• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Tristanya
    pilliss skrev 2008-10-02 22:36:37 följande:
    ok. tackkände bara till VLCD.
    vad är det då?
  • pilliss

very low calorie diet.
    jag dricker soppor från xtravaganza. påminner om cambridge.
    endast 495 kca/dag o dricker 3 l vatten/dag

Carpe Diem.....
  • Livshlädje

VLCD - VeryLowCalorieDiets, typ pulver- och skakdrinkar och så..

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Barbamami
    pilliss skrev 2008-10-02 22:53:19 följande:
    very low calorie diet.jag dricker soppor från xtravaganza. påminner om cambridge.endast 495 kca/dag o dricker 3 l vatten/dag
    hahaha nämen är du här oxå =) är vi två möjligtvis på jakt efter fler tips i fettbekämpningen?
  • pilliss
    Räcka ut tungan 

inte än.
    får vänta med recept tills om ca 10 v när jag är klar med helfart...
    Barbamami skrev 2008-10-02 23:00:00 följande:
    hahaha nämen är du här oxå =) är vi två möjligtvis på jakt efter fler tips i fettbekämpningen?
    Carpe Diem.....
  • Smurfan 81

Kan man äta för lite med LCHF?
    Idag har det varit fullt upp, och då hinner jag inte äta! Ikväll gjorde jag Fiberhusk-pannkakorna (som för övrigt var gryyymt goda!) med grädde och hallon till. Sen har jag inte fått i mig mer idag... Och nu är jag så mätt och klockan är mycket...

2 kolhydrater (5,32gram)
    10 proteiner
    88 fett
    Totalt blev det 890 kcal.

• drömhus
    Smurfan 81 skrev 2008-10-02 23:10:02 följande:
    Kan man äta för lite med LCHF?Idag har det varit fullt upp, och då hinner jag inte äta! Ikväll gjorde jag Fiberhusk-pannkakorna (som för övrigt var gryyymt goda!) med grädde och hallon till. Sen har jag inte fått i mig mer idag... Och nu är jag så mätt och klockan är mycket...2 kolhydrater (5,32gram)10 proteiner88 fettTotalt blev det 890 kcal.
    Äter du för lite så avstannar fettförbränningen och du går inte ned i vikt. Men samtidigt säger ju en del att man ska äta när man är hungrig och är du inte det så...

Ta tid när du har och laga extra portioner och frys in. Då behöver du itne känna att du inte har tid att laga mat.
  • nirakkarlsson

Är det någon mer än jag som är jättesmal föutom magen som ser ut att vara i v.20?(ganska stor)...

Jag vill ju inte gå ner så mkt i vikt utan minska cm runt magen,tips??

• Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-10-03 00:06:59 följande:
    Äter du för lite så avstannar fettförbränningen och du går inte ned i vikt. Men samtidigt säger ju en del att man ska äta när man är hungrig och är du inte det så... Ta tid när du har och laga extra portioner och frys in. Då behöver du itne känna att du inte har tid att laga mat.
    Fast jag har inte tid att äta heller... Jag har en liten hobby där jag bakar tårtor (bilder finns i mitt galleri för den som vågar titta! ), och när jag har lite större beställningar blir jag helt uppe i tårtbaket! Igår kom jag hem från sjukhuset 12.00, gjorde 2 tårtor, lagade middag, levererade tårtorna, gjorde 2 tårtor till.

MEN! Det positiva är att jag har gått ner!!! Måste säga att jag var väldigt skeptisk till den här dieten, men jag har gått ner 1,4 kilo på 1,5 vecka och nu har jag bara 0,9 kvar till mitt mål! Fast jag tror jag vill ner 1 kilo till när jag tänker efter... Så 1,9 kvar till målet!
  • Kenzie

Smurfan 81: 890 kcal är alldeles för lite och blir som svältkost. Minst 1300 kcal. Som du Drömhus skrev är det super att ha mat i frysen. Jag har t.ex alltid fyllda lövbiffar. Bara att ta fram och tina så har man en måltid.

nirakkarlsson: Det går inte att punktförbränna en speciellt del på kroppen. Bra kost och träning är det bästa

Svar på tråden LCHF tråden 3