• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Vasen
    NoXigen skrev 2008-10-14 20:37:06 följande:
    Tänka sig att endast på fl finns folket som aldrig kan begå ett misstag ... inte ens i sömnen
    Nja, med tanke på hur många som sover med sina barn världen över är det nog en majoritet av mänskligheten som låter bli att mosa, slå, kväva sina barn i sömnen . Turligt nog.
  • Elsans

milimina: jag menade inte på google utan i en sån databas.

• cloudberry79

Jag är övertygad om att det kan hända hemska saker oavsett hur man sover, men tycker fördelarna vida överstiger nackdelarna. Det är ju inte så att det är livsfarligt att samsova, men helt säkert att ha barnet sovandes självt. Jag vet att det säkraste är att ha barnet i egen säng i föräldrarnas rum, men det passar inte oss, så vi försöker göra vår samsovning så säker som möjligt med egen plats åt bebisen, sängen placerad mot en vägg, ombäddning varje dag för att säkerställa att det inte är något hål mellan säng och vägg etc.

Tänka sig att endast på fl finns folket som aldrig kan begå ett misstag ... inte ens i sömnen
    Skillz that Killz 10k+
  • Pallas

Åsa A skrev 2008-10-14 21:22:14 följande:

Men alla har inte tillgång till såna databaser.
  • lillvilda
    Klart man kan begå misstag men när om jag personligen ska svara på ts funderingar så är det inga problem vi har haft i vår familj. Jag tycker väll inte det är så konstigt men vi har inte råkat slå till våra barn, inte heller lagt oss på dom.
  • milimina
    Åsa A skrev 2008-10-14 21:22:14 följande:
    ja, och då blir det ju genast lite svårare för gemene man att kunna läsa den

bara för skojs skull så ska jag nog se om jag kan hitta den imorn när jag är på skolan
  • panda mii
    Hikaru skrev 2008-10-14 15:43:51 följande:
    sjukt!!!!
  • Mirva
    Myzteria26 skrev 2008-10-14 15:33:15 följande:
    Som sagt i denna tråden ifrågesätter jag bara hur man tänker och om alla tänkt på alla små saker som kan hända.Och framförallt så utgår jag ifrån mitt eget tänkande. Drar alla senario i skallen som skulle kunna hända, så har jag alltid fungerat och kommer nog alltid att göra. Och trots att jag kan gå och lägga mig nysminkad och vakna o se exakt likadan ut så vill JAG inte riskera att jag KANSKE vänder mig helt plötsligt osv.Min lista ovan var inte gjord för att rikta direkt mot någon utan återigen MITT TÄNKANDE.
    Meh, det är fullkomligt omöjligt att ett vanligt täcke som hamnar ovanpå en bebis skulle låsa andningen. Det låter helt absurt, såvida man inte har ett plastskynke som täcke...

Och om du nu skulle råka fäkta till i sömnen så är det enda som skulle kunna hända att bebis vaknar till och gråter.

Bebis kan sluta att andas i sin egen spjälsäng. Du kan skrika till i din sömn så att du skrämmer bebisen i sin spjälsäng. Bebisens täcke kan hamna ovanför, men inte heller där låsa någon andning.

Hur bebis än sover så rekommenderar jag ett andningslarm, för att bebis ska sova någorlunda säkert.

Min son slutade att andas i sömnen, och om hade jag haft ett andningslarm till honom så hade chansen varit stor att han hade levt i dag. Han skulle då varit cirka 3 1/2 år i dag.
  • Mirva
    lillvilda skrev 2008-10-14 19:16:42 följande:
    Jag är mycket medveten om att det finns studier som säger att samsovnings skulle öka risken för PSD!
    Det är inte samsovningen i sig som ökar risken för PSD! Det är HUR man samsover som ökar risken. Risken för PSD ökar om bebisen ligger för varmt.

Alltså, om man lägger bebisen i spjälsängen och byltar på bebisen en varm pyjamas och lägger på en massa täcken och en massa gosedjur runtomkring och dessutom har det varmt i rummet, då är risken för PSD också större.

Jag samsov med min son på BB, men han hade eget täcke, det var luftigt i rummet och han låg en bit ifrån mig, så det är uteslutet att han skulle ha blivit varm på grund av samsovningen. Däremot hade barnmorskan byltat på honom en massa kläder på grund av risken för gulsot när barn är nyfödda. Det påstår läkarna skulle kunna ha påverkat att han slutade att andas. Men samtliga läkare uteslöt samsovningen som en eventuell orsak.

Jag samsover nu med min dotter, men hon är alltid luftigt klädd eller oklädd, lagom temperatur, eget täcke och förstås ett andningslarm.
Svar på tråden Säker samsovning, finns det?