• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Myzteria26

Det handlar inte om dom dör i sina egna sängar för det vet man precis som man vet att dom kan dö i mamma/pappas säng. Det de handlar om är om det verkligen finns 100% säker samsovning (då det kallas säker samsovning enligt vissa), hur man resonerar kring det osv.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:49:43 följande:

enligt amerikanska undersökningar som gjorts då dör det lika många barn varje år i spjälsängar.
  • Myzteria26

Och skulle olyckan vara framme i bebis egen säng då har iaf JAG inte råkat göra att mitt egen barn dött OM det skulle visa sig att det är just pga samsovning.

Myzteria26 skrev 2008-10-15 07:54:23 följande:
    Det handlar inte om dom dör i sina egna sängar för det vet man precis som man vet att dom kan dö i mamma/pappas säng. Det de handlar om är om det verkligen finns 100% säker samsovning (då det kallas säker samsovning enligt vissa), hur man resonerar kring det osv. Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:49:43 följande:
  • snillis

JAG kan garantera säker samsovning då jag inte sover så tungt vare sig med eller utan barn i sängen. JAG vaknar vid minsta lilla pip eller rörelse (vilket har lett till att jag är ENORM sömnbrist med två små barn).

När barnen var bebisar hade de egen plats i sängen - med eget täcke.
    Nu när lillskruttan är större delar vi oftast täcke men nu är det ju ingen som helst risk (hon är 1 år nu)
    Men vet man med sig att man är typ medvetslös när man sover kanske man inte kan samsova säkert.
    ALLA texter som jag har läst säger att det inte finns några kända fall där nyktra personer legat ihjäl sina bebisar. Konstigt!
  • Lady Dahmer
    Myzteria26 skrev 2008-10-15 07:52:45 följande:
    Jo men det KAN hända uppenbarligen då det faktiskt HAR hänt. O man kan ju omöjligt veta om olyckar råkar komma till en själv.Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:47:20 följande:
    jo det KAN hända. precis som det KAN hända att barn dör i spjälsängen. Det sker årligen hundratusentals spjälsängrelaterade olyckor.

en normal frisk mamma lägger sig inte på sitt barn eftersom att man pga hormoner spver MYCKET lättare och är mer lättväckt. osv.
    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • Myzteria26

Och det yttrandet stämmer inte i mina ögon öron då jag som sagt känner en tjej, visst det är bara EN person av tusentals mammor men hon är frisk, kry på alla sätt i tipp topp form, icke rökare/drickare/medicinerare sover som hon ska osv osv osv.
    Under en tupplur tillsammans med sin bebis var olyckan framme!

Så att säga "en normal frisk mamma" är som att skuldbelägga föräldern rakt ut.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:57:33 följande:

jo det KAN hända. precis som det KAN hända att barn dör i spjälsängen. Det sker årligen hundratusentals spjälsängrelaterade olyckor. en normal frisk mamma lägger sig inte på sitt barn eftersom att man pga hormoner spver MYCKET lättare och är mer lättväckt. osv.
  • Lady Dahmer
    Myzteria26 skrev 2008-10-15 08:02:28 följande:
    Och det yttrandet stämmer inte i mina ögon öron då jag som sagt känner en tjej, visst det är bara EN person av tusentals mammor men hon är frisk, kry på alla sätt i tipp topp form, icke rökare/drickare/medicinerare sover som hon ska osv osv osv.Under en tupplur tillsammans med sin bebis var olyckan framme!Så att säga "en normal frisk mamma" är som att skuldbelägga föräldern rakt ut.Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:57:33 följande:
    på vilket sätt skuldbelägger jag? att man är frisk och normal är inget man bestämmer själv..?

som sagt --- det dör lika många barn i spjälsängsolyckor varje år.

hur är det med din väninna? vaknade hon PÅ sin bebis?
  • milimina
    Myzteria26 skrev 2008-10-15 07:54:23 följande:
    Det handlar inte om dom dör i sina egna sängar för det vet man precis som man vet att dom kan dö i mamma/pappas säng. Det de handlar om är om det verkligen finns 100% säker samsovning (då det kallas säker samsovning enligt vissa), hur man resonerar kring det osv. Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:49:43 följande:
    100% säker samsovning finns inte, lika lite som det finns 100% säker ensamsovning. ingen har väl ändå påstått att det finns 100% säker samsovning??

varför det kallas "säker samsovning" är för att man eliminerar kända riskorsaker som rökning, alkohol, tung medicinering, extrem övervikt, ser till så bebis inte kan trilla ner från sängen eller fastna mellan madrass och säng, få kudde över ansiktet mm. inte att det är lika med riskfritt. "vanlig" samsovning som i amerikanska undersökningar tar ju inte bort dessa tänkbara orsaker till olyckor, alltså kan det inte kallas säker samsovning.

f.ö så har jag också reagerat på att det i den svenska artikeln tydligt skrivs att man tror att samsovning kan utgöra en risk. inte att man säkert kan säga det.
  • Myzteria26

Jag är precis likadan, ställer mig givakt så fort jag hör något av mina barn (detta har jag gjort nu i 3år & 4månader) för att veta om allt är som det ska och precis som du säger, detta leder till enorm sömnbrist vilket i sin tur hade kunnat betyda att en natt från ingenstans sover jag som en stock och kanske inte märker av mina barn och då kanske, kanske olyckan skulle varit framme.
    Förstår du vad jag menar?

snillis skrev 2008-10-15 07:57:18 följande:
    JAG kan garantera säker samsovning då jag inte sover så tungt vare sig med eller utan barn i sängen. JAG vaknar vid minsta lilla pip eller rörelse (vilket har lett till att jag är ENORM sömnbrist med två små barn).
    När barnen var bebisar hade de egen plats i sängen - med eget täcke.
    Nu när lillskruttan är större delar vi oftast täcke men nu är det ju ingen som helst risk (hon är 1 år nu)

Men vet man med sig att man är typ medvetslös när man sover kanske man inte kan samsova säkert.

ALLA texter som jag har läst säger att det inte finns några kända fall där nyktra personer legat ihjäl sina bebisar. Konstigt!
  • Lady Dahmer

jag skulle aldrig våga låta min bebis sova själv.

• Myzteria26

Hon mår självfallet skit dåligt. Hon som aldrig rörde sig, alltid vakna osv osv.
    Men vidare detaljer behöver vi inte dra av ren respekt.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:04:40 följande:

på vilket sätt skuldbelägger jag? att man är frisk och normal är inget man bestämmer själv..? som sagt --- det dör lika många barn i spjälsängsolyckor varje år. hur är det med din väninna? vaknade hon PÅ sin bebis?
Svar på tråden Säker samsovning, finns det?