• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Trollens mamma

Roligt med alla minus!

Jag har loosat 2 kg sen måndags! *Glad*

Idag har jag ätit bra också.
    Imorgon åker jag på resa med tre väninnor.
    Shopping,skööna hotellsängar och go mat!Ska försöka tänka på att undvika kolisarna men kommer nog att äta mer än normalt.

Back on track on monday!:-9

• MrsFreckles

Jag vill ocksa ga ner! Har inte fuskat en enda gang, inte en smula kolhydrat har kommit over mina lappar, fortfarande bara minus 1 kg Men det marks att magen ar mindre...ska sluta klaga Mar ju finfint!

• LoveMyFamily

Hej hopp!
    Jag vill ställa en fråga utan att bli påhoppad.

Om man går på denna metod kommer man aldrig mer kunna äta godis, fika eller dyl.
    Jag menar om man är bortbjudna eller fikar på stan ska man inte kunna äta då?
    Jag kan förstå att sötsuget kan försvinna men kan/får man aldrig mer äta något sånt?

Jag vill gå ned de sista 10-15kg men jag kan inte tänka mig att aldrig mer få äta tex godis, bullar el dyl.
    (då menar jag inte frossa i det för det har jag ändå aldrig gjort)

Tacksam för svar

• JewelGirl
    LoveMyFamily skrev 2008-10-02 20:43:10 följande:
    Hej hopp!Jag vill ställa en fråga utan att bli påhoppad.Om man går på denna metod kommer man aldrig mer kunna äta godis, fika eller dyl.Jag menar om man är bortbjudna eller fikar på stan ska man inte kunna äta då?Jag kan förstå att sötsuget kan försvinna men kan/får man aldrig mer äta något sånt?Jag vill gå ned de sista 10-15kg men jag kan inte tänka mig att aldrig mer få äta tex godis, bullar el dyl.(då menar jag inte frossa i det för det har jag ändå aldrig gjort)Tacksam för svar
    Min tanke är att försöka gå över till GI i små steg när jag nått målvikten. Märker jag viktuppgång så tar jag ännu mindre steg i övergången men vill till GI för det känns som ett sunt mellanting istället för strikt LCHF för jag vill komma att kunna äta lite kolhydrater utan att må dåligt vilket man oftast gör nu. Tror dock det kommer att bli lite kämpigt men ska göra ett försök iaf. Så jag menar att du kan nog unna dig lite bullar, godis, glass och dylikt men i behärskad mängd beroende på hur mkt du tål under pågående lchf-kost.
  • Pess
    LoveMyFamily skrev 2008-10-02 20:43:10 följande:
    Hej hopp!Jag vill ställa en fråga utan att bli påhoppad.Om man går på denna metod kommer man aldrig mer kunna äta godis, fika eller dyl.Jag menar om man är bortbjudna eller fikar på stan ska man inte kunna äta då?Jag kan förstå att sötsuget kan försvinna men kan/får man aldrig mer äta något sånt?Jag vill gå ned de sista 10-15kg men jag kan inte tänka mig att aldrig mer få äta tex godis, bullar el dyl.(då menar jag inte frossa i det för det har jag ändå aldrig gjort)Tacksam för svar
    Jag planerar att nå min målvikt, men precis so, Jewelgirl då börja införa långsamma kolhydrater med lågt GI och i mindre mängd än tidigare. Och när jag är där så kommer jag ha unnardagar. Dvs någon enstaka gång glass/godis/kaka. Men aldrig mer som det varit, för då blir man ju överviktig igen. Det finns ju en förklaring till varför vi ÄR feta
  • JewelGirl
    Pess skrev 2008-10-02 21:16:50 följande:
    Jag planerar att nå min målvikt, men precis so, Jewelgirl då börja införa långsamma kolhydrater med lågt GI och i mindre mängd än tidigare. Och när jag är där så kommer jag ha unnardagar. Dvs någon enstaka gång glass/godis/kaka. Men aldrig mer som det varit, för då blir man ju överviktig igen. Det finns ju en förklaring till varför vi ÄR feta
    Å jo Nu har ju inte jag enbart ätit mig rund, vill snarare hävda motsatsen att jag ätit sunt tidigare men PCO och "normal kost" är kanske inte den mest klockrena kombinationen. Samt att jag har varit gravid i 12 mån totalt inom 1,5 år Det gör sitt men det är snart borta, är bara lite Pco-bukfetma/gravidmage kvar. Menade bara att man kan vara lite rund för annat än sockerfyllda bullar och godis var och varannan dag. Jag var långt ifrån sockerberoende när jag började med detta och än mindre sockersugen idag men lite glass kan sitta fint då och då, fast jag unnar mig lite finare och dyrare sort i så fall.
  • Livshlädje
    pilliss skrev 2008-10-02 22:28:01 följande:
    ursäkta frågan.vad är lchf?
    LowCarbHighFat - finns jättebra länkar i ts.
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
Svar på tråden LCHF tråden 3