• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Winka

VA??? Ojdå, det har min kära svägerska inte sagt. Fast det hade hon väl när jag ringer om att få våldgästa dem innan jul. Så trist... står det bara tomt nu då? Eller har de startat i mindre format någon annanstans?

TereseA skrev 2008-09-21 14:27:12 följande:
    jag älskade oxå tegelgården..Skulle bara säga att dem lagt ner affären så du vet om du får för dig att åka dit.
    Killen maj -06 och Knodden mars -09
  • crasygirl

ooo ja dom säljer allt med julen till på tradera hittade en massa roliga fynd förra året

TereseA skrev 2008-09-21 14:36:41 följande:
    har ni sett att dem säljer julgranskulor på tradera..dem har antika oxå.
  • TereseA
    Winka skrev 2008-09-21 14:39:38 följande:
    VA??? Ojdå, det har min kära svägerska inte sagt. Fast det hade hon väl när jag ringer om att få våldgästa dem innan jul. Så trist... står det bara tomt nu då? Eller har de startat i mindre format någon annanstans?
    vet inte om dem ska öppna något...men affär som heter Enkla i centrum.Ligger mitt emot bokia..där brukar dem ha jättefina julsaker..affären är inte stor..men man vill ha typ allt där..är samma prisklass som tegelgården..kanske billigare.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Winka

Ok, tack för tipset!

TereseA skrev 2008-09-21 15:39:20 följande:
    vet inte om dem ska öppna något...men affär som heter Enkla i centrum.Ligger mitt emot bokia..där brukar dem ha jättefina julsaker..affären är inte stor..men man vill ha typ allt där..är samma prisklass som tegelgården..kanske billigare.
    Killen maj -06 och Knodden mars -09
  • crasygirl

Jag förstår dig, jag kommer från sollefteå och senaste julen jag firade hemma var 2006 och då hade vi grön jul och det va så tråkigt. jag och min sambo hade åkt från göteborg för att få vit jul och fira med min familj.

Sambon är ju van grön jul då han är uppvuxen i göteborg. Men det är inte jag.

Alderia skrev 2008-08-28 15:42:42 följande:
    Från det ena till det andra: Blir det en grön jul i år igen börjar jag fan i mig grina! Jag bor i Norrland, hyfsat högt upp, och dessa gröna jular är inget jag är van vid.
  • crasygirl

När vi var små så fick va aldrig vara med att klä granen och vi ville inte heller. utan mamma klädde den kvällen innan när vi hade gått och lagt oss och pappa stod och gjorde julskinkan.

Och julklapparna så fanns en del under granen och speciella julklappar kom tomten med

Castafiore skrev 2008-09-19 08:09:40 följande:
    Svarta tomtar som kom förra året går bort hos oss (då menar jag alltså tomtar med svarta klädnader)!Fast lite svart smide, gjutjärn och sånt är ju bara fint!Själv har jag svårt att bestämma mig för vilka traditioner man ska ha med tex. granen.Skall barnen få vara med att klä den eller ska den bara stå där vackert klädd en morgon när dom vaknar?!?Samma sak med julklappar; jag tycker ju om att lägga lite kärlek i paketeringen och vill gärna ha dom liggande under granen men man kanske skall ha dom gömda tills tomten kommer med dom?*funderar hur det var när jag var liten, men kommer inte ihåg...*
  • crasygirl

Var det någon i denna tråden som hade gjort rulltårta med pepparkaks kryddor?

• Bevabus

Heej! Hoppar in i tråden jag med
    Jag ÄLSKAR julen och har precis börjat planera inför den...
    Kommer att baka en tårta som ser ut som en snögubbe till julafton

• Winglur
    crasygirl skrev 2008-09-21 17:14:35 följande:
    Var det någon i denna tråden som hade gjort rulltårta med pepparkaks kryddor?
    Har inte gjort själv men min mamma gjorde en för något år sedan.
    Super gott! :) Med lingon i tror jag... (inte säker) Ska nog satsa på den i år tror jag.
    Jag kan kolla med henne om hon har kvar receptet?
  • crasygirl

Ja jättte gärna är så sugen på ett recept.

Winglur skrev 2008-09-21 17:20:30 följande:
    Har inte gjort själv men min mamma gjorde en för något år sedan. Super gott! :) Med lingon i tror jag... (inte säker) Ska nog satsa på den i år tror jag.Jag kan kolla med henne om hon har kvar receptet?
Svar på tråden Vi som älskar julen!