• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Krokusen

Vad gade du för färg på pappret på de paket du hade stjärnor på? Hade du snören av guld?

Alderia skrev 2008-09-04 09:55:00 följande:
    Svar på #107
    Klistermärken i form av guld- och/eller silverstjärnor är fint att dekorera enfärgat papper med. Köp flera olika storlekar för finast effekt.Lack är klassiskt och svårslaget, men det kan vara lite klurigt att få till riktigt snygga stämplar.På tal om stämplar så finns det väldigt fina vanliga stämplar med olika färgdynor att köpa lite varstans. Vet inte var våra kommer ifrån ursprungligen, men de har hängt med ett tag. (Stjärna, hjärta, gran, polkagrisstång och gris)Jag brukar experimentera med paketsnören när jag slår in. Vissa paket får klassisk omlott-korsning, andra får många varv bara på en ledd eller en ensam rosett gjord av flera olika färger etc. Förra året lärde jag mig att liksom "väva" ihop paketbandet på framsidan. Har tyvärr ingen bild, men det blev jättefint! Ska försöka upprepa konststycket i år, med olika färger. Prova nya saker, och hämta inspiration av duktiga affärsbiträden.Ett tips jag hörde häromdagen är att köpa ett origami-kit och vika små hjärtan och stjärnor att skriva på istället för etiketter.
  • Alderia
    Svar på #111
    Krokusen skrev 2008-09-04 12:30:47 följande:
    Vad gade du för färg på pappret på de paket du hade stjärnor på? Hade du snören av guld?
    Naturfärgat, rött och vaniljvitt. Både guld och silversnören, roligt att variera!

En grej vi gjorde för ett par år sedan, och som blev väldigt fint, var att skära ut hjärtan ur tjockare wellpapp. Vi strök försiktigt färg på "ränderna" och tryckte mot paketpapper - väldigt effektfullt. Man kan dock inte använda samma hjärta fler än ett par gånger innan ränderna flyter ihop.

Ett annat tips är att med lim göra ett hjärta (eller annan form) på papperet och sedan försiktigt strö på glitter. Inte lämpligt att stoppa i julklappssäcken förvisso, men väldigt gulligt att ge till sin älskling.
  • DILLIGAF

Hej
    Jag fullkomligt älskar julen ca 4-5 månader innan jul har jag en jätte längtan och kollar alla mina julfilmer med snö och tomtar och börjar då också handla julklappar....
    Har nu i år börjat samla på Disney servisen, längtar så......

• Zorba1980

Förra året slog jag in paket i naturfärgat papper. Röd/vitt smalt bommulsnöre och i mitten av "rosetten" så knöt jag in små julgranskulor (ca 1,5 cm stora) och kanelstänger. Blev jättefint och mkt uppskattat

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo
  • Zondra
    Zorba1980 skrev 2008-09-04 21:25:34 följande:
    Förra året slog jag in paket i naturfärgat papper. Röd/vitt smalt bommulsnöre och i mitten av "rosetten" så knöt jag in små julgranskulor (ca 1,5 cm stora) och kanelstänger. Blev jättefint och mkt uppskattat
    Låter jättefint, det var ett tips jag def. kommer testa
  • jamex

Nån som vet när Ge-Kås i Ullared är klara med att få upp alla sina julsaker? man vill ju inte komma dit när det är halvklart:D

• cajsasmamma

Väntar också med att åka ner till Ge-Kås tills dom ha julgrejerna uppe, förra året höll dom på och packa upp när jag var där... :(

Igår beställde jag några jultidningar och sen har jag beställt några julklappar men jag skriver inte vad för jag vet att jag kan ha nyfikna släktingar ... ;)

• Heleri

Jag beställde också jultidningar igår, det kom två olika säljare och jag kan ju bara inte stå emot, så jag köpte av båda!

• Pikku Enkeli

Åååh! Ett ställe där man kan ventilera sin jullängtan utan att stämplas som en tokgalen idiot!

• JsN

JAg bara råkade in för att i mitt eget inre få förfasas lite över folk som redan längtar till jul. Men så såg jag lite paketdekoreringsfrågor och eftersom paketinslagning ligger mig varm om hjärtat så kunde jag inte låta bli att läsa vidare. Sedan många år ser alla paket från mig likadana ut och varje år väljer jag ett nytt tema. Får se fram emot advent vad det blir i år.

Alderia skrev 2008-09-04 09:55:00 följande:
    Lack är klassiskt och svårslaget, men det kan vara lite klurigt att få till riktigt snygga stämplar.
    MAn gör sina lacksigill på bakplåtspapper och klistrar sedan fast dem med lim på paketet! (De som inte blir fina kan man enkelt smälta om) Enklast att smälta i är "fodralet" till ett värmeljus som man håller med en tång över ett brnnande ljus. Då slipper man sot i lacket också.
Svar på tråden Vi som älskar julen!