• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

Fruktsmoothie

Antal Portioner:
    Instruktioner
    1.Lägg yoghurt, olivolja och frukt (skalade och utan kärna) i en mixer. 2.Mixa till en slät smoothie. 3.Servera med 1 kokt ägg och en näve hasselnötter.

kostcoachen recept

Kenzie skrev 2008-08-27 08:48:54 följande:
    Det verkar ändå som att du inte riktigt förstått vad lchf-kost innebär eftersom du ifrågasätter huruvida man bör äta frukt eller inte. Mitt råd till dig är att låna några böcker och bli medlem på kolhydrater.ifokus.se Om man försöker äta lchf-kost men dessutom äter för mycket kolhydrater går man upp i vikt istället.
  • Kenzie

Som jag skrev så äter somliga mer kolhydrater än andra. Jag äter varken frukt eller hasselnötter. Men vill man vara säker på att klara av lchf-kost så tycker jag inte att man ska äta frukt öht, fruktsocker är inte bättre än strösocker liksom.

• Maddisen80
    Svar på #1267
    kenzi ,nä men jag kollade bara på dagmenyerna, jag får ju inte äta någonting nu helst eftersom jag har ibs, men ska köra lchf sen dietisten rekommendationer
  • AnnaLind

Hej allihop!

Har en fråga och hittar inget svar. Jag har fått lite dubbla budskap när det gäller kebabkött. Vissa som jag pratat med säger att det går att äta medans vissa säger att det inte är bra. Är det någon här som vet hur det ligger till? :)

• Kenzie

Maddisen: Vadå får du inte äta något alls? Ja lchf verkar vara en idealisk kost om man har ibs, många har blivit mycket bättre.

AnnaLind: Det beror helt på köttet. Viss kebab innehåller enbart nötkött och kryddor medans det i någon annan är fullt av socker och tillsatsämnen. Fråga på restaurangen. Jag har ätit kebab när jag varit ute och snurrat och har inte märkt något. Såserna innehåller ofta socker så passa dig för dom.

• Dame72

Har varit bortrest. Söndag och måndag gick bra. Men på tisdag morgon sket det sig. Skulle äta frukost på Stockholm central, det gick inte....blev GI bröd och sen var det lixom kört...
    Massor med vatten idag och nolltolerans mot allt utom fett ung

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72
    drömhus skrev 2008-08-25 00:12:31 följande:
    Måste lägga in en rättelse här: Det är protin som omvandlas till socker, inte fett. Ungefär hälften av det protein du äter blir till socker som hjärnan ska ha till förbränning. Därför ska man inte äta för mycket protiner om man inte förbränner det. Det kan man stå still i vikt av. Men om man som vi äter mycket fett orkar man inte äta så mycket proteiner eftersom fett gör dig mätt.
    Kan du vara snäll och förklara det där närmare!
    Jag har trott (läst mig till) att när man inte äter kolhydrater är det fettet i kroppen som bryts ner och bildar ketoner, som i sin tur ger hjärnan energi.
    Hänger detta ihop på nåt vis?
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Bobbenn

Vad äter ni till frukost tjejer och hur länge står ni er på det sen? Hur många kaloroer bör frukost innehålla? Åt ägg med ost och feta ost, fick det till 450 KCAL ungefär. Var det bra eller anus?

Sen om jag kommer börja träna på gym 2 ggr i veckan och på crosstrainer hemma 3 dagar i veckan, är det inte farligt med så lite kolhydrater då?

Var och en blir salig på sin tro
  • lärjunge

Jag äter något frukt varje vecka. Är gammal Atkinsbantare, och vi kunde äta bär och det är så gott med vispgrädde!

• Bobbenn
    lärjunge skrev 2008-08-27 11:10:58 följande:
    Jag äter något frukt varje vecka. Är gammal Atkinsbantare, och vi kunde äta bär och det är så gott med vispgrädde!
    Bär får man väl äta? Hallon iaf
    Var och en blir salig på sin tro
Svar på tråden LCHF tråden 3