• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

Då får du äta mer fett då

Socialen skrev 2008-08-06 10:09:19 följande:
    Ja, möjligen för mycket protein
  • JewelGirl

Jag började dricka mer vatten precis som jag gjorde i början av lchf-starten och har nu tappat 0.8kg på två dagar efter att ha stått stilla bra länge.
    Det är inga hinkar med vatten varje dag men iaf 1.5 liter ca.
    Kissar därefter men mår bra

Det var något om att vatten rensar ut slaggprodukter och gör annat nyttigt oxå men hittar inte artikeln just nu, får återkomma om det.

• Socialen
    Maddisen80 skrev 2008-08-06 11:08:53 följande:
    Då får du äta mer fett då
    Det är inte riktigt så enkelt. Det finns ett övre tak för hur mycket du kan äta även inom LCHF, framförallt när du börjar närma dig målvikten. Det är därför jag hoppas att någon som hållt på med LCHF ett tag ska kunna hjälpa mig.

Tips för dig som nybörjare är att gå in på Kolhydrater i Fokus så kan du lära dig mycket om LCHF. Kolla även andra länkar i ts och läs igenom tråden. Då har du en bra kunskapsbas att utgå ifrån, så att det inte blandas ihop med vanlig GI.
  • Socialen
    JewelGirl skrev 2008-08-06 11:23:13 följande:
    Jag började dricka mer vatten precis som jag gjorde i början av lchf-starten och har nu tappat 0.8kg på två dagar efter att ha stått stilla bra länge. Det är inga hinkar med vatten varje dag men iaf 1.5 liter ca.Kissar därefter men mår bra Det var något om att vatten rensar ut slaggprodukter och gör annat nyttigt oxå men hittar inte artikeln just nu, får återkomma om det.
    Ska provas, tackar så mycket
  • JewelGirl

Socialen: Det är inte alltid jätteenkelt Får påminna mig själv om att gå och dricka vatten. Kanske bör binda fast en vattenflaska i näven

• Maddisen80

okis jag kanske lär mig som småningom när jag har börjat ,sen kan jag lära mig här på trådarna

Socialen skrev 2008-08-06 11:24:22 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Det finns ett övre tak för hur mycket du kan äta även inom LCHF, framförallt när du börjar närma dig målvikten. Det är därför jag hoppas att någon som hållt på med LCHF ett tag ska kunna hjälpa mig. Tips för dig som nybörjare är att gå in på Kolhydrater i Fokus så kan du lära dig mycket om LCHF. Kolla även andra länkar i ts och läs igenom tråden. Då har du en bra kunskapsbas att utgå ifrån, så att det inte blandas ihop med vanlig GI.
  • Maddisen80

okis jag kanske lär mig som småningom när jag har börjat ,sen kan jag lära mig här på trådarna

Socialen skrev 2008-08-06 11:24:22 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Det finns ett övre tak för hur mycket du kan äta även inom LCHF, framförallt när du börjar närma dig målvikten. Det är därför jag hoppas att någon som hållt på med LCHF ett tag ska kunna hjälpa mig. Tips för dig som nybörjare är att gå in på Kolhydrater i Fokus så kan du lära dig mycket om LCHF. Kolla även andra länkar i ts och läs igenom tråden. Då har du en bra kunskapsbas att utgå ifrån, så att det inte blandas ihop med vanlig GI.
  • danitra
    devega skrev 2008-08-06 10:33:35 följande:
    åh, det lät gott! vill du dela med dig av receptet?
    Jag höftar lite när jag lagar mat men på ett ungifär:
    2 dl Italiensk tomatsås (ARDITA, mitt favvomärke) (3,8%kolh)
    1 dl CF
    2 stora vitlöksklyftor
    Valfimängd parmesan, riven

Jag vämer upp tomatsåsen och CF, sen bankar jag sönder vitlökarna med flatsidan av en kniv och lägger i. Sen lägger jag i ost tills jag är nöjd - jag vill ha såsen riktigt grumlig av ost.

Zuccinin strimlade jag med potatisskalare (tog bort skalet och använde inte kärnan som kändes för blaskig. Sen la jag ner det i saltat, kokande vatten och lät den koka tills konsistensen var lagom (kanske 3 minuter?). Blandade zucchini och sås i en tallrik - voila!
  • wewe

Hjälp!

Har nyligen startat med LCHF o söker information:

Behöver information om HUR MYCKET (gram/ml) fett jag ska lägga till resp måltid? Speciellt frukost tycker jag är svårt!
    (ex. äter kokta ägg till frukost men hur mkt fett ska jag lägga till?)
    Enligt Annika Dahlqvist ska ju måltiderna bestå av 70% fett. Hur klarar ni det till frukost?

Var kan man hitta bra recept, ffa frukost?

Tips på hemsidor med ffa recept för alla måltider, som en manual att följa rakt av för hela dagen?

TACK på förhand!!!

Svar på tråden LCHF tråden 3