• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris

Det är för att jag kryssat i lösengrejjen... Man kan välja bort den oxå.

Dame72 skrev 2008-08-23 15:11:03 följande:
    Thanx. Det var bara konstigt att det kom upp att jag skulle fylla i medlemsnamn och lösen osv. Annars brukar det bara bli rosa och stå att man inte är välkommen.
    Men SUUUUUUUG!
  • Lotta71
    Lalalong skrev 2008-08-23 10:33:57 följande:
    Lotta71Ja och nej . Man skriver in sig på XV och det kostar 890 kr i månaden. I det ingår fri tillgång till gym, en personlig viktcoach, gruppträffar, mentalträning. Det binder man upp sig på i ett år. Sen kostar maten 490kr/vecka. Den kan jag naturligtvis sluta köpa när jag vill. Men jag måste fortfarande betala 890 kr. Då har jag visserligen fortfarande tillgång till gymmet, gruppträffarna och den mentala träningen. Men det känns som att man inte kommer att utnyttja det om jag inte handlar maten där och kör efter deras program ju.
    AHAGlad
    Ut o njut av sommaren!
  • Muminski

Maddisen.. om man är mjölkproteinallergisk så kanske mitt tips om bearnaisesås inte var så bra. Där är det ju smöööör.

Om du vill ha något gott såsigt kan du ju göra en aioli, vitlöksmajonäs eller ett gott armosmör med mjölkfritt margarin.

Det finns visserligen färdigvarianter på sås som är utan mjölkprotein, men om de innehåller gluten vet jag inte (tror inte det dock) Alla mjölkproteinfria produkter är ju per automatik laktosfria så det behöver du inte bekymra dig om.

Hur det är med ersättningsprodukter som sojagrädde,sojaost och liknande vet jag inte när det kommer till LC värden.

Har du dessa allergier?

Hur har din kost sett ut innan du åt med LCHF. Äter du det för att gå ner i vikt?

Jag har under en lång tid ätit helt mjölkfri kost och det gick jag ner i vikt på ganska mycket. Om du är både mjölkallergisk och gluten intolerant kan du ju inte äta mycket av det som leder till övervikt.

Du skriver mycket om att du tränar, tänk på att om du tränar så mycket kanske LCHF inte är så lämpligt iallafall inte innan kroppen vant sig med omställningen.

Nu måste jag tipsa om en så god frukost jag gjorde imorse....eller förresten.. tar det i recepttråden

• Muminski

Aioli är samma sak som vitlöksmajonäs..Såg i mitt inlägg ut som att det var olika saker. *Vän av ordning*

Förresten, ikväll vankas det kräftor. Jag ska äta räkor, ägg, och lite grönsaker.

• Fjällräven

Var på stan och shoppade lite bland kokböckerna, och var tvungen att köpa Smörstekt! Oj vad många härliga recept det fanns!
    Om ni har vägarna förbi akademibokhandeln så köp den! Den är på rea till å med

• Muminski
    Fjällräven skrev 2008-08-23 16:24:26 följande:
    Var på stan och shoppade lite bland kokböckerna, och var tvungen att köpa Smörstekt! Oj vad många härliga recept det fanns!Om ni har vägarna förbi akademibokhandeln så köp den! Den är på rea till å med
    Du skriver väl ner recepten i recepttråden?
  • Lotta71
    Muminski skrev 2008-08-23 16:32:20 följande:
    Du skriver väl ner recepten i recepttråden?
    Hur hittar man recepttråden ? Den låter intressantRäcka ut tungan
    Ut o njut av sommaren!
  • Muminski
    Lotta71 skrev 2008-08-23 16:42:56 följande:
    Hur hittar man recepttråden ? Den låter intressant
    Du ser en länk i trådstarten, längst ner är länken till vår recepttråd.
Svar på tråden LCHF tråden 3