• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Little
    angelberrie skrev 2008-09-10 21:09:11 följande:
    Little: Lussekatter går prima att ha läge i frysen. Åt senast förra veckan en glömd och gömd påse från i julas. De var prima, smakade till och med lite mer saffran om dem. Så i lördags blev det lussekatter och glögg! *mumma*
    Kanon!

Vill gärna ligga bra till, har lite annat att göra med husrenovering, SUPERtrotsig 2½ åring och en mammig/tykännig 8 månaders..
  • angelberrie

Winka: Angående fönsterpynt har jag stjärnor på fot i samtliga fönster. (blev en dyr historia förra julen då vi firade jul för första gången i nya huset).

Såhär i efterhand kom jag på att man kan göra en "form" av hönsnät att sätta över sina vanliga lampor så kan man använda pappstjärnorna som man hänger i fönstret till lampfötterna man har. Letade efter en "hållare" att sätta över glödlampan men fann inga så nu får man göra sig en egen av hönsnät. Blir årets projekt till fönstrena i källaren.

• angelberrie

Little: Låter som hemma hos oss. Har en snart 2årig pojk och en tjej på 7 veckor + renovering av hus. Får sätta grabben på bullbak och pepparkaksbak.
    Knäck ska man också kunna frysa. Med tanke på allt socker så håller det sig nog så bra att du kan börja nu.

• Cornelia13

Mitt problem med att baka i tid är att få det att räcka ända till jul framförallt julgodiset *mums*

• Mamma MLi

jag ska baka tidigt i år, som jag inte säger det varje år ;)
    julklapparna ska börja inhandlas i tid, dvs med början på måndag då jag ska till ullared...

jag har satt stopp för julklapps hysterin som blev i vår släkt... man såg knappt julgranen för alla utfyllnadspaket...
    en max två julklappar till varje barn... det finns 364 dagar till på året, och barnen hinner inte bli glada innan de ska öppna nästa paket...
    hur har ni det?

• Joonas

Vi köper bara julklappar till barnen. En var från kusinfamiljer och mormor, farmor. Sedan ger  vi bara julklappar till dem  som vi firar julafton med. Så är vi med min släkt så är det bara julklappar från den  sidan av släkten. Till oss vuxna har vi julklappslotteri. Alla köper en julklapp för ca 100 kr och så har vi en liten lek eller något. Mest så att barnen ska se att även vi vuxna kan få paket, att inte allt alltid handlar om barnen. 

• Mamma MLi

Mamma MLi skrev 2008-09-11 09:37:03 följande:

... jag har satt stopp för julklapps hysterin som blev i vår släkt... man såg knappt julgranen för alla utfyllnadspaket...en max två julklappar till varje barn... det finns 364 dagar till på året, och barnen hinner inte bli glada innan de ska öppna nästa paket...
    måste bara tillägga att det är ett max två paket från varje familj till varje barn... så de får 7-14 paket var ändå... och det är mycket...
    min julkärlek är inte paket, det är hela grejen, känslan, atmosfären, att vara tillsammans, pyntet, ljusen och all kärlek...
  • Mirakel händer

Vi köper till barnen... men eftersom vi inte firar med min familj så blir det inte så mycket längre. Visst jag saknar min familj vid jul, men jag/vi har valt detta själva.

Vi köper julklappar till min mans brorsbarn, gudbarnen och deras två syskon och sonen Det blir 7 barn. För oss vuxna har vi gjort som så att vi lägger alla namn i en burk och drar en varsin lapp. Sen köper vi en julklapp för ca 250-300 kr till denna person.

Innan vi slutade med att fira med min familj var det 5 barn till + vänner 2 barn samt mina föräldrar och mina 4 syskon. Det var för mycket helt enkelt.

(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Bubblamaj

Eftersom vi firar med mina svärföräldrar i år ska min mamma och pappa plus syskon och respektive åka till Stockholm efter jul, ta en helg med hotell och musikal. Det brukar bli väldigt mysigt och något att se fram emot när julen är över. Då behöver vi heller inte ge en massa klappar utan mest umgås och njuta av det.

Tack för alla pynt-tips. Gran är ju en självklarhet men också pepparkakshuset och alla ljus förstås. Färgtema måste jag klura på vad som kan vara snyggast just i år!

Svar på tråden Vi som älskar julen!