• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • godisanna

stog det inte någon om sötningsmedel och så i den länken ni hade framme för några dagar sedan..? home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm
    jag blev lite skränd när jag läste om hur dåligt det kan vara med sockertoppar och dalar + glutamat för neurologiska sjukdommar då min pappa precis har fått en sådan diagnos.

läste en annan grej på kif om sötningsmedel. www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
    och känner att jag inte ska äta sånt mer..

• devega

stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!

tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)

• danitra
    devega skrev 2008-08-05 11:58:42 följande:
    stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)
    Mjölkprodukter och grönsaker.
  • JewelGirl
    stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)
    mjölkprodukter och grönsaker. Kanske en och annan mörk chokladbit.
  • Hägris

mest mjökprodukterna, äter nog för mycket sådana ska dra ner har jag tänkt, anars grönsaker... min stora "last" dom är så goda.. Jag äter INGA säd,majs,ris,m.m-saker.

Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Här är det broccoli och blomkål som är storfavoriterna och jag tror att broccoli faktiskt var snäppet bättre ´än blomkålen så då blir det ju mer av det.

• Hägris

kom på en till last, bär dom är ju så goda och färska och överallt.. men snart är dom slut så då går det problemet över =)

Men SUUUUUUUG!
  • Mary Cherry

Vad kan man äta istf för ris, pasta, potatis etc? Jag tror jag kommer tröttna på broccoli om jag äter det varje dag. Blomkål tycker jag är sådär och blomkålsmos tycker jag är äckligt, både i smak och konsistens, men jag gillar inte potatismos heller.

• Hägris

zuccini och aubergine funkar (strimla och lättkoka som pasta =))
    jag tar oftast lite lök som smaksättare och lite bladspenat.

hittade en sida med massa recept..
    airamsmat.webblogg.se/category/recept.html

Mary Cherry skrev 2008-08-05 12:19:12 följande:
    Vad kan man äta istf för ris, pasta, potatis etc? Jag tror jag kommer tröttna på broccoli om jag äter det varje dag. Blomkål tycker jag är sådär och blomkålsmos tycker jag är äckligt, både i smak och konsistens, men jag gillar inte potatismos heller.
    Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Marry cherry:
    Du kan äta
    aubergine
    avokado
    blomkål
    broccoli
    brysselkål
    endive sallat
    färska gröna bönor (frysta har tydligen högre kolhydrat%)
    huvudsallad
    grön paprika (de andra färgerna har högre kolhydrat%)
    rättika (kan man tydligen göra "potatis"gratäng på)
    sparris
    spenat
    vitkål
    squash
    tomat

Broccoligratäng är ju inte fy skam. Smakar ju inte riktigt som bara kokt broccoli

Svar på tråden LCHF tråden 3