• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Socialen

Har för mig att tacokrydda innehåller en hel del druvsocker, så det kanske var lika bra..

• Lotta71
    Socialen skrev 2008-08-24 21:10:37 följande:
    Har för mig att tacokrydda innehåller en hel del druvsocker, så det kanske var lika bra..
    GladJa, det har du nog rätt i! Tog färsen från frysen så jag tänkte inte på att kolla innehållet!
    Ut o njut av sommaren!
  • Muminski
    Mary Cherry skrev 2008-08-24 18:36:49 följande:
    Helt off topic, men du vet att soja- och mjölkprotein liknar varandra så till mjölkproteinallergiska barn ska man inte ge sojaprodukter. De kan utveckla sojaallergi som oftast inte växer bort, till skillnad från mjölkproteinallergi.
    Ja det vet jag. Sonen som är under ett får ingen soja. Dottern på 13 fick det ett tag, men nu klarar hon av mp mycket bättre.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Socialen skrev 2008-08-24 21:10:37 följande:
    Tydligen har willys en variant utan socker.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Kattmor

Vet nån om det är ok att dricka samarin när man äter LCHF?  Vad jag förstår så kan det inte göra något!

Måste bara ha nuu!!  mår inte bra efter köttfärsen jag åt förut, det är så äckligt med allt detta kött man äter :-s  Usch!

• drömhus
    Guldrosen skrev 2008-08-24 14:47:46 följande:
    Jag har ställt nedanstående fråga i en annan LCHF-tråd men ej fått svar så jag slänger ut frågan här också:"Jag måste bara fråga... Jag har lärt mig att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka optimalt. Hur löser man detta dilemma när man äter LCHF?"
    Hägris skrev 2008-08-24 16:05:30 följande:
    Kroppen kan omvandla fett till kolhydrater som hjärnan kan äta =)
    Måste lägga in en rättelse här: Det är protin som omvandlas till socker, inte fett. Ungefär hälften av det protein du äter blir till socker som hjärnan ska ha till förbränning. Därför ska man inte äta för mycket protiner om man inte förbränner det. Det kan man stå still i vikt av. Men om man som vi äter mycket fett orkar man inte äta så mycket proteiner eftersom fett gör dig mätt.
  • drömhus

Kattmor: du måste ju inte äta bara kött. Ät fisk och skaldjur om du hellre gillar det och glöm inte att variera!

Hoppas samarinen hjälper!

• Kattmor
    drömhus skrev 2008-08-25 00:13:40 följande:
    Kattmor: du måste ju inte äta bara kött. Ät fisk och skaldjur om du hellre gillar det och glöm inte att variera!Hoppas samarinen hjälper!
    Jo jag försöker variera så gott det går, men jag har ingen större varken tid eller lust att laga en massa invecklad mat, så det vill gärna bli ganska samma.

Skaldjur gillar jag inte & den enda fisken jag äter är lite tonfisk & torsk.

Känns som jag bara äter bacon, ägg, ost, grädde & kött.
    Och eftersom jag försöker gå efter Skaldemans lista med grönsaker & mängd så blir det ju knappt några grönsaker alls.
    Jag blev så less på allt så jag gjorde iordning en sån där sallad som Annika D skriver om: grovrivem morot, finstrimlad vitkål & så lite olivolja & vinäger..... jag åt liite av den 2 eller 3 gånger, kanske ca 1 dl bara, men sen dagen efter var det upp ca 5hg   Då känns det tungt!

Ska ta mig en samarin nu i alla fall!
  • Egensinnig

Ang tacos så testade ajg att göra egen tacokrydda ( så slipper man glutamat och druvsocker) Blev jättegod så det kan rekommenderas. Bara att googla på tacokrydda

Svar på tråden LCHF tråden 3