• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Bubblamaj

Halloj! Hoppar in här också efter att ha läst och njutit av era inlägg i nån vecka. Jag är en julpyntar-rookie eftersom jag alltid har åkt hem till föräldrar och svärföräldrar vid jul. Men i år, med ett nyköpt hus att göra fint är det ju självklart att vi ska ha jul hemma även om vi firar själva dagen borta!

Om jag får våga mig på en fråga... Vad tycker ni personligen är ett måste i planerandet av ett trivsamt julpyntat hem?

• Terez

för mig så är det "perfekta" julpyntet noga genomtänkt och självklart matchande.
    SOm exempel, förra året var granen klädd i rött, guld och halm. Paketen matchade granen i färger och med halmpynt på snörerna. Halmbocken stod o vakade över klapparna. Resten av rummet gick med i rött, guld o halm. Så försöker få en helhet i allt. Att då någon kommer in i lyan o ser pyntet ser de mitt tema med engång

Har inte ännu bestämmt jultema för iår, men förra årets "oldschool" traditionellt var mycket hemtrevligt o mysigt. Är att rekomendera
    Oh, längtar såååååå mycket efter att få börja. Ska snart tjuvbörja med att plantera balkongen fin, kommer nog ha liknande som förra året, granris runt räcket med vita lampor i (men det väntar jag lite med) vinterek och lila ljung i balkonglådan, vinterek hängande fårn taket. Men är lite tveksam till ljungen iår. Nån som har tips på fina balkonglådor?

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
  • Wren

det enda riktiga måstet är ju egentligen julgranen.. men den är ju inte så jobbig att klä bara man får alla ljusen på bra avstånd! (kom på ett knep förra året, Två ljusslingor! det blev en riktig "kalle anka-gran")

men min stackars halmbock har fått skägget uppätet av mina katter...

• carro 81

Jag tycker också om att ha samma tema i hela rummet, så att allt matchar. Jag brukar ha olika teman i olika rum så kan man få med allt man vill ha.
    Gran är ju helt klart viktigaste julpyntet. Jag tycker det är fint när det är mycket ljus och mycket pynt i. Men ändå matchande så det inte blir för plottrigt. Senaste åren har jag haft ljusslingor med små ljus och det passar bättre i min gran. Jag har typ 200 småljus i granen. Åh, det börjar verkligen bli dags att planera julpyntet nu!

• Little

UNDERBAR tråd!!! Den har jag lagt i mina favvisar!!
    LÄÄÄÄNGTAR till julen nu!

Hur långt innan kan man egentligen börja med kak/godis bak... hur länge håller det sig i kyl/frys/sval??

• Winka

Tycker faktiskt inte att granen är viktigast men det är klart att den ska in! Jag måste ha: granris på trappan, knäck, pepparkakshus, rim på paketen, julblommor, julstädat och julgardiner i köket.

Bor i nytt hus sedan förra året och nu lär det gå åt annat pynt. Måste köpa tonvis med stjärnor och stakar till alla fönster. Fönsterpynt... hur gör ni?
    Själv kommer jag vara två och en halv månad innan bf och ha en 2,5-åring hängandes i hasorna... undra när jag ska hinna jula in mig i år.
  • jamex

Absolut tycker jag julgranen är viktigast! sen är det ju mycket annat ocksåå. ljusstakar, bukar, gardiner... ahhh. längtar!

• Marie med två barn

Måste ha lite hjälp av er. Jag har varje år julklapparna färdigköpta sista oktober för att slippa stressa runt med det sen. Sen vill jag bara koppla av och njuta av alla härliga julförberedelser.

Men i år har jag total idétorka på vad jag ska köpa till mina barn. Jag har en son på 8 år och en dotter på 5 år.

Ni med barn i ungefär samma ålder, snälla ge mig massor av tips!

*Carpe Diem*
  • Mamma MLi

*ME LIKE*
    älskar julen och förbereder tidigt... paketen väljs och slås in med omsorg... inte glittrigt färglatt... utan gammeldagsblekt med dekorer i form av tyghjärtan eller enkvist...
    kommer defenetivt att följa denna tråden...

• angelberrie

Little: Lussekatter går prima att ha läge i frysen. Åt senast förra veckan en glömd och gömd påse från i julas. De var prima, smakade till och med lite mer saffran om dem. Så i lördags blev det lussekatter och glögg! *mumma*

Svar på tråden Vi som älskar julen!