• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fjällräven

Tuggummi kan nog för en del förhindra att man kommer i ketos, men det beror på hur sockerkänslig man är.
    När jag körde CK så kunde jag inte tugga, men nu går det alldeles utmärkt! Som tur är, då andedräkten inte är den bästa och man ska ha kunder hela dagen underlättar det en hel del.

Tänkte också på det, att man måste äta. Fast SSS skriver i sin bok att man ska bara äta när man är hungrig, men om man inte är hungrig så ofta längre och man börjar äta två gånger per dag istället för tre, går kroppen in i svältläge då?
    Eller går det ändå, bara man fettar upp måltiderna då dom gånger man äter?
    Vill inte tvinga i mig mat när jag inte är sugen...

• Linda1976

SSS säger:

Han åt själv 2-3 ggr/dag.

Han säger också att fett/vatten%vågar är skräp och funkar inte. Det vet jag inte om det stämmer, men kanske? Jag har en själv som jag inte använder, eftersom jag just nu har vågskräck ;)

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fjällräven

Varför har du vågskräck?

Skulle vilja testa en sån där som mäter fett, är ju egentligen det som är mest intressant när det går neråt så man inte tappar muskelmassa.
    Men tror inte jag orkar köpa en bara för det, hur kläderna sitter är ju också ett mätredskap

Då fortsätter jag att äta bara när jag är hungrig!

• JewelGirl

Jag har ingen fett%våg men en underhållande länk där man kan mäta kroppsfett baserat på mått på kroppen. Hur exakt den är låter jag vara osagt men som sagt underhållande

www.muscles.se/kroppsfett/

Marry Cherry: Ska jämföra Rydbergs påsar med flaskorna Det är flaskan jag syftade på som jag använder.

Drömhus: Igår drack jag vatten som bara den (kissade oxå därefter) men idag hade vikten sjunkit med ett halvt kilo från att ha stått stilla ett tag. Slump vet jag inte utan får se om några dagar om det fortsätter att gå ner. Kände mig bättre i magen iaf när jag började dricka mera, hade innan en lätt känsla av förstoppning.

• Linda1976
    Fjällräven skrev 2008-08-05 09:33:10 följande:
    Varför har du vågskräck?Skulle vilja testa en sån där som mäter fett, är ju egentligen det som är mest intressant när det går neråt så man inte tappar muskelmassa.Men tror inte jag orkar köpa en bara för det, hur kläderna sitter är ju också ett mätredskap Då fortsätter jag att äta bara när jag är hungrig!
    Jag vet jag gått upp, men inte hur mycket....
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Mary Cherry
    JewelGirl: Jag testade länken, enligt den ska jag ha 28% kroppsfett, det tror jag inte på, jag tror det är betydligt mer. Jag hade en annan länk förut, där man skulle mäta på många fler ställen, enligt den hade jag nästan 50% fett, tyvärr tror jag mer på den... Fundersam

I den röda bearnaisen, Rydbergs alltså, är det 5 g kolhydrater, 39 g fett och 370 kcal per 100 gram. I den svarta (som heter Gourmet Sauce Bearnaise) är det 0,3 g kolhydrater, 77 g fet och 680 kcal per 100 gram.
  • JewelGirl

Mary Cherry: Den kalla bearnaisesåsen på flaska har Proteinhalt 2g
    Kolhydrathalt 2g
    Fetthalt 69g
    Energivärde 2600 kJ/620 kcal

Så då är ju den svarta Gourmet bäst och den vanliga på flaska näst bäst och sist den röda på påse. Men de på påse kan man ju äta kalla som varma eller hur? Och den på flaska bara kall.

• Hägris

Tuggummi kan absolut vara boven (ska leta åt beviset)

Socialen skrev 2008-08-04 22:36:02 följande:
    Grrrr varför kommer jag aldrig i ketos??? Kan det vara för att jag tuggar tuggummi (sockerfritt)? Mitt kolhydratintag ligger oftast på 10-15g/dag sedan ca 2 veckor, kanske mer
    Men SUUUUUUUG!
  • Mary Cherry
    JewelGirl: Ja de i påse kan man värma. Tyvärr har jag bara sett den svarta på en affär, men jag får väl gå dit och hamstra.
Svar på tråden LCHF tråden 3