• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Guldrosen

Jag har ställt nedanstående fråga i en annan LCHF-tråd men ej fått svar så jag slänger ut frågan här också:

"Jag måste bara fråga... Jag har lärt mig att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka optimalt. Hur löser man detta dilemma när man äter LCHF?"

• Hägris

Kroppen kan omvandla fett till kolhydrater som hjärnan kan äta =)

Guldrosen skrev 2008-08-24 14:47:46 följande:
    Jag har ställt nedanstående fråga i en annan LCHF-tråd men ej fått svar så jag slänger ut frågan här också:"Jag måste bara fråga... Jag har lärt mig att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka optimalt. Hur löser man detta dilemma när man äter LCHF?"
    Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    Svar på #1165
    lägg i recepttråden oxå är du snäll!!
    Men SUUUUUUUG!
  • Muminski
    Guldrosen skrev 2008-08-24 14:47:46 följande:
    Jag har ställt nedanstående fråga i en annan LCHF-tråd men ej fått svar så jag slänger ut frågan här också:"Jag måste bara fråga... Jag har lärt mig att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka optimalt. Hur löser man detta dilemma när man äter LCHF?"
    Jag har oxå lärt mig det (läst näringslära för ett antal år sedan) men jag tror mer och mer på ett paradigmskifte inom de näringsfysiologiska lagarna. Kort sagt, jorden är inte platt

Nu äter jag minimalt med kolhydrater och känner mig otroligt energisk pigg och inte ett dugg dum. Men...de långvariga effekterna kan jag inte svara på dock. Jag tror att den mängd klohydrater jag ändå får i mig räcker gott och väl för min hjärna.

Nu på tisdag börjar jag plugga så vi får väl se om geniknölarna tagit skada

Idag åt vi så himla god broccoligratäng till lunch. Det vill jag verkligen rekomendera! Inga tillbehör alls behövdes.

Till middag blir det grillad lax med västerbottenost och timjan och blomkålsmos.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Maddisen80

Jo men jag kan inte råför att jag glömmer bort att jag haa ställt samma frågor ;/ det är inte meningen.

Muminski skrev 2008-08-23 11:40:27 följande:
    Maddisen, den frågan har du väl redan ställt och fått svaret att det kan gå om än något trixigt. När det gäller ibs:en får du prova dig fram just vad din mage klarar, det är ju så individuellt. Gluten äter man ju inte med LCHF så det är inga problem. Det finns bra sojaprodukter som ersätter mjölken så det borde ju gå.
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2008-08-24 16:22:27 följande:
    Jo men jag kan inte råför att jag glömmer bort att jag haa ställt samma frågor ;/ det är inte meningen.
    Ingen fara.

Bättre att fråga en gång för mycket än inte alls

Har du dessa allergier? Det måste vara en utmaning för dig. Hoppas att du mår bra med LCHF. Hur länge har du hållit på nu? Hur går det för dig?

Hoppas att du hade en fin födelsedag igår.
  • Maddisen80

Grattis till din viktminskning,det är ju jättebra jobbat. hur är läget med dig
    leende guldbruna skrev 2008-08-23 14:24:11 följande:

har gått ner 4 kg på 20 dgr å killen som äter samma som jag fast med kohydrater (alltså alla gräddiga såser samt pasta ) har gått ner 6 kg!!! han delar ut tidn på natten sedan lika lång tid men iaf det e ju jag som behöver gå ner!!!Iaf så går det jättebra,mår bra . idag ska vi på kalas å jag har bett svärmor lägga undan bara fyllning åt mig så jag inte behöver äta smörgåstårtan -hon gör jättesmarriga funderar på å göra ostchips å ta med så jag kan äta något till-eller halloumi.är ganska ofta nåt fel på fl när jag ska in på kvällarna -därav de långa uppehållen.
  • Maddisen80

jajamensan tyvärr har jag allt ovanstående.

Hägris skrev 2008-08-23 15:05:11 följande:
    Har du allt ovanstående?Gluten= inga problemlaktos=låglaktossaker funkar jumjölproteinallergi= då blir det nog knepig för alla mjölkprodukter går bort.. men går gör det nog
  • Maddisen80

jo men de finns ett smör som är utan laktos och mjölkprotein det är carlshamn mjölkrfira smör . sojaost har jag ätit det är jätteäckligt blää. jag äter de för att gå ner. min kost ha bestått av pasta,ris förut ssen började jag med gi nu lchf

Muminski skrev 2008-08-23 16:13:46 följande:
    Maddisen.. om man är mjölkproteinallergisk så kanske mitt tips om bearnaisesås inte var så bra. Där är det ju smöööör. Om du vill ha något gott såsigt kan du ju göra en aioli, vitlöksmajonäs eller ett gott armosmör med mjölkfritt margarin.Det finns visserligen färdigvarianter på sås som är utan mjölkprotein, men om de innehåller gluten vet jag inte (tror inte det dock) Alla mjölkproteinfria produkter är ju per automatik laktosfria så det behöver du inte bekymra dig om.Hur det är med ersättningsprodukter som sojagrädde,sojaost och liknande vet jag inte när det kommer till LC värden.Har du dessa allergier?Hur har din kost sett ut innan du åt med LCHF. Äter du det för att gå ner i vikt?Jag har under en lång tid ätit helt mjölkfri kost och det gick jag ner i vikt på ganska mycket. Om du är både mjölkallergisk och gluten intolerant kan du ju inte äta mycket av det som leder till övervikt.Du skriver mycket om att du tränar, tänk på att om du tränar så mycket kanske LCHF inte är så lämpligt iallafall inte innan kroppen vant sig med omställningen.Nu måste jag tipsa om en så god frukost jag gjorde imorse....eller förresten.. tar det i recepttråden
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2008-08-24 16:26:16 följande:
    jajamensan tyvärr har jag allt ovanstående.
    Jobigt för dig. Just mjölkprotein är ganska svårt att undvika när man går på LCHF. Lycka till.

Hur har det gått för dig?
Svar på tråden LCHF tråden 3