• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Mamma MLi

min jul kommer att vara gammeldags med beige och rött...
    granen kommer vara silver, med inslag av rött i år... *längtar*

• Mirakel händer

Längtar så till julen... att kunna plocka fram alla saker, baka, laga mat och ha min mans familj hos oss.

Men jag jobbar tyvärr julhelgen... JULAFTON 17.13-23.16 JULDAGEN 9.20-19.31 ANNAN DAG JUL är jagledig. Dessa konstiga tider beror på att jag jobbar inom våran lokaltrafik.

(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Mamma MLi

julen är inte bara julafton för mig... det är hela helgen...
    åhhh... tänk att få ta upp alla fina grejjer...
    måste berätta en udda grej, jag älskar julen, men tycker inte om tomtar... så det har jag knappt några... änglar, snögubbar och vinterbarn det har jag... :)

• Winka

Advent och framåt är mysigast ju! Men det är klart att man kanske inte vill jobba på själva julen.

• Zondra

I min familj har man infört en tradition att träffas 1:a advent på middag. Då drar vi lotter ur en skål. På lotterna har vi skrivit alla vuxnas namn. Det namnet man får på lotten ska man köpa julklapp till, för ca. 500:-
    Till barnen sedan är det fritt fram för alla att bestämma själva, men vi brukar inte köpa överdrivet många, eftersom dom får berg av julklappar i alla fall. Jag köper ungefär 2 var till mina syskonbarn,lite mer till min son. Summa per syskonbarn ca. 250:-
    Detta innebär ju att jag bara får 1 julklapp på julafton + en av min sambo = 2 då ju :) Men jag är nöjd med det, julklapparna o tomten är mer till för barnen i alla fall på nåt sätt. Jag njuter i fulla drag av allt runt omkring, och att se barnens ögon tindra

• Carolaj83

brukar inte önska mig julklappar sj, men iår har jag önskat mig ett smycke från www.namnsmycken.com med barnens namn på så otroligt fina.
    vårt andra barn är beräknat till 5 dec och sonen blir 2 år den 19 dec....så jag vill helst ha all julklapps shopping klar innan lillasyster vill titta ut

• adams morsa

någon som vet vart man kan få tag i fina julgardiner till barnrummet??

• Ewis

Vi har gjort som så med julklappar och julfirandet:

Hatade all stress som julafton medförde sig, alla man skulle hinna vara med på just julafton och fira.
    Vi har gjort som så att vi har julafton både på julafton och juldagen och så firar vi vart annat år med nära och kära.
    Ena året med minna föräldrar + syskon och syskonbarn + svågerns mamma och syster mf på julafton och då med svärföräldrar, svägerska + kille och gubbens farmor mf på juldagen men juldagen fortlöper precis som julafton med tomte, klappar och god mat.
    Året efter byter vi bara så på det sättet hinner vi njuta av båda sidorna av släkten och barnen hinner landa och leka med alla presenter utan en massa stress.

Till barnen får far och morföräldrar köpa hur mycket dom vill medans syrran och jag har satt en gräns på ca 500kr/barn och ca 250Kr/vuxen.
    Till svärföräldrar och svägerska och svåger har vi gjort att man köper för 100Kr till varje vuxen (vi köper till 4 st).

Jag älskar julen och att ge julklappar m,en jag gillar faktiskt även att få

• Terez

i år fick jag sånnt sug till en george Jensen christmas inspirerad jul. Han gör sååååå fina granpynt och vackra ljusstakar. Men så synd att det är så dyrt!!! Men ska kika på tradera o lite så kanske kan köpa nåt begagnat. Annars får jag börja köpa en sak i taget o tids nog har jag tillräckligt med pynt för att klä granen o vardagsrummet

Nån som vet om det gjorts liknande julpynt som george jensen fast i budget variant?

Annars funderar jag på tema änglar i år. köpa bokmärken med gammeldags änglar, kartongfärgat papper till paketen, klistra på änglarna på paketetn. (ser hällst att alla paket är i små lådor och askar i år) göra julkorten med änglar med. Kanske ev, till barnen att hänga på en liten leksaksängel på paketen med. Men får se.

Till julkorten skulle jag vilja ha en kort dikt eller text om ängel. Nån som vet nån bra text eller så? den önga jag kommer på är en från bibeln, då änglarna visade sig för fåreherden o berättade att jesus är född... Men nån som vet nån annan. Skulle snart dehöva börja med pysslandet inför korttillverkningen-..

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
Svar på tråden Vi som älskar julen!