• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Tusentand
    meimei skrev 2008-08-08 13:13:03 följande:
    Hm...jag undrar hur dottern kommer att se på sig själv. Vi bor i södra Sverige och här om dagen skulle hon titta på Långben på DVD. Jag skulle hjälpa henne att sätta på rätt språk (vilket hon annars brukar göra själv), då säger hon:" Mamma, jag vill inte ha det på svenska, jag vill ha det på skånska!"Kom på att det var Danska hon brukade lyssna på!
    Härlig kommentar.. Min son vill också ha det på andra språk, speciellt språk som "bruna" pratar på (han har precis kommit på att han är mer brun än mamma som är vit) =)
  • cissi24

Mina föräldrar brydde sig inte om vem som hade gett i mig namnet. Men de ville att jag skulle ha ett svenskt namn som är lätt uttala. Och det är jag jätte glad för hade inte för 30000kr velat byta tillbaka till det namnet.

• Milkina cerka
    Emeli skrev 2008-08-10 23:59:51 följande:
    Ming S skrev i inlägg 120 2008-08-10 15:39:27 följande:
    Forskning har visat att det inte spelar någon roll för de adopterade om det är någon biologisk förälder eller t.ex. en barnhemsföreståndare som har gett barnet namnet. Det är i alla fall det första namn den adopteraade hade. Det är adoptivföräldrarna som anser det vara betydelsefullt vem som har gett barnet namnet.
    Skulle gärna också ta del av den forskningen !
  • Emeli

Hagström, Charlotte(2006): Man är vad man heter. Namn och identitet, som i sin tur bl.a. refererar till Wilkinson, Sook & Nancy Fox (2002): After the Morning Calm. Reflections of Korean Adoptees. Detroit: Sunrise Ventures, MI.

Ursäkta att jag inte uppgav någon källa. Var lite bekväm i den sena timmen.

• Milkina cerka

Nu har jag läst om den där boken i flera trådar, får skriva upp den på min inköpslista. Tack så mycket!

Emeli skrev 2008-08-11 18:25:38 följande:
    Hagström, Charlotte(2006): Man är vad man heter. Namn och identitet, som i sin tur bl.a. refererar till Wilkinson, Sook & Nancy Fox (2002): After the Morning Calm. Reflections of Korean Adoptees. Detroit: Sunrise Ventures, MI.Ursäkta att jag inte uppgav någon källa. Var lite bekväm i den sena timmen.
  • Ming S

Dessvärre tycks (enligt Libris) After the Morning Calm inte finnas på något bibliotek i Sverige, Indras dotter.

Är du säker på att boken berör kvantitativ forskning utförd på ett representativt urval adopterade? Undertiteln leder snarare tankarna till att boken möjligen är ett exempel på kvalitativ adoptionsforskning - dvs inget man kan utgå från vad gäller att generalisera till adopterade som grupp.

Överhuvudtaget är väl detta ett problem inom adoptionsdebatten de senaste åren:att några få adopterade rätt självsvåldigt gjort sig till talesmän för hela gruppen adopterade.

I den här tråden kan man t ex läsa att det är synd om de adopterade som ser sig som etniska svenskar (vad tusan nu etnisk svensk är, söker man på begreppet finner man att det vanligen används i rasistiska sammanhang). Hursomhelst, vi som följt debatten vet att förolämpningen avser adopterade som anser att deras bakgrund är relativt oviktig i jämförelse med deras svenska kulturella identitet.

• mammatillvictor
    Ming S skrev 2008-08-11 19:51:48 följande:
    Överhuvudtaget är väl detta ett problem inom adoptionsdebatten de senaste åren:att några få adopterade rätt självsvåldigt gjort sig till talesmän för hela gruppen adopterade.I den här tråden kan man t ex läsa att det är synd om de adopterade som ser sig som etniska svenskar (vad tusan nu etnisk svensk är, söker man på begreppet finner man att det vanligen används i rasistiska sammanhang). Hursomhelst, vi som följt debatten vet att förolämpningen avser adopterade som anser att deras bakgrund är relativt oviktig i jämförelse med deras svenska kulturella identitet.
    Håller med.
  • Umm Elias

Fast här kommer vi till en annan sak då, jag har en vän som har bott här i druga 30 år, hennes alla barn är födda här och känner sig svenska men blir definitivt inte behandlade som något annat än vad cissi ansåg om "invandrare", dvs de är här för att vara kriminella o leva på soc (eller ngt sånt). De är födda här, vilket inte adopterade är. Skillnaden är inte stor om man tänker efter, förutom att min väns barn växt upp med både den svenska och föräldrarnas hemkultur.

Så det vi egentligen behöver bekämpa är folks attityder mot utländska namn och utseenden så att både adopterade/invandrare och svenskfödda kan få leva ett likvärdigt liv med dem som ser svenska ut och har svenska namn.

Raspberry81 skrev 2008-08-10 20:28:19 följande:
    Fast det är lite knepigt att känna sig stolt över sitt "ursprung" om man kom hit som ettåring & inte haft kontakt med sitt biologiska ursprung sedan man var nyfödd. Det är väl det detta handlar om, känner man sig som invandrare när man är adopterad? Man är antagligen (med vissa undantag) uppvuxen i den svenska kulturen med sina FÖRÄLDRAR som bor i sverige! Umm Elias skrev 2008-08-10 19:53:24 följande:
  • cissi24

Bara undrar tycker du att vi känner fel när vi inte bryr oss om det land där vi är födda. Är det fel av oss att känna oss hel svenska

• Umm Elias

Pratar du om mina inlägg handlar de ÅTERIGEN om de jag känner.

cissi24 skrev 2008-08-10 21:14:05 följande:
    Har aldrig haft problem med att skaffa jobb.Fattar inte hur man som icke adopterad kan sitta och säga hur vi ska känna oss. Vi måste inte känna oss lurade på vårt ursprung.Jag bryr mig bara inte om mitt ursprung då mitt liv finns här och min familj.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?