• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • MidvinterAngel62

Hänger gärna med i den här tråden..Känner att jag håller på å gå sönder, får ingen hjälp pga att dottern e för liten säger kuratorn på hab..Föräldraansvaret! Så dåligt att generalisera så!

• mamman i skogen

De är bra på att hänvisa till föräldraansvar tyvärr. Men vi med barn med FH har ju inte större föräldraansvar än barn utan. Finns ingen undre åldersgräns för assistans men det är svårare med ett litet barn för de behöver ju hjälp med allt oavsett FH eller inte. Sonen var 2,5 när vi sökte och fick beviljat. Har man medicinska skäl är det lättare när barnet är litet

• HOCHM

Toppen ide´ att starta den här tråden!!!

• HOCHM
    Svar på #1
    Tyvärr ska man inte lita för blint på hab, det har i alla fall jag erfarit.

När jag sökte vårdbidrag så fick jag beviljat 1/4 och kuratorn sa att jag skulle överklaga. Hon tyckte att jag hade rätt till ½ vårdbidrag men inte mer för att hon var så liten, tror hon var runt 1 ½ år. Jag överklagade och fick HELT VB!!

Likadant när min dotter var 3 år gammal så skulle hon börja på dagis och kuratorn sa att hon aldrig kommer att få personlig assistent men att vi skulle trycka på att få resurs. Sagt och gjort, vi stämde in ett möte med kommunen. Efter 5 minuter säger handläggaren på kommunen att hon ska personlig assistent utan tvekan. Och då hade jag ännu inte hunnit sagt mitt. Gissa om kuratorn tappade hakan i backen!!

Den kuratorn är idag chef på hab i uppsala.
    Vilken tur att vi flyttade och bytte hab.....
  • Yogi

Det spelar ju ingen roll om man går på knäna och är totalt slut om man inte får någon avlastning. Då måste man "orka" i alla fall. Det finns ju inget val, för man kan ju inte lämna sitt barn ensamt hemma o åka iväg. Vi har fem veckor framför oss utan barnomsorg (semesterstängt) och jag har ingen aning om vad vi ska hitta på.

Vi har iaf stöd från flera läkare, specialpedagog, socialen och nuvarande dagis om att sonen MÅSTE ha tillgång till extra resurs även på nya dagiset. Det är bara centrala resursteamet som sätter sig på tvären.

Vi har lämnat in ansökan om vårdbidrag från FK och ska ha möte med handläggaren i slutet på augusti. Vi får väl se hur det går. Här har vi ett väldigt omfattande läkarintyg att stötta oss på.

Vi har inte hunnit så långt att vi lämnat in ansökan om personlig assistent. Men jag hade ett långt samtal med LSS-handläggaren och när jag berättat om hur vi har det så tyckte hon att det lät väldigt jobbigt (underförstått att det var mer än vad hon skulle klarat av).

Vad ska man tänka på när det gäller personlig assistans? Är det lättare att vara egen eller att anlita ett företag? Får man lov att jobba som personlig assistent till sitt eget barn om man startar eget?

• HOCHM
    Svar på #1
    Kom på en sak, har du varit i kontakt med LSS-handläggare på kommunen? Egentligen har ju hab inget med avlastning att göra, mig har dom minsann inte hjälpt mig. Tog själv kontakt med en LSS-handläggare, som var supergullig och ordnade för oss.
    Hur gammal är din dotter? (har glömt bort,sorry)
  • HOCHM
    Svar på #5
    Det finns massvis med olika varianter när det gäller assistans-anordnare. Själva hade vi först kommunen och sedan tog vi kontakt med ett privat företag. När man anlitar ett företag så betalar man en viss avgift per assistanstimme man har. Till exempel det företaget vi har anlitat tar 11 kr/timme.

När det gäller att vara egen företagare så har jag inte den blekaste aning, det finns ju även föräldrakooperativt.
  • Fantine

Hallå, jag hänger definitivt på här också...

Går varje dag förbi pappershögen där ass ansökan ligger men har inte en minut över till att skriva den. Funderar på att bara skriva att jag ansöker om 24 h/dygn och sedan komplettera i efterhand.. De kommer ju ändå bara göra hembesök och dra av massa timmar och ha låååång handläggningstid..

Har som tur är en bra lss-handläggare som beviljar ca 35 h/veckan bara för att hon verkligen ser vårt behov och att fk kommer ta lång tid på sig att bevilja något överhuvudtaget.

Men vi har inte hittat ngn assistent ännu så det är att pressa sig själv ett tag till. Dagis stänger nu och så och min sambo har ingen semester att ta ut så jag får spendera kommande 4 veckor med att resa runt med 2 barn till olika vänner och mina föräldrar för att klara mig.

En liten fråga. Vad är en rimlig timlön exkl. semesterersättning? Om man även kommer använda vänner och familj som assistenter..

/Sara

• mamman i skogen
    Yogi skrev 2008-07-03 17:29:42 följande:
    Det spelar ju ingen roll om man går på knäna och är totalt slut om man inte får någon avlastning. Då måste man "orka" i alla fall. Det finns ju inget val, för man kan ju inte lämna sitt barn ensamt hemma o åka iväg. Vi har fem veckor framför oss utan barnomsorg (semesterstängt) och jag har ingen aning om vad vi ska hitta på.Vi har iaf stöd från flera läkare, specialpedagog, socialen och nuvarande dagis om att sonen MÅSTE ha tillgång till extra resurs även på nya dagiset. Det är bara centrala resursteamet som sätter sig på tvären.Vi har lämnat in ansökan om vårdbidrag från FK och ska ha möte med handläggaren i slutet på augusti. Vi får väl se hur det går. Här har vi ett väldigt omfattande läkarintyg att stötta oss på.Vi har inte hunnit så långt att vi lämnat in ansökan om personlig assistent. Men jag hade ett långt samtal med LSS-handläggaren och när jag berättat om hur vi har det så tyckte hon att det lät väldigt jobbigt (underförstått att det var mer än vad hon skulle klarat av).Vad ska man tänka på när det gäller personlig assistans? Är det lättare att vara egen eller att anlita ett företag? Får man lov att jobba som personlig assistent till sitt eget barn om man startar eget?
    Nej man får inte jobba åt sitt eget barn när man är egen. Med nya assistansreformen så är det lättare att inte vara egen. Ska leta fram länk litte senare till nya reglerna. Återkommer om det.
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!