• Meria

Nodejas Babes och Bambinos

Mini: ja det är det där buffertkontot vi försöker bygga upp hela tiden. Vi vill ha åtminstone 20 000 på det till en början, målet är 50 000, då skulle man iaf kunna slappna av lite för sånna här smällar. Vi köpte förlovningsringar för lite för mycket, men jag trodde stilla att vi hade sån koll på pengarna nu att vi inom ett år skulle orka spara 24 000:-. Det har gått ett halvår snart och vi har 0:- på kontot Ledsamt som fan.

Sen tänkte vi ju gifta oss nästa år. Har redan fått skjuta upp det från maj till augusti, skattepengarna får gå till bröllopet om vi förhoppningsvis får runt 10 000:- som sist.

Vi ska se hur läget ser ut nästa månad. Jimmie har ju jobbat extra några dagar och kommer få jobba extra lite till veckan också. Sen pratade han om att få extra för ett jobb han var ansvarig för nyss, lite småsaker här hemma som vi tänkt sälja osv. Förhoppningsvis rullar det in lite pengar från olika håll så det iaf går jämnt upp. Allt extra är bara ett plus. Vi har redan avsagt oss julklappar och till barnen har jag redan köpt (Loke+hans present + systerdottern) så det är inga utgifter som väntar där iaf. Så ja... Vi har till mat den här månaden, det är lugnt. Sen får vi se hur paniken ser ut vid nästa räkningstillfälle i november.

Jag förstod det som på CSN att om man vill ha en individuell avbetalningsplan för återkrav krävdes en redovisning av ens inkomster och utgifter. I sånt fall lånar jag hellre 4600:- av en släkting och betalar till den. Har mamma i sånt fall som säkert skulle ställa upp, vi vill bara försöka lösa att själva i första hand.

pela: nej vad trist Förstår att det känns jobbigt när ni föll så för lägenheten. Det är ingen annan som kan ställa upp som extra låntagare? Hur är det med lägenheten ni bor i, är det en hyresrätt?
    Bilar är ett helvete. Det är ännu en utgift som väntar oss ifall Jimmie inte lyckas laga den. Det är rost, handbroms och bromsar bak som behövs fixas. Det är körförbud på den efter helgen. Kalas kalas... Köpt för 9000:-, så jag förstår känslan att man inte vill lägga så mycket på renoveringar på den.
    ♥ Loke -06 & Lillebror v.35 ♥
  • Meria
    Cissi: Loke var väldigt lugn efter operationen. Enda gångerna man märkte att han hade ont var lite extra gnäll på kvällarna och ibland när han kommit åt pungen när han lekt eller så. Blöjbytena var ok, iom att det satt ett stort plåster över mestadels av pungen var det inte mycket som bajs kunde fastna i så att säga. Det fick bli mycket vatten och extra försiktighet när man skulle torka, men han verkade inte ha allt för ont då heller. Vi trodde han skulle ha mycket mer ont än vad han visade iaf. Pungen svällde rätt mycket första dygnet också, men det var ju normalt fick vi veta efter en tur till akuten...

Hoppas allt går bra, både för er och Ludde Jag upplevde det som att det var värre för oss än för Loke i det stora hela
  • Meria

Ja, tiden under själva operationen kan kännas tung, vi behövde ju "bara" vänta en halvtimme när Loke opererades. Jag tyckte nedsövningen var jobbig, Jimmie fick vara den som följde med in för jag klarade inte av det. Sen släpper det lite, de är ju ändå i trygga händer där inne och detta klassas väl som rutinoperation för dem också.

Japp, barnbarn var en sak i dealen under graviditeten+förlossningen. Det är det minsta de kan göra för oss

Cissi E skrev 2008-11-05 16:04:28 följande:
    Meria: Tack! Jag hoppas allt går bra men det är jobbigt att veta att de ska hålla på i ca 1,5 timme och skära. Nu gäller det bara att han ger oss barnbarn så det är värt allt jobb .
  • Meria

Oh? Oh noes har mailat dig nu

biltokig1 skrev 2008-11-05 16:09:48 följande:
    Meria du har fått mejl!!! behöver lite akut hjälp med ett photoshop uppdrag
  • Meria

Först, Carro, UNDERBART att läsa! Nu får det fortsätta så för er!

mini: mouhaha, snyggaste kommentaren av tjejen iaf

svag: ja vi unnade oss när vi förlovade oss med tanken på att man ska ha ringarna ett tag. Men nog fasen är det tråkigt med jämnt-upp-ekonomi varenda månad.

winner: det är helt otroligt hur de små kan vända på några sekunder bara när den andra föräldern kommer in. Här spelar Loke redan ut oss mot varann. Har han rytit ifrån kommer Loke till mig med "maaammaaa"-gråtansikte och ska kramas. Har jag rytit gör han likadant fast det är pappa som gäller. Är den ena dum kanske den andra är snäll liksom Just nu är det så här också, att han lyssnar mer på Jimmie än mig. Jag försöker och försöker, men Jimmie behöver bara säga ifrån en gång så lyssnar ungen. Ja, man blir lite ledsen i mammahjärtat då, men det är väl period som allt annat.
    Ja, det är jag som har koll och det är tröttsamt ibland. Som förra veckan, vi visste att det inte var många kronor att leka med. Ändå köpte han två flaskor olja till bilen á 350 kr styck med motiveringen "det är alltid bra att ha en hemma" (vi behövde bara en akut så att säga). Ja eller hur? Macken ligger 10 min bort, vi har två bilar så chansen att en funkar när den andra inte gör det är rätt stor ändå. Sånna grejer han kommer hem med titt som tätt, "det var billigt så jag tog en till" eller "jag tänkte det kunde vara bra att ha" osv. Köp bara det som vi behöver NU Skrikandes

biltokig: haha, jag får börja göra det näe, om jag blev proffsig i det kanske efter några kurser, som det är nu är det mest lek för att det är skoj

• Meria
    VIP: men huu... förstår att du blev rädd! Man jagar lätt upp sig i efterhand och tänker "tänk om..."-tankar med olika scenarier. Många kramar till dig och en extra till Vilma
  • Meria
    *vinkar hej till Hilla* Long time no see girlie!

Carro
    : Jag önskar jag kunde vara förvånad över din bihålsinflammation, men det känns inte riktigt som att man kan vara det Många kramar till dig!

Vi har ju precis lagt Loke i egen säng och samtidigt flyttat dubbelsängen mot ny vägg. Det konstiga är att Loke sover sååå mycket bättre, men inte vi Fundersam

JoKo
    : Vi låg på 2500:- innan höjningen, nu blir det runt 3000:- ungefär. Vi handlar på Willys, här märks det skillnad från att ta Ica Maxi istället (även om jag föredragit det då det är en roligare affär). De gjorde en undersökning för studenttidningen där de handlade 3 påsar mat och det blev billigast på Willys. Men vi har inga djur, så hade vi haft det skulle vi säkert ligga i er liga... Det vi gör nu för att snåla den här månaden är att köpa så lite halvfabrikat som möjligt. Så vi bakar bröd, gör egna köttbullar osv. Får se om det hjälper. Annars är det väl bara att som ni spara kvitton, handla på olika ställen och sen jämföra. Sen gå som en hök väl i affären så man väljer de billigaste varorna hela tiden.

Ang. stress och sammandragningar var det ju därför jag la ner skolan. När jag tentapluggade och även efteråt när jag såg hur mycket vi skulle läsa på en vecka, fick jag hur ont som helst. Bara en vecka efter jag lagt ner skolan och kände att det var ok med uppehåll slutade de onda sammandragningarna att komma..
    ♥ Loke -06 & Lillebror v.36 ♥
  • Meria
    Mini: ledsamt med tentan, men ändå ett ok tecken om du lyckades få 11p när det kändes så hopplöst efteråt? Hoppas du får ett vettigt svar av examinatorn, känns som att det är svårt att förvänta överresultat när kursen bara är på två månader. Har du hört med andra när du vet att det förväntas mer av er än på andra ställen? Borde ju finnas nån riktlinje för alla civilare när det kommer till matten...
    Matte är pisstråkigt, men ventilera på du Bara du inte frågar om uppgifterna i sig Just ja, det finns ju "sånna" här som tycker matte är skoj iofs... Jag ställer mig fortfarande frågande till dem

Hilla: Jajjemän. Kom nyss fram till att om denna föds tidigare, alltså i v.38 är det bara TRE veckor kvar ju Om bebisen ligger i säte och jag får snitt 10 dagar före bf är det inte mycket längre kvar heller. Jag är fortfarande chockad, tycker ändå dagarna seegat sig framåt, men när det väl är nära känns det för tidigt
  • Meria
    biltokig: tja... ibland när jag har energin och tålamodet kvar, säger jag först nej. Sen nåt om "slutar du inte lyfter mamma bort dig". Fortsätter han så gör jag så, lyfter in honom till hans rum, sätter honom där och drar igen dörren (stänger inte). Brukar funka, han blir pissförbannad, sitter och gormar men går oftast inte ut ur rummet. Sen när han lugnat ner sig går jag in och frågar typ "är Loke snäll nu?" eller så. Ibland får jag en kram och då är allt bra, eller så får jag en blick som heter duga och då är det bara att gå ut igen och höra honom gorma en gång till där inne. Just nu är han i en rätt lugn period, skönt som tusan för jag orkar inte riktigt lyfta runt honom och jaga upp mig.
    När jag inte har den orken eller energin ryter jag till. Det funkar också...
  • Meria

Här är det bara nyttigheter som bakas. Är faktiskt inte såå mycket socker/sirap/jordnötssmör i snickerskakor. Men det är ju faktiskt SpecialK-flingor, DE är väl nyttiga? Eller? Litegrann? Tyckte synd om mig själv så jag gjorde en sats med sånna... så snart står syrran och mamma vid dörren och kräver sin del Jag fyller deras frys med kakor, mamma är den som bakar lussekatter, läffsor och bullar. Syrran äter

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos