• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris
     60Gram Ägg kokt
    100Gram Hamburgare blandfärs stekt
    50Gram Keso färskost 4% fett
    25Gram Smör 80% fett
    25Gram Béarnaisesås
    75Gram Kokosfett

vad tror ni borde inte detta ge finfin effekt på en vecka? som rivstart alltså jag är i en svacka och gillar det inte alls. jag kan gnaga lite på persilja och broccoli desutom ibland..
    Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    Svar på #481
    Jag tycker att rå broccoli är allra godast!
    Men SUUUUUUUG!
  • Socialen

Men för mig har det aldrig varit något problem att tuggummit triggar igång mitt sug att dricka annat, utan min undran är om tuggummit i sig själv kan hämma ketosen?

Nu sitter jag här med min pepparmyntolja och slickar i mig

• drömhus

Tuggummit skulle kunna trigga din kropp att utsöndra insulin (liksom oljan). Om du ser det som godis och äter, suger på något så reagerar kroppen med att utsöndra insulin. Med insulin i blodet hindras fettförbränningen. Det är ju därför lchf inte har kolisar i kosten, för att inte trigga insulinutsöndring i stor mängd.

Mitt råd Socialen, är att du slutar med allt "gott". Ät 3 mål om dagen. Jag var också van att tugga på något jämt, men det går över efter några dagar.

• Hägris

håller med Drömhus det är inte suget utan insulintriggningen som är problemet.

Socialen skrev 2008-08-05 13:47:03 följande:
    Men för mig har det aldrig varit något problem att tuggummit triggar igång mitt sug att dricka annat, utan min undran är om tuggummit i sig själv kan hämma ketosen?Nu sitter jag här med min pepparmyntolja och slickar i mig
    Men SUUUUUUUG!
  • Fjällräven
    Linda1976 skrev 2008-08-05 10:29:40 följande:
    Jag vet jag gått upp, men inte hur mycket....
    Okej, då förstår jag
  • Mary Cherry

Tack hörrni! Ska testa nånting annat nån dag. Ikväll får det nog blir broccoli iaf, ska äta kyckling, men jag vet inte vad jag ska göra med den än.

• Hägris

kyckling och broccoli med ost eller cyrrysås?

Mary Cherry skrev 2008-08-05 16:23:16 följande:
    Tack hörrni! Ska testa nånting annat nån dag. Ikväll får det nog blir broccoli iaf, ska äta kyckling, men jag vet inte vad jag ska göra med den än.
    Men SUUUUUUUG!
  • Fjällräven

Ett jättegott recept som jag brukar göra ibland när jag har hel färsk kyckling:

1 hel kyckling
    Smör(efter smak och tycke)
    2 tsk curry(el. smak och tycke)

Bryn kycklingen i currysmöret runt om, när den fått färg runt om häll på ½ dl vatten och låt småkoka under lock i ca 1-1,5 timme. Kycklingen ska vara så mör att den faller isär.
    När den är klar, lyft ur kycklingen. Häll på 3dl grädde, 1dl creme fraiche och koka ihop till en sås. Salta och peppra.
    Servera med grönsaker som man tycker om.

Supergott och fett!

• JewelGirl

Här blir det oxå kyckling
    Kycklingklubba i ugn med kokt broccoli och varm bearnaisås

Svar på tråden LCHF tråden 3