Använder du Bregott?
Jag använder det både till mackor och stekning. Mycket lämpligt.
Jag använder det både till mackor och stekning. Mycket lämpligt.
Saxat från en av flera bloggar som har undersökt saker... Och när det kommer till Becel så ska vi inte ens tala om saken... Där har Chalmers kommit fram till att det är direkt hälsofarligt...
"Tar vi en titt på framställningsprocessen för vanliga lättmargariner så ser den ut något i stil med följande:
*Först måste oljan utvinnas ur fröer och annat. Detta görs i dyrare fall genom kallpressning, men i normala industriella sammanhang enligt “lika löser lika”-principen. Vanligtvis med extraktionsbensin. Det är precis lika nyttigt som det låter.
*För att fettråvaran sedan ska kunna användas till margarinframställning måste den raffineras för att uppnå lämplig hållbarhet. Detta görs med fosforsyra och lut. Dessutom bleker man oljan och ångar bort alla lukt- och smakämnen. Detta för att samma fettråvara även ska kunna användas till kosmetika, målarfärg eller skärvätska.
*För att få oljan till fast form kan man antingen härda den med hjälp av nickel eller omestra den genom att slå sönder fettmolekylerna och därefter slå ihop dem till icke-naturliga molekyler. (Transfetter någon?)
*I de fall det behövs kan fettet även uppdelas i olika smältpunkter med hjälp av ytterligare lösningsmedel. Därefter tillsätter man lämpliga smak- och färgämnen för att det ska framstå som ätbart och skeppar till konsumenten.
Smaskigt, inte sant?
Nu vill man ju som godtrogen konsument gärna tro att alla dessa mindre hälsosamma kemikalier inte finns kvar i slutprodukten. Dessvärre listar SLV ett hundratal kemikalier som får finnas som restprodukter i margarin. Förutom de ovan nämnda återfinns även bl a metanol, aceton, natriummetylat och en mängd andra kemikalier som får fraktas i samma båttankar som sedan fraktar matfetter.
Jag är redan sugen, hur är det med dig?
Som jämförelse kan vi titta på framställning av smör. Allt enligt SLV:s egen hemsida:
“Smör görs av grädde som syras och kärnas. Oftast tillsätts salt vid tillverkningen.”
Enligt SLV är det alltså smöret vi ska välja bort till förmån för margarinsörjan?"
Mitt barn ska ha riktig mat...
Ja, till mackor. Till stekning blir det smör eller rapsolja.
Bara på mackan, en smörgås med rex Lätta kan jag vara utan lika gärna, smakar klister.
Steker dock helst i flytande margarin och/eller olivolja.
Ja till mackor, men det är olika vad man köper ibland är det lätta och ibland bregott..
nej, har inget mör på mina mackor & dem andra har laktosfritt smör då 2 av dem är laktosintolleranta. Har oljor i maten.
På smörgåsen används bregott mellan, till stekning blir det smör eller smör/rapsolja.
Ja, till smörgåsar.
Bregott, Normalsaltat
Smaksatt av naturen.
Bregott kommer direkt från naturen. Det är en helt naturlig produkt, utan konserveringsmedel, emulgeringsmedel eller andra tillsatser.
Vi har kärnat det av färsk svenskt grädde och rapsolja, och sedan adderat en nypa salt. Grädden finns med för den goda smakens skull, och rapsoljan för bredbarheten.
Bregott är allra bäst på smörgås, men går också bra att baka med och steka i.