• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-08-26 15:56:59 följande:
    Men vitaminer då? Häller ni bara grädde på proteinet eller vad? Tycker grädde är äckligt nämligen :S
    Det finns massor utan vitaminer i animalisk föda och de allra flesta äter även grönsaker. Och nej du behöver inte äta grädde Läs gärna på kolhydrater.ifokus.se om du vill lära dig mer.
  • Livshlädje

Bobbenn - jag ammar, och tycker att det funkar jättebra i kombo med LCHF. Men jag skulle nog undvika allt för strikt LCHF om jag helammade! Och sen ska man helst inte gåp ner för snabbt - max ett kilo i veckan, för att inte för mycket gifter ska gå ut i bröstmjölken..

Jag äter massor med god mat - surfa runt på sidorna som TS länkat till så inser du snart att det är långt ifrån så att man bara häller grädde på proteinet! Blir jag sugen tar jag én näve nötter och dricker mineralvatten. På lördagar brukar vi festa till det med bär (ff a hallon) o turkisk yoghurt/vispad grädde. Finns en hel del annat "godis" man kan göra o äta utan att bryta LCHF!

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Bobbenn

Tack för tips tjejer Ska kolla runt

Var och en blir salig på sin tro
  • lärjunge

Jag tycker inte alls om forumet Kolhydrater i fokus. Så rörigt är den och dåligt format.

• Hägris
    Svar på #1219
    håller med om att sidan är jobbig men det står många bra saker..
  • Bobbenn

Vad äter ni för mellanmål?

• Linda1976
    Bobbenn skrev 2008-08-26 19:03:36 följande:
    Vad äter ni för mellanmål?
    Inga alls. Det är ju det som är grejjen, man slipper suget och mellanmålsbehovet. Fikar på jobbet, och äter då ibland 2-3 ostskivor för att ha nåt att tugga på.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Bobbenn
    Linda1976 skrev 2008-08-26 19:11:27 följande:
    Inga alls. Det är ju det som är grejjen, man slipper suget och mellanmålsbehovet. Fikar på jobbet, och äter då ibland 2-3 ostskivor för att ha nåt att tugga på.
    Men du ska ju äta frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvälls mat
    eller?
  • Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-08-26 19:13:36 följande:
    Men du ska ju äta frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvälls mat eller?
    Nä det behövs inte alls när man äter lchf. Om man går på kolhydratrik kost krävs det däremot mellanmål eftersom blodsockret pendlar så mycket.

Däremot får man ju givetvis äta mellanmål om man vill (speciellt i början kan man vara riktigt hungrig och behöva fylla på lite). En fet ostbit, några oliver, skink och ostrullar, ett kokt ägg är några tips.
  • Bobbenn
    Kenzie skrev 2008-08-26 19:16:21 följande:
    Nä det behövs inte alls när man äter lchf. Om man går på kolhydratrik kost krävs det däremot mellanmål eftersom blodsockret pendlar så mycket.Däremot får man ju givetvis äta mellanmål om man vill (speciellt i början kan man vara riktigt hungrig och behöva fylla på lite). En fet ostbit, några oliver, skink och ostrullar, ett kokt ägg är några tips.
    Jag måste äta mkt eftersom jag ammar. Sen vet jag att om jag blir minsta hungrig vräker jag i mig godis
Svar på tråden LCHF tråden 3