• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Dysch

Åh en tråd för mej. Ja älskar julen. Har som flera andra här såg ja redan börjat o planera lite.
    Första julklapparn är beställda

• Liljjan

Inte SVART på julen heller.. Rött rött rött =)

• Mirakel händer
    MiaLau skrev 2008-09-19 00:45:28 följande:
    Nån som vet var man kan köpa fina/häftiga ljusslingor? det behöver inte bara vara insperiat till jul.Vad tycker ni om det svarta modet till julen?
    Vi har svarta ljustackar i smide...
    (¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Castafiore

Svarta tomtar som kom förra året går bort hos oss (då menar jag alltså tomtar med svarta klädnader)!
    Fast lite svart smide, gjutjärn och sånt är ju bara fint!

Själv har jag svårt att bestämma mig för vilka traditioner man ska ha med tex. granen.
    Skall barnen få vara med att klä den eller ska den bara stå där vackert klädd en morgon när dom vaknar?!?

Samma sak med julklappar; jag tycker ju om att lägga lite kärlek i paketeringen och vill gärna ha dom liggande under granen men man kanske skall ha dom gömda tills tomten kommer med dom?

*funderar hur det var när jag var liten, men kommer inte ihåg...*

• Mirakel händer
    Castafiore skrev 2008-09-19 08:09:40 följande:
    Svarta tomtar som kom förra året går bort hos oss (då menar jag alltså tomtar med svarta klädnader)!Fast lite svart smide, gjutjärn och sånt är ju bara fint!Själv har jag svårt att bestämma mig för vilka traditioner man ska ha med tex. granen.Skall barnen få vara med att klä den eller ska den bara stå där vackert klädd en morgon när dom vaknar?!?Samma sak med julklappar; jag tycker ju om att lägga lite kärlek i paketeringen och vill gärna ha dom liggande under granen men man kanske skall ha dom gömda tills tomten kommer med dom?*funderar hur det var när jag var liten, men kommer inte ihåg...*
    Vi gör som så att några julklappar ligger under granen. Sen kommer tomten med resten. Barnen tror att tomtenissarna har hjälp tomtefar för det blir ju tungt annars.Flört
    (¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Castafiore

Den var bra!

I år ska vi köra med en grej som min svägerska har kört med sina barn i alla år.

Några veckor innan jul så dyker ett tomtepar upp (i porslin eller nåt) och varje dag så står dom på nya ställen i huset. Barnen är väldigt engagerade i detta, vart dom är idag, vad dom har gjort inatt osv.

Kims mamma skrev 2008-09-19 08:15:27 följande:

Vi gör som så att några julklappar ligger under granen. Sen kommer tomten med resten. Barnen tror att tomtenissarna har hjälp tomtefar för det blir ju tungt annars.
  • Dysch

Det finns inget finare än en stor o fin pyntad julgran o massor med julklappar som ligger under tycker jag. Vi har alltid haft alla klapparna framme under graner så länge ja kan minnas.
    Så förra julen blev helt fel för mej då min pojkvän hade sina barn sen tidigare o dom har alltid haft tomte o inga paket under granen. Det känndes helfel.

Ja saknar att kunna ta tunnelbanan ner till stan o gå o handla julpynt redan i aug.

• trollungar

längtar oxå mycket efrt julen
    älskar den och önskar bara att den vore full med nvit snö i massor

• Carolaj83

MiaLau- jag o sambon var i new york förra veckan o köpte en del julklappar, sonen fyller även 2 år den 19 dec så det gäller att bestämma vad som blir till födelsedagen o julen, men han kommer få

på födelsedagen: liten resväska på jul med spindelmannen

och en verktygsväska med en tillhörande platta med skruvar så låter det när man skruvar ner dom.

på julen får han:

en radiostyrd bil, en musikrulle man ska lägga sig över den o rulla så spelar den musik samt ett paket med kläder.

kusinen på 3 år får:

ett pussel med brandbil o när alla bitar e lagda låter den som e brandbil

han ska få ett likadant klädpaket

slags skum som man kan forma om o om igen

kriter som ser ut som disney figurer

sen köpte jag även 3st handväskor med plats för fotografier, som barnens mormor, farmor och gammelmormor ska få

har jätteproblem med vad jag ska köpa till min bror o sambons bror, den ena är 27 år o den andre 23 år, båda är singlar, bor själva o jobbar väldigt mycket....dom brukar få kläder eller ljus eller annan inredning till hemmet.....förslag?

• Winka

Killar brukar gilla prylar... jag brukar kunna hitta presenter till bror och syrrans kille på www.bluebox.se eller gå en sväng på claes ohlsson, pappa och mannen brukar vilja ha konsertbiljetter eller cd.skivor så de är lättare.

Svar på tråden Vi som älskar julen!