• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kenzie
    Kattmor skrev 2008-08-26 00:08:22 följande:
    Enligt Skaldemans lista är rädisa den grönsak du kan äta mest av!!Hela 300g (75 st) kan du äta innan du kommer upp i 6 gram kolhydrater!Vart har du hört att man inte får äta rädisa?
    Jag reagerade också på det teek taak skrev om rädisa men tror att hon menar att man får äta rädisa trots att den växer under jord (lite krångligt formulerat dock).
  • lärjunge

Hej -

Jag har börjat simma på Medley Maserhallen/AquaNova här i Borlänge, igår. Det var kul och skönt att motionsimma i en timme o sedan sitta i bubbelpoolen för 20 minuter. Ikväll är det vattengympa kl 20.00 och det är 1h lång. Sköööönt!

Har inte stått på vågen under 2v nu pga först mens o sen förkylningen men ska göra det på fredag iaf.

Fortfarande -4kg sedan 1/8 vet jag iaf.

• Eleora

Nu har jag kört LCHF en månad, men inte så strikt. Har hållit mig till mindre än 5/100 och unnat mig liiiite godis på helgen, men inte mer än typ en espressokopp per kväll fre+lö. Har gått ner 2 kilo. Nu ska jag försöka trappa upp, börjar med att bara få godis lördagskvällen, fredagen får det bli godkänt gott, så att säga. Ska skärpa till frukosten med nu, har ätit en grov macka innan, nu ska jag ta finn crisp istället för att så småningom äta ostrullar och skinka/korv istället. Men jag känner mig själv, det måste gå gradvis, annars ger jag upp! Nån annan som fått smyga sig fram så?

Har kikat i recepttråden, men det känns som att frukost är turkisk yoghurt med typ linfrön på eller så om man inte vill äta ägg. Omelett/äggröra äter jag till lunch, fixar inte att ha det till frukost då med!!! Tips? Googlat med, men det är bara ägg, ägg, ägg....

Jag vägde 70 när jag började med det, nu väger jag 68,4 (0,2 upp över helgen för synder...). Har även tappat 7 cm i midjan , 1 på höften och 7 på bysten(men nästan slutat amma samtidigt). Jag vill ner till 62, gärna 60, så jag har inte sååå mycket att gå ner.
    Träning...tja...en timmes promenad med barnvagnen per dag och 60 situps varje kväll.

~ ~ Liv, min lilla älskling! ~ ~
  • Kattmor
    Kenzie skrev 2008-08-26 09:30:31 följande:
    Jag reagerade också på det teek taak skrev om rädisa men tror att hon menar att man får äta rädisa trots att den växer under jord (lite krångligt formulerat dock).
    Aha, då är jag med!
  • Bobbenn

Hej hopp. Jag vill börja med LCHF men är det ok när man ammar? Vad äter ni när ni blir sugna? Eftersom man inte får äta frukt är jag lite rädd att jag kommer bli vrålhungrig på kvällen och sen synda. Har INGEN karaktär tyvärr Vill gå ner 15 kilo till jul. Är det realistiskt?

Var och en blir salig på sin tro
  • Hägris

Du blir mätt på fett... massa mätt...

Bobbenn skrev 2008-08-26 15:02:23 följande:
    Hej hopp. Jag vill börja med LCHF men är det ok när man ammar? Vad äter ni när ni blir sugna? Eftersom man inte får äta frukt är jag lite rädd att jag kommer bli vrålhungrig på kvällen och sen synda. Har INGEN karaktär tyvärr Vill gå ner 15 kilo till jul. Är det realistiskt?
  • Bobbenn
    Hägris skrev 2008-08-26 15:55:39 följande:
    Du blir mätt på fett... massa mätt...
    Men vitaminer då? Häller ni bara grädde på proteinet eller vad? Tycker grädde är äckligt nämligen :S
    Var och en blir salig på sin tro
  • Muminski

Hej, jag måste fråga er hur ni gör med kosttillskot såsom vitaminer och mineraler. Tar ni något sådant??

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3