• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • YourSoFine86

Någon som kan tipsa om ett bra och enkelt mönster på en mössa? Är nämligen snart klar med tubsockorna och har mycket garn kvar så jag tänkte kanske sticka eller virka en mössa i samma färg!

• v i r r a

vad är det för garn?

YourSoFine86 skrev 2008-09-24 12:47:25 följande:
    Någon som kan tipsa om ett bra och enkelt mönster på en mössa? Är nämligen snart klar med tubsockorna och har mycket garn kvar så jag tänkte kanske sticka eller virka en mössa i samma färg!
  • Garderobshylla

oj jag vet en superlätt!
    Lägg upp ca 70-75 maskor på st 3
    Stickatio varv resårstickning, byt till st 3.5 och sticka rätstickning, lr vad du vill.
    När du stickat i 15 cm ca maskar du av och syr ihop det.
    Sen plockar du upp maskor längs nederkanten och stickar resåstickningi ca 15 v, vill du ha hål för knytbandet så gör du hålstickning med jämna mellanrum annars så stickar du den lite längre och viker in kanten och syr ihop och trär en tråd emmellan.

Nu har jag tagit det från huvudet, så det är kankse inte exakt, men det är en lätt och snabb mössa som går att variera hur mycket som helst...

• Solna81

Hjälp!! Har precis börjat sticka men fattar inte hur jag rätstickar?? Nån som har tips?

Viggo 061213 ** Bebis 090325
  • Solna81

Nu blev det fel, det är avigt ja inte fattar Fundersam

Viggo 061213 ** Bebis 090325
  • Julies

Någon som har tips om mönster till en stickad tröja med stjärna framtill?

• Garderobshylla
    Solna81 skrev 2008-09-26 12:05:28 följande:
    Nu blev det fel, det är avigt ja inte fattar
    Du lägger tråden framför nålen istället för bakom.
  • eilien

som garderobshylla skiver, du lägger tråden framför maskan, in med stickan i maskan och ta om tråden på baksidan och så ut igen.

• 2pågar

Jag beställde stickat av min mormor ja...hahaha! E ju så supersugen på en sån där lundmyr af sweden våroverall som e stickad...men halllå..599kr!!! Frågade snällt min mormor om hon kunde sticka en i naturvit med mössa vantar o tossor till o hon blev jätteglad o letade reda på ett mönster samma dag =) Något man kommer spara läääänge länge sen! Själv har jag inte lusten o orken o tålamod till att sticka själv..=)

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p