• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Lotta71
    Muminski skrev 2008-08-23 16:48:40 följande:
    Du ser en länk i trådstarten, längst ner är länken till vår recepttråd.
    *trög*
    Tack så mycket!
    Ut o njut av sommaren!
  • Fjällräven
    Muminski skrev 2008-08-23 16:32:20 följande:
    Du skriver väl ner recepten i recepttråden?
    Har inte testat några än men när jag provat mig fram så ska jag skriva in dom bästa
  • Dame72

Imorgon sticker jag iväg hemifrån några dagar. Blir mkt uteätande tror jag.
    Har haft en utedag förut och det funkar att utesluta kolhydrater, men det är svårt att få extra fett. Men det löser sig väl på nåt vis. Åker emellan ställen så jag har ingen stans att förvara kylvaror heller.
    Tips?

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Lotta71

Vad bra med en egen tecepttråd ! Men vad irriterande när folk skriver en massa humbug fastän man ber flera ggr om att bara skriva recept.........

Ut o njut av sommaren!
  • Lotta71
    Dame72 skrev 2008-08-23 16:54:55 följande:
    Imorgon sticker jag iväg hemifrån några dagar. Blir mkt uteätande tror jag. Har haft en utedag förut och det funkar att utesluta kolhydrater, men det är svårt att få extra fett. Men det löser sig väl på nåt vis. Åker emellan ställen så jag har ingen stans att förvara kylvaror heller. Tips?
    Hm, kokosfett i handväskan, kan smugglas ner i kaffe/the lite diskret
    Klämma en 200g CF på en gång(inte svårt)
    På ett fik kan du be om bara vispad grädde O ev några bär om du tillåter dig det?
    Detta var svårt-Tänk att fett ska vara så svåråtkomligt
    Ut o njut av sommaren!
  • Fjällräven

Med risk för att låta lite gnällig, men varför ge GI-recept i en tråd som är enbart för dom som äter LCHF?
    Det är inte samma sak...

Håller med Lotta71, recepttråden är ju bara för recept!

• mailman

hej!
    hur har ni det efter gårdagen? Jag åkte dit ordentligt igår kväll.
    1 näve nötter
    Mörk choklad 3 bitar
    Brieost 1/2 äpple
    Hallon med grädde............

Resultat av en dag utan mat. Panikhungrig och sugen på kvällen.
    +0,5 på vågen. JAjaja....det ordnar sig ju!

Nu har jag varit sötsugen i flera dagar och jag vill äta nåt gott till kaffet vad skulle det kunna vara?

• Egensinnig

mailman - jag lyckades totalsmälla min kost/diet igår....*lätt generad*
    Efter 2 veckor hyfsat strikt kost så fick jag i mig:

en liten,liten,liten bit bröd med färskost på
    3 glas rödvin (allteftersom ajg drack vin tappade jag mer o mer disciplin)
    söt chokladglass (en liten kula)
    kakor
    chilinötter
    mörk choklad
    en lakritsgodis

Det var första kvällen med barnvakt o vi var på fin restaurang o åt......

Men idag har jag legat högt på fett o minimalt på kolisar så det ska väl ordna sig. Ska snart iväg på världens bästa brunch - ska frossa i lax, kyckling, bacon, ost, skinka, ägg mm.

• Muminski
    Egensinnig skrev 2008-08-24 12:21:18 följande:
    mailman - jag lyckades totalsmälla min kost/diet igår....*lätt generad*Efter 2 veckor hyfsat strikt kost så fick jag i mig:en liten,liten,liten bit bröd med färskost på3 glas rödvin (allteftersom ajg drack vin tappade jag mer o mer disciplin)söt chokladglass (en liten kula)kakorchilinöttermörk chokladen lakritsgodisDet var första kvällen med barnvakt o vi var på fin restaurang o åt......Men idag har jag legat högt på fett o minimalt på kolisar så det ska väl ordna sig. Ska snart iväg på världens bästa brunch - ska frossa i lax, kyckling, bacon, ost, skinka, ägg mm.
    Oj..var det gott då?? *fantiserar*

En gång är ingen gång.

Jag har inte fuskat än, är så förvånad över mig själv. Särskilt eftersom dottern ställt fram en skål med sura nappar på bordet igår. Jag ÄLSKAR dem, är nästan besatt av dem. Men tittade lite på dem och konstaterade att jag inte VILLE, va??? Nej jag ville verkligen inte äta, inte ens en. Och hade jag tagit en hade det väl blivit fler...

Kanske åt jag lite för mycket grönsaker igår men det gör inget.

Jag undrar en sak, om amn en dag ätit lite mer kollisar än man bör, kanske man kan hjälpa ketosen på vägen genom att göra ngt fysiskt ansträngande? Eftersom det då går åt mycket kolhydrater och då tar de slut fortare, låter det rimligt eller?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Lotta71

*lat*
    Kopierade mitt inlägg från Kif

Måste bara berätta att det går att göra JÄTTEGODA pannkakor på Fiberhusk o krossat linfröFörvånad

Jag är helt chockad o överlycklig, för jag älskar pannkakor! Bara provade blanda

1 ägg

1 1/2 msk fiberhusk

1 1/2 msk krossat linfrö

1 dl grädde

1 dl vatten

en gnutta salt

Låt det dra en liten stund, för det tjocknar väldigt mycket

Grädda med smör 

Detta var 1:a gången jag provade o det blev bra. Ska prova imorgon igen, o ta 2 ägg istället, om det inte blir omelettkänsla. Det fick jag av "kokospannkakorna", tyckte inte de var så goda.

Dessa smakade som vanliga pannkakorRäcka ut tungan

Det måste gå o baka bröd oxå, ska prova det nån dagGladTyp som scones in i ugnen....Har nån provat det? Har bara sett recept på polarbröd o microbrödet.

Ut o njut av sommaren!
Svar på tråden LCHF tråden 3