• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris

på KiF hittar du mest "hårdfakta" och dom har ett forum bara om LCHF på minmat kan man räkna ut exakt vad man äter.
    Jag tar kokosfett i kaffet och steker i skitmycket smör...

wewe skrev 2008-08-06 13:32:44 följande:
    Hjälp! Har nyligen startat med LCHF o söker information:Behöver information om HUR MYCKET (gram/ml) fett jag ska lägga till resp måltid? Speciellt frukost tycker jag är svårt!(ex. äter kokta ägg till frukost men hur mkt fett ska jag lägga till?)Enligt Annika Dahlqvist ska ju måltiderna bestå av 70% fett. Hur klarar ni det till frukost?Var kan man hitta bra recept, ffa frukost?Tips på hemsidor med ffa recept för alla måltider, som en manual att följa rakt av för hela dagen?TACK på förhand!!!
    Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Hittade detta om att det är viktigt att dricka vatten:

Vattnet i kroppen har följande viktiga funktioner:

*Transporterar näringsämnen och avfallsprodukter genom hela kroppen.
    *Hjälper till att skapa strukturen för större molekyler.
    *Deltar aktivt i flera kemiska reaktioner.
    *Fungerar som upplösare för mineraler, vitaminer, aminosyror, glukos och en mångfald av andra mindre molekyler.
    *Fungerar som smörjmedel och dämpare kring leder.
    *Fungerar som stötabsorberare inuti ögonen, ryggraden och, vid graviditet, kring fostret.
    *Hjälper till att reglera kroppstemperaturen.
    *Hjälper till att bibehålla blodvolymen.

kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

• Maddisen80

jag har precis startat med lchf,roligt att inte jag är ensam nybörjre

wewe skrev 2008-08-06 13:32:44 följande:
    Hjälp! Har nyligen startat med LCHF o söker information:Behöver information om HUR MYCKET (gram/ml) fett jag ska lägga till resp måltid? Speciellt frukost tycker jag är svårt!(ex. äter kokta ägg till frukost men hur mkt fett ska jag lägga till?)Enligt Annika Dahlqvist ska ju måltiderna bestå av 70% fett. Hur klarar ni det till frukost?Var kan man hitta bra recept, ffa frukost?Tips på hemsidor med ffa recept för alla måltider, som en manual att följa rakt av för hela dagen?TACK på förhand!!!
  • wewe

Nää, jag kan inte läsa alla bloggar med lite recept utspridda här och där. Mina ögon är som fyrkanter....
    Saknar en sammanställning, "receptbok/manual", med recept för frukost/lunch/middag...

Ingen som känner till ngn bra hemsida där recept finns samlat?
    Eller boktips med LCHF-recept??

Tusen tack på förhand!!!

• Maddisen80

Den här kanske är något

www.adlibris.com/se/product.aspx

wewe skrev 2008-08-06 18:39:11 följande:
    Nää, jag kan inte läsa alla bloggar med lite recept utspridda här och där. Mina ögon är som fyrkanter....Saknar en sammanställning, "receptbok/manual", med recept för frukost/lunch/middag...Ingen som känner till ngn bra hemsida där recept finns samlat? Eller boktips med LCHF-recept??Tusen tack på förhand!!!
  • godisanna

wewe: jag har precis beställt boken smörstekt och den är på väg till min brevlåda.. jag kan ge en recension av den om några dagar när den har kommit..

• wewe

Tack Maddisen för tipset av Litsfeldts ?Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF?.

Ngn som har läst ovan bok och kan jämföra med Skaldemans ?GI-Noll!: för kvinnor som vill äta sig smala? eller ? Ät dig ner i vikt!: praktisk viktminskning för feta män och runda kvinnor??

Vilken är bäst vad det gäller recept?

• wewe

Godisanna, tar tacksamt emot recension !

Svar på tråden LCHF tråden 3