• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Livshlädje

Men, brödet innehåller ju 11% kolhydrater - låter inte LCHF i mina öron! Men, det är klart, ska man fuska är det kanske bästa brödet att fuska med..

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Tristanya
    Livshlädje skrev 2008-10-01 23:06:45 följande:
    Men, brödet innehåller ju 11% kolhydrater - låter inte LCHF i mina öron! Men, det är klart, ska man fuska är det kanske bästa brödet att fuska med..
    men det är om man äter EN skiva, då innehåller det 2,7 kolisar.. Finn crisp som många äter innehåller då mer kolhydrater per skiva..
  • Livshlädje
    Svar på #2517

Ja, men Finn Crisp är oxå fusk i min värld!

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • annbom

Lite frågor:
    1. Lagar ni egen mat till er och en annan mat till resten?
    Eftersom två av barnen är mjölkallergiska så gör vi det.
    2. Hur mycket fett äter ni per dag?
    Ingen anig, håller inte koll
    3. Vilka grönsaker är tillåtna och hur mycket per dag?
    kol, zuzzini, gurka, sallad
    4. Kollar ni på alla livsmedel om de innehåller kolisar?
    Jag kollar hur mycket det är, men äter ibland det som har lite mer än 5/100.

Jag har ätstörning i grunden och varken kan eller vill hålla koll på allt jag äter. Jag skulle bli sjuk om jag skulle börja bokföra. Det bästa med den här metoden är enligt mig att man faktiskt SLIPPER hålla koll på hur mycket man äter bara man följer inte med kolhydrater än 5/100.

• Hägris
    Svar på #2507
    *gör som ovanstående*
    Men SUUUUUUUG!
  • Pess

Jag räknar minutiöst och fyller i varenda liten grej på minmat. MEN, jag som INTE har någon ätstörning sedan tidigare märker hur fixerad med blir. Så jag förstår att ni med ätstörningar måste se upp.

• Kenzie

1. Lagar ni egen mat till er och en annan mat till resten? Jag lagar samma mat till hela familjen. Sambon som inte äter lchf tar mindre fett och mer grönsaker. Både han och sonen får i sig så pass mycket kolhydrater på frukost och mellis så det känns onödigt att laga extra kolhydrater till dom.

2. Hur mycket fett äter ni per dag? Runt 75 energiprocent (mindre som gravid)

3. Vilka grönsaker är tillåtna och hur mycket per dag? Alla ovanjordsgrönsaker är tillåtna samt rädisa, rättika och lök. Som gravid äter jag obegränsat med grönsaker, när jag kör strikt blir grönsakerna mer dekoration på tallriken.

4. Kollar ni på alla livsmedel om de innehåller kolisar? Japp. Under 5 g kolhydrater per 100 gram är okej när jag kört strikt. Nu blir det lite mer otillåtna livsmedel.

• troja80

Hallå! Nådde min målvikt förra veckan efter att ha kört strikt och firade m både sushi och ptatisgratäng
    Men fick jätteont i magen! Hur vet man när man kommer i ketos igen? Har kört igång strikt igen....

• Pess

Troja, grattis, hur myclet har du gått ner?

Ketos hamnar du in igen efter ca 3 dagar med strikt diet.

Svar på tråden LCHF tråden 3