• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus

Socialen: äter du tillräckligt mycket fett? Om du äter för mycket proteiner så förhindrar det ketos. Del av Proteiner omvandlas till glukos i kroppen.

• Callina

Ok, tack, kanske ska investera i en burk då. Är det lagom att börja kolla på tredje, fjärde dagen?

• Socialen
    drömhus skrev 2008-08-04 22:53:08 följande:
    Socialen: äter du tillräckligt mycket fett? Om du äter för mycket proteiner så förhindrar det ketos. Del av Proteiner omvandlas till glukos i kroppen.
    Men SSS rekommenderar ju högproteinkost till personer som är nära målvikt och säger att man ska vara lite noggrannare med kaloriintaget ju närmre mål man är? Oftast ligger min fördelning 65-75/20-30/3-5
  • drömhus
    Socialen skrev 2008-08-04 22:56:22 följande:
    Men SSS rekommenderar ju högproteinkost till personer som är nära målvikt och säger att man ska vara lite noggrannare med kaloriintaget ju närmre mål man är? Oftast ligger min fördelning 65-75/20-30/3-5
    Men han skriver ju också att viktminskningen går saktare ju närmare man kommer. Testa kör striktare i några dagar för att komma i ketos och sen sakta ändra tillbaka kosten då. Kroppen kanske behöver en liten chock för att vakna! "jaha, ska vi bränna fett? Okej!"
  • drömhus
    Callina skrev 2008-08-04 22:53:12 följande:
    Ok, tack, kanske ska investera i en burk då. Är det lagom att börja kolla på tredje, fjärde dagen?
    Testta det du. Jag vet inte hur fort man kommer i ketos. Är nog individuellt beroende på kroppens sammansättning mm.
  • JewelGirl

drömhus: Är väl bara otålig Nej, jag kommer nog att fortsätta i samma takt men har lagt märke till att jag dricker mindre vatten än i början så det ska jag iaf ändra på.

Callina: Här använder jag Lohmanders och Rydbergs bearnaisesås. Tror Lohmanders var snäppet bättre. Sen har jag inte orkat kolla om det finns någon bättre

Socialen: Tror visst att tuggummi är hindret för ketos. Kolla på påsen/förpackningen. Det måste vara några sockerämnen/kolhydrater i det?

• drömhus

JewelGirl: Jag dricker också för lite vatten...

Jag har en våg som räknar ut fett% och har nu räknat ut att jag minskat 1,3 kg fett på 4 veckor. Inte illa.

• Mary Cherry
    JewelGirl skrev 2008-08-04 23:02:00 följande:
    drömhus: Är väl bara otålig Nej, jag kommer nog att fortsätta i samma takt men har lagt märke till att jag dricker mindre vatten än i början så det ska jag iaf ändra på.Callina: Här använder jag Lohmanders och Rydbergs bearnaisesås. Tror Lohmanders var snäppet bättre. Sen har jag inte orkat kolla om det finns någon bättre Socialen: Tror visst att tuggummi är hindret för ketos. Kolla på påsen/förpackningen. Det måste vara några sockerämnen/kolhydrater i det?
    Rydbergs har en som heter Gourmet Bearnaise eller nått sånt, påsen är svart istf röd. I den är det mycket mer fett och mycket mindre kolhydrater  än i den andra, dessutom är det färre e-nummer.
  • Socialen
    drömhus skrev 2008-08-04 23:00:39 följande:
    Men han skriver ju också att viktminskningen går saktare ju närmare man kommer. Testa kör striktare i några dagar för att komma i ketos och sen sakta ändra tillbaka kosten då. Kroppen kanske behöver en liten chock för att vakna! "jaha, ska vi bränna fett? Okej!"
    [/citat]

Vad innebär striktare? Antalet gram protein runt min vikt (dvs 67g)? Eller fördelning 75/20/5? Eller något annat?
    JewelGirl skrev 2008-08-04 23:02:00 följande:
    [citat]
    Socialen: Tror visst att tuggummi är hindret för ketos. Kolla på påsen/förpackningen. Det måste vara några sockerämnen/kolhydrater i det?
    Jag ska köpa pepparmyntsolja på apoteket idag och testa istället. Har hört att tuggummin är proppfulla med kolisar, men att de flesta stannar kvar i tuggummit..
Svar på tråden LCHF tråden 3