på FL jag gör det!), så det är kanske inte så märkligt att jag inte har hört ordet tidigare.

• Jossebell

vart tog ordet BARN vägen. helt plötsligt så heter det numera kidsen. Blir så irri på tv´n när de säger så. Fast vi säger inte heller barnen *fniss* vi säger [onga]

• Phantera

Kom på två ord till som "vi i Småland" säger men inte här i Västmanland.

Katig [ka-tigg] = samma sak som kaxig ungefär
    Tjaskig [tjasck-igg] = samma sak som taskig ungefär

• lilla rosen

Jag bodde i en liten by i Sörmland där man inte blev riktigt klok på dessa dialekter! Jag bodde där i 7 år och blev själv fast i språket.
    Här är några ex: träligt - tråkigt.
    dän - försvinn eller gå bort med dig.
    sävlig - seg eller dum i huvudet.
    pilsk - kåt.

Mycket av dessa ord betyder annat på andra städer så det blev många ögon som höjdes när jag flyttade till Borås för 7 år sen. Här pratar man en dialekt som jag kom att älska mycket!! Ett glatt och livat språk. Som att säga gött eller gott om allting.

• Alsephine

Oj, vilken kul tråd! Här sitter jag, en norrländska i förskingringen, och funderar... Jag tänker framför allt tillbaka till barndomens dagar i diverse Ångermanländska bygder, främst i Junseletrakten. Så här kanske:

intvätt = inget/inte ett dug
    'n allta = en hel del
    jett = måste
    bäat = naken
    marnömt = trevligt/gemytligt/behändigt
    sekasam = långsam
    huvva = usch
    sant = sönder
    otröjjen = mörkrädd

Och så vidare, och mycket vidare...

• Ingurd

Är från Skellefteå, Västerbotten: å målle vi prata är bonska,

Några exempel på just detta:
    illon= elak
    smågåvut= inte speciellt intelligent
    smetut= halkigt, halt väglag
    snåttren= hjortron
    kloo= toalett
    blister= vissla
    lämmen= träningsvärk

Det finns mycket mer och många fler.

• ALY538
    PreMama skrev 2004-04-16 15:23:43 följande:

har även hört att man i göteborg säger munk om mums mums och donut om munkar! min man blev galen på det när han bodde där och var tvungen att visa i uppslagsverk att munk var ett slags friterat bakverk, inte en mums mums. det tyckte jag var lite kul!
    sen finns det ju dialektala konstigheter i stockholmsområdet också. en föredetta pojkvän från södertälje uttalade ordet brevid: [brö´vé]. urk!

Vad exakt är mums mums för nåt då?
  • ALY538
    Tinny skrev 2004-04-26 23:01:33 följande:

Jag tänkte bidra med lite jag också.

Jag är uppvuxen delvis i Halland och Delvis i Skåne, men min dialekt verkar mest tillhöra den som talas på hemorten i Halland, utanför Falkenberg.

Här säger man att man har fått en flisa i fingret.

Att man läskar betyder att man frestar/lockar.

Man äter middag då andra äter lunch, varför skulle det inte heta middag egentligen? Innan middag är det ju förmiddag = före middag. Efter middagen blir det ju eftermiddag = efter middagen. Är det inte ganska så logiskt att middag kommer där emellan då egentligen?

Vi kallar fjärrkontroll för knapptryckare.

Är något tråkigt heter det att det är keligt, och i skåne kallar man det för tradit.

Tyken är man då man är stöddig/kaxig/käftar emot eller något liknande.

Potatis kallar man för päer.

Ha? används ofta som Va?/Vad sa du?

Hövve = Huvud

Man leker tafatt och där det är fritt kallas för pax.

Jämte istället för bredvid.

Just nu kan jag inte komma på något mer.

Ha? kommer väl ifrån bosniska, eller?
Svar på tråden Dialektord!