• Mjölk

Umeåmammor januari-februari?

Några från Umeå som väntar barn i januari-februari? Eller kanske december?

• Svar på tråden Umeåmammor januari-februari?
  • jummie

Missboss: om du inte vill äta tabletter så öka på med järnrik kost ist...124 är ju ingen fara direkt..

Men ät en leverpastejmacka o ett glas jos om dagen så kasnke det ger resultat!

• Idapida

Missboss: Hb 124 är ju jättebra! Det verkar vara en snurrig BM... Om du känner dig hemskt yr och trött, visst, men om du mår bra fattar jag inte varför du ska äta järntabletter. De där maskinerna visar ganska olika har jag märkt, dessutom. Ena dagen 120, andra dagen 130...
    Jag diskuterade detta med en kvinna på kemlab här på NUS, och hon tyckte att det var vansinnigt att barnmorskorna ordinerade järntabletter till höger och vänster till gravida. Jag låg på 116 senast, det var ju bottenrekord, men jag har köpt lite blutsaft och kokar allt i järngryta!

• jummie

det lustiga är ju att det är samma BM som jag har haft o jag frågade om jag skulle äta järntabletter då jag låg på 120 när jag väntade Hugo o det tyckte hon inte!!

Först när mitt HB var nere på 100 så sa hon till

• Missboss

Iofs så har jag inget emot att äta järntabletterna. Det kanske får magen att bli i rätt ordning så att säga

Men jag satt och funderade på för hon rekomenderade Niferex och sedan fick jag ett infoblad om detta och där står det i detta blad: Efter gravvecka 20 är behovet av järn som störst. För att undvika järnbristanemi i samband me, och efter förlossning, rekommenderas järnmedicinering from gravvecka 20.

Hon kanske bara har fallit för någon läkemedelsförsäljare ??

Får väl se vart det ligger om 5 veckor då jag ska tillbaka. Förresten vad händer om man har lite högt socker? Hade 7 igår när hon mätte och då hade jag ätit 2 mackor och en kopp te med lite socker i så det låg ju ganska högt. Blir man skickad på glukosbelastning eller?

• jummie

Missboss: men....visst går du till Karin?? Hon sa till mig att äta men inte vilken sort...så jag tor inte hon försöker sälja in en viss sort!

Däremot så ska väl Niferex vara den skonsammaste av dom..som inte sabbar magen allt för mycket..

Har du mätt sockret oxå??? Men det ar jag aldrig gjort...mysko..är det av nån särskilld anledning som du gör det eller?

• icaS

Ser att det blivit lite prat om järn tabletter,så måste jag nog hålla men din BM Missboss inte för att du behöver det just nu men att ta tabletter varannan eller vartredje dag är ju bara för att det inte ska droppa allt för långt ner att sen vänta tills det är 100 är lite fel eftersom det är svårare att bygga upp det igen. Nifferex är den bästa sorten enligt min medicinläkare så om du inte ligger under 110 behöver du inte ta dom varje dag. Tyvärr är detäven dessa som slår ut magen väldigt lätt men tycker själv att det fungerar om man slipper ta dom varje dag.

• Srattmoster

Måste bara få säga en sak. Jag fick tårar i ögonen idag.
    Hugo, 13 månader igår, sa MAMMA för första gången. Pappa har han sagt länge, men idag sa han mamma flera gånger. Jag var tvungen att pussa på honom tills han bara stod och tittade på mej och funderade om jag var knäpp i huvudet.
    Jag blev i varje fall väldigt glad

Välkommen hit FIA!

• jummie

Skrattmoster: ÅHHH GRATTIS!!

längtar jag oxå att få höra mamma från min lille Hugo...men han ser bara förvånad ut när vi "övar"..hehe

• abby78

Men hörrni.. visst har Hb och rådet att äta järntabletter att göra med vad man legat på innan.. Jag låg på 116 och var jätte trött.. men då hade jag ju legat på 154 innan.. så!!
    Missboss:Jag har niferex om du vill ha dem för jag kan inte äta dem...

• Srattmoster

Lagt in 3 nya bilder i galleriet. 1 på magen (går in i v28 i morgon) och 2 på Hugo från sjukhuset. Det ena så syns det nästan inte att han har något på hakan och det var första dagen, men när han ligger och sover i min famn så har det blivit lite skorpor och är mera rött.

Svar på tråden Umeåmammor januari-februari?